آغاز تحقیقات بررسی عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامتی مردم

13:51 - 27 خرداد 1394
کد خبر: ۵۵۱۵۳
خبرگزاری میزان: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام خبر آغاز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامتی مردم ساکن در محدوده این دریاچه و نیز انواع گونه‌های گیاهی جانوری، مدت زمان این بررسی را پنج تا 6 سال اعلام کرد و گفت: با توجه به شور بودن آب دریاچه ارومیه خشک شدن آن می تواند عواقبی وخیم‌تر از خشک شدن دریاچه آران داشته باشد.
آغاز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران تحقیقات در خصوص عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامتی مردمعیسی کلانتری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان، با بیان این که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهران تاکنون در خصوص بیماری های ناشی از ریزگردهای نمکی و نیز ریزگردهای حاوی پساب کشاورزی در محدوده دریاچه ارومیه تحقیقی نداشته است، عنوان کرد: تنها اقدام صورت گرفته در این خصوص پیامدهای ناشی از خشک شدن دریاچه آران است که بیانگر جهش های ژنتیکی، بیماری های پوستی و سرطانی، بیماری های تنفسی و ریوی است. این پیامدها منجر به از بین رفتن بسیاری از گونه های گیاهی جانوری و آسیب دیدن مردم در محدوده دریاچه آران شد.

وی با اشاره به این که آب دریاچه ارومیه در مقایسه با آب دریاچه آران شور است، خاطرنشان کرد: شور بودن آب دریاچه باعث می شود با خشک شدن آن شاهد انباشته شدن نمک و انعکاس نور باشیم.در نتیجه احتمال می دهیم, خشک شدن دریاچه ارومیه در مقایسه با دریاچه آران می تواند عواقب بدتری برای ساکنان این محدوده داشته باشد. ممکن است این افراد در حال حاضر و در آینده دچار انواع بیماری‌های پوستی، سرطانی، تنفسی و ریوی شوند.

مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست با اعلام این خبر که دانشگاه علوم پزشکی تحقیقات در خصوص عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامتی مردم و نیز انواع گونه های گیاهی جانوری را آغاز کرده است، تصریح کرد: این بررسی نیاز به مدت زمانی حدود پنج تا 6 سال دارد.

وی در پایان با بیان این که خشک‌شدن دریاچه ارومیه مشکلاتی مانند بروز گرد و غبار نمک از سطح دریاچه، کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی طبیعی است که از بروز بیماری ها حتی بیماری های جدی سخن بگوییم. همچنین به علت خشک‌شدن سطح دریاچه، جزایر موجود در آن به هم متصل شده‌اند، بنابراین احتمال دارد حیات‌وحش موجود در این جزایر از محدوده مذکور خارج شوند و شرایطی بحرانی را در منطقه ایجاد کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *