۹۰ درصداشتغال در رشتههای کاردانش/ پوشش ۱۰۰ درصدی هنرستانها در مناطق آموزشی
مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با حبرنگار گروه جامعه ، درباره میزان اقبال دانش آموزان و خانوادهها از رشتههای مهارتی گفت: اقبال خانوادهها به رشتههای مهارتی کار و دانش و فنی و حرفهای بر اساس روند ثبت نام در کشور بیشتر شده است و دادههای میدانی نیز این امر را تائید میکند.
در صددرصد مناطق آموزشی هنرستان داریم
وی در ادامه درباره اینکه آیا درست است که در مناطق محروم و شهرستانها تعداد هنرستانها کم است اظهار کرد؟ گفت: در صددرصد مناطق آموزشی هنرستان داریم و در یک منطقه آموزشی حداقل یک هنرستان وجود دارد.
افزایش هنرجویان از حدود ۶۰۰ هزار نفر به بیش از ۹۰۰ تا هزار نفر
آذرکیش افزود: آمار افزایش تعداد هنر جویان در مناطق محروم و روستای طی حدود ۵ تا ۶ سال اخیر ۴ برابر شده است.
وی در ادامه بیان کرد: در همه جای دنیا دسترسی به آموزشهای مهارتی متناسب با نیاز بازار کار است و اینکه تلاش وزارت آموزش و پرورش در کنار مصوبات در هیات دولت و مجلس این است که ما بتوانیم سهم آموزشهای مهارتی را افزایش دهیم. در سال قبل تعداد هنر جویان ما از حدود ۶۰۰ هزار نفر به بیش از ۹۰۰ تا هزار نفر رسیده است.
افزایش ۳۰۰ و ۱۰ هزار نفری در جمع هنرجویان هنرستان
مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: افزایش ۳۰۰ و ۱۰ هزار نفری در جمع هنرجویان هنرستان را نیز داشتیم که به دلیل سه ساله شدن هنرستانها و افزوده شدن یک پایه بوده است. یکی از جدیترین برنامهها در وزارت آموزش و پرورش مهارت آموزی و کارآفرینی است به همین دلیل هم از دوره ابتدایی درس کار و فن آوری وارد مجموعه دروس اصلی شده است.
آذرکیش افزود: درس کار و فن آوری در دوره متوسطه اول ادامه پیدا کرده است و در متوسطه دوم علاوه بر اینکه در هنرستانهای فنی و حرفهای و کار دانش را داشته ایم در شاخه نظری هم این درس ایجاد شده است. کارگاه نوآوری و تولید و درس هنر برای بچههای غیر هنرستانی نیز راه اندازی شده که این نشان دهندهی توجه خوبی برای مهارت آموزی هنرجویان و دانش آموزان ما در سراسر کشور و در آموزش و پرورش وجود دارد.
ماهیت آموزشهای مهارتی تقاضا محور است
وی افزود: با توجه به ماهیت آموزشهای مهارتی که تقاضا محور است قطعا باید با مشارکت بخشهای دولتی و بخشهای خصوصی این آموزشها استمرار پیدا کند و حضور و مشارکت بخشهای خارج از آموزش و پرورش کمک میکند آموزشهای ما متناسب با نیاز باز کار باشد و بخشی از کمبود نیروی انسانی و فضا تجهیزات آموزش و پرورش در محیطهای واقعی کار مثل شهرکهای صنعتی موسسات تولیدی و خدماتی و مراکز آموزش مهارتی که دستگاههای اجرایی بخشهای در اختیار دارند جبران شود. قطعا تقاضا محور بودن این آموزشها این امکانات را نیز فراهم میکند.
آذرکیش در ادامه بیان کرد: مسابقات و جشنوارههای هنرستانی را جهت تقویت رشتههای مهارتی نیز داریم که برترینهای هنرهای تجسمی نیز تقدیر شدند. عملا آنچه را که هم اکنون ما به آن بیشتر نیاز داریم همکاری همه دستگاهها و بخشهای خصوصی اتاقهای اصناف اتاقهای بازرگانی موسسات تولیدی خدماتی و دستگاههای متولی مهارت، و گسترش آموزشهای مهارتی متناسب با نیاز بازار کار است.
مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: قطعا با توجه به تغییرات تکنولوژی و نیازهای بازار کار جدید و تنوع و تکثر رشتهها و مشاغل در دنیا و در کشور تعامل بین دستگاهی اجتناب ناپذیر است.
۹۰ درصداشتغال در برخی رشته های کاردانش
آذرکیش در ادامه درباره آماره میزان اشتغال رشتهای کاردانش گفت: آمار اشتغال در رشتههای مختلف متفاوت است. وظیفه ما آموزش است و برای اشتغال قطعا مولفههای دیگری موثر هستند از جمله این مولفهها رونق تولید در کشور است که اشتغال با ضریب بیشتری انجام میشود. در برخی رشتهها بالای ۹۰ درصد اشتغال داریم مثل تعمیرات آسانسور جوشکاری پرورش زیتون پرورش میگو و؛ و برخی از رشتهها هم آمار اشتغال پایینی دارند.