کاهش هزینه های تولید با افزایش تعداد بنادر ورودی خوراک دام
تعداد بنادر واردات خوراک دام و طیور از یک به پنج بندر افزایش یافته است که این اقدام به دلیل تسهیل حمل و نقل و کاهش هزینهها تاثیر به سزایی در قیمت تمام شده محصولات دارد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در مدت اخیر به دلیل محدودیتهای مرتبط با تحریمها ورود خوراک ودام و طیور از یک بندر صورت میگرفت که بررسیها حاکی از آن است که تعداد بنادر واردات خوراک دام و طیور به ۵ بندر افزایش یافته است.
این طور که پیداست قرار است از ظرفیت بندر عباس، بندر چابهار، بندر امیر آباد و بندر نوشهر نیز برای پهلوگیری کشتیهای حامل خوراک دام از جمله کنجاله سویا، جو و ذرت استفاده شود.
این درحالی است که با فشار بیشتر تحریمها افزایش تعداد بنادر گامی بزرگ در راستای کاهش هزینههای حمل و نقل خوراک دام و طیور از جمله سویا و ذرت به شمار می رود.
لازم به ذکر است که کاهش هزینههای حمل و نقل و افزایش تعداد بنادر واردات خوراک دام و طیور بر قیمت تمام شده محصولات تاثیر گذار است و با حذف هزینههای جانبی قیمت محصولات نیز با کاهش چشمگیری روبرو میشود.
با افزایش تعداد بنادر در زمینه واردات کالاهای اساسی حمل و نقل محصولات در زمان کمتری انجام میشود که این امر به صلاح تولیدکنندگان دام و طیور تمام میشود و در نتیجه با هزینه تمام شده کمتری محصولات خود را تحویل بازار مصرف خواهند داد.
در همین زمینه حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در رابطه با افزایش تعداد بنادر واردات خوراک دام و طیور خاطرنشان کرد: در گذشته ورود کشتیهای غلات در گذشته فقط از بندر امام صورت میگرفت، اما با اقدامات انجام شده شرایط لازم برای ورود کشتیهای حاوی محمولههای خوراک دام به همه بنادر اصلی کشور مهیا شده است.
این مقام مسئول افزایش تعداد بنادر ورود کشتیهای حاوی محمولههای خوراک دام را گامی موثر در جهت تسهیل دسترسی مرغداران و دامداران به خوراک دام میداند به طوریکه استفاده از تمام ظرفیتهای بندری خوراک مورد نیاز تولیدات آنها و همچنین قیمت تمام شده را برای تولیدکنندگان مناطق نزدیک به این بندرها کاهش میدهد.
ورناصری معتقد است با این تدابیر انجام شده قیمت حمل و نقل برای تولید کنندگان کاهش مییابد و این موضوع هم موجب کاهش قیمت تمام شده تولید میشود در شرایط فعلی تحریم یاری دهنده تولیدکنندگان است.
مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام در خصوص جزئیات پهلوگیری کشتیها در بنادر مهم کشور گفت: اکنون پانزده کشتی در بندر امام، سه کشتی در بندر عباس و چندین کشتی نیز در چابهار در نوبت تخلیه قرار گرفته است و هیچ مشکلی برای تامین خوراک مورد نیاز دامداران و مرغداران وجود ندارد.
ورناصری تاکید کرد: تمام مرغداران و دامداران این امکان را دارند که نیاز خود به خوراک دام را از طریق بنادر ورودی، بخش خصوصی و انبارهای پشتیبانی امور دام با قیمت مصوب فراهم کنند.
در همین راستا بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفتگو با اظهار کرد: اولین کشتی حامل جو که از جمله کالاهای اساسی محسوب میشود، وارد بندر چابهار شد.
آقایی درباره واردات کالاهای اساسی از بندر چابهار، گفت: برای اولین بار کشتی غلات حامل جو با ظرفیت ۶۷ هزار تن در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری کرد.
وی با اشاره به نقش بندر چابهار در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی خاطرنشان کرد: این بندر با دارا بودن تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری غلات فله، اسکلههایی با عمق پذیرش کشتیهای بالاتر از ١٠٠ هزارتن قابلیت پذیرش حجم زیادی از کالاهای اساسی داشته به طوری که ضمن کاهش قیمتهای انتقال این کالاها از مسیر چابهار و فعال نمودن محور شرق از ترافیک کشتیهای در نوبت انتظار تخلیه در لنگرگاهها کاسته و ترافیک جادهای پسکرانهای این بندرگاهها را روانتر مینماید.
رشد ۳۷ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: با توجه به اهمیت ورود کالاهای اساسی، در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد رشد تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار ثبت شده است.
تخلیه روزانه ١٢ هزار تن کالای اساسی از کشتی در بندر چابهار
آقایی با تأکید بر توانمندی بندر چابهار در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و نرم تخلیه بالغ بر ١٢ هزارتن در روز خاطرنشان کرد: در این زمینه اقدامات زیادی صورت پذیرفته و بندر چابهار امادگی پذیرش ٥٠ درصد از این نوع کالا را داشته به نحوی که کشتیهای دیگر حامل کالاهای اساسی نیز به زودی وارد بندر چابهار خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *