محصولات جدید جایگزین پراید و ۴۰۵ خواهند شد
به گزارش گروه اقتصاد ، سیدرضامفیدی، با بیان اینکه زمان آن رسیده است که محصولات جدید جایگزین خودروهای قدیمی ایران خودرو و سایپا شوند، گفت:توسعه محصول یکی از وظایف بنگاهها در راستای بقا و حفظ آن است و این مهم در صنعت خودرو نسبت به دیگر حوزهها پیشرو است واز دیر باز مورد توجه بوده به طوری که در سند استراتژی خودور در افق ۱۴۰۴ هم پیش بینیهایی برای این موضوع انجام گرفته است.
وی ادامه داد: در تدوین توسعه سند خودرو افق ۱۴۰۴ پیش بینی کرده ایم که محصولات خارجی که وارد بازار ایران میشوند حداکثر هفت سال پس از اولین لانچ در هریک از بازارهای جهانی که میتوانند تولید میشوند و برای محصولات داخلی هم با کمی زمان بیشتری محصولات جدید خودرا جایگزین محصولات قدیمی کند. این هدفگذاری همیشه در صنعت خودرو بوده و کما اینکه پیکان در سال ۸۴ با همین هدف از خط تولید ایران خودرو حذف شد.
مفیدی با اشاره به اینکه ضرورت دارد درسال ۹۸ شرکتهای خودروساز به منظور جلب رضایت مشتریان و توسعه بازار، محصولات جدید را جایگزین محصولات قدیم کنندتوضیح داد:محصولات قدیمی به طور معمول وقتی نتوانند مشتری در بازار بدست بیاورند و استاندارد و شاخصهای کیفی و ایمنی را پاس کنند حذف میشوند
وی با اشاره به اینکه دلایل متعدد برای حذف یک محصول وجود دارد، افزود:در بعضی مواقع بعضی از محصولات هم اگر نتوانند برای بنگاه سودآوری داشته باشند حذف میشوند. ولی مهمترین بحث در حذف یک محصول این است که اگر محصولی قدیمی شد و از تکنولوژی محصولی به معنی استفاده از تجهیزات و آپشنهای نوآورانه وهای تک جاماند؛ طبیعی است که مورد استقبال بازار نیست و جای خود را باید به محصولات جدید بدهد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت گفت: در برخی بازارها با توجه به شرایط خاص عرضه محصول محدود و از نظر زمانی طولانیتر میشود همانند بازار کشور ما که نتوانسته ایم براساس اهداف و برنامههای پیش بینی شده محصولات قدیمی را حذف کنیم.
وی با اشاره به محدودیتهای بین اللملی برعلیه صنعت خودرو و کشورمان ادامه داد: در این شرایط صنعت خودرو سعی کرد بازار را تاحدی کنترل کند و به مرور که وضعیت بازار پایدارتر میشود زمان آن میرسد که به توسعه محصول هم توجه کردو زمان جایگزینی محصول هم فرا میرسد و از این مسیر میتواند تصویر ذهنی بهتری برای مشتری ایجاد کند و اصطلاحا IMAGE این صنعت را بهسازی کند و مشتریان در کنار موضوع کمیت و کیفیت تنوع محصول را هم تجربه میکنند.
مفیدی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران خودرو و سایپا قدیمیترین محصول پراید و پژو ۴۰۵ است گفت:به دلیل اینکه عمری ازخطوط تولید، قالب هاو جیک و فیکسچرها گذشته است و هزینههای بهسازی و بازسازی و ارتقا آنها بیشتر از طراحی و تولید محصول جدید است این محصولات جای خود را به محصولهای جدید میدهند.
وی ادامه داد:توقف خط تولید این محصولات باید در سالهای پیش اتفاق میافتاد، ولی به دلایل متعدد از جمله ضعف و مشکلات نقدینگی در صنعت خودرو و محدودیتهای بین المللی و برای جلوگیری از آشفتگی بیش از حد بازار خودرو، خودروسازان تصمیم گرفتند تولید این محصولات را ادامه دهند.
مفیدی بیان کرد:خودروسازان باید تقاضای بازار را پاسخگو باشند و در اولین فرصت و امکانی که فراهم شود و با تشدید نظارتی که از سوی دولت و وزارت صمت صورت خواهد گرفت با هدف پاس کردن استانداردهای سختگیرانهتر و برخورداری جامع از محصولات مطمعن و ایمنتر و به لحاظ تکنولوژی پیشرفتهتر؛ این محصولات تولید را ترک خواهند کرد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه توضیح داد: تا پایان دولت دوازدهم محصولات قدیمی از خط تولید خداحافظی خواهند کردولی همه دست اندرکاران وبنگاهها در تلاشند که زودتر محصولات قدیمی را با محصولات جدیدتر جایگزین کند.
او گفت: هردو گروه ایران خودرو و سایپا برنامههایی برای تولید محصول جدید دارندولی سرعت عرضه محصولات جدید با توجه به عمق ساخت داخل و با الویت کاهش ارزبری با تاخیر روبرو است و تحریمهای بین المللی فرصتی برای تولید و طراحی محصولات جدید به وجودآورده است.