کنکور نظام آموزش و پرورش را گروگان گرفته است/ ۸ محور در دستور کار وزیر آموزش و پرورش
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس اظهار کرد: تعلیم و تربیت در حوزه حساسیتهای مقام معظم رهبری دولت و مجلس قرار دارد که فرصتی بزرگ برای نظام تعلیم و تربیت است که از این حساسیت میتوان برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت استفاده کرد.
وی درباره برنامههایش برای دوران وزارت گفت: سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش و دستاوردی بزرگ است که با استفاده از نظر متخصصین و ارزیابی تلاشهای دهه گذشته تدوین و تصویب شده و راهنمای خوبی است و بخش بزرگی از مسیر را روشن کرده است. راهبری این سند در نظام گسترده آموزش و پرورش و بنیادین بودن اهدافی که در سند پیش بینی شده ما را ناگزیر به شناسایی اولویتها میکند. در ۲ سال آینده ۸ محور را در دستور کار قرر دادیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: محور اول: تربیت چند ساختی است که در سند تحول مهمترین ماموریت تربیت نسل نو شناخته شده که این تدبیت در چند ساحت پیش بینی شده است و رشد متوازن در گرو توجه به تمام این ساحتها است. اگر ماموریت آموزش و پرورش را مصنویت بخشی نسل تو در برابر هجوم تغییرات گسترده جامعه بدانیم و ایمن کردن آنها نسبت به یاس سرخوردگی را فراهم کنیم و مجال کافی برای خلاقیت و پژوهش و نوآوری را توسعه دهیم، نیازمند این هستیم که از حافظه محوری به سمت تعلیم و تربیت چند ساحتی حرکت کنیم. این انتقال نیازمند مشارکت همه جامعه است. ساحتهای اعتقادی بدنی هنری اقتصادی علمی و فناوری ساحتهایی است که نیازمند تربیت دانش آموز در این ساحتها است.
حاجی میرزایی تاکید کرد: اگر وجود دانش آموز با این ساحتها رشد نکند با اختلال مواجه میشود. در پایان دوره آموزش عمومی با حدی از توانمدیها آشنا باشند که به توانایی پایه در این ۶ ساحت دست یافته باشد.
وی گفت: یکی از کاستیهای نظام تعلیم و تربیت ارزیابی منحصر به سنجش و تک ساحتی دانش آموزان است. پدیده کنکور در انتهای جریان آموزش قرار گرفته و تمام نظام آموزشی را گروگان گرفته است، چون تمام ابعاد تعلیم و تربیت نهایتا توسط کنکور سنجش میشود.
حاجی میرزایی گفت: تحول نظام بنیادین که یک نظام پیوسته است و در ۶ زیر نظام پیش بینی شده است؛ که برای این ۶ زیر نظام یک مسئول تعیین میشود و شورای نظارت بر این ۶ زیر حوزه را خودم بر عهده خواهد گرفت. مبنای میزان وفاداری به تحولات زیر نظامها خواهد بود. محور سوم تقویت نهاد مدرسه است که سالهاست از مدرسه محوری سخن به میان آمده است که باید مدرسه را به عنوان محوریترین کانون توجه مورد بررسی قرار داد. تمام نتایج در مدرسه حاصل میشود و مدرسه در کانون توجه است و اختیارات مدارس افزوده و اختیارات مدیران مدارس نیز افزوده شود و باید تنوع محیط یادگیری را بپذیریم که مدرسه کانون یادگیری است و کلاس جرئی از این کانون یادگیری است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: ایده مدرسه بدون دیوار را مطرح کردهایم و به دنبال پیوند مدرسه و جامعه هستیم، چرا که جامعه باید نیازهایش را در مدرسه جستجو کند و امروز جامعه ما را دیروز مدرسهها ساخته اند. بین مدرسه و جامعه و خانواده ارتباط برقرار شود.
وی بیان کرد: اجرای طرح بوم اختیاراتی را به مدارس ابتدایی و متوسطه دوم و اول اعطا کرده که هفته دو ساعت برنامههای درسی خود را خودشان تعیین کنند تا حضور موثرتر و فعالتر در جامعه فراهم شود.
حاجی میرزایی افزود: این طرح با قابلیت کافی و رعایت استانداردهای لازم و نتیجه بخشی لازم انجام شود. باید در انتخاب مدیران مدارس دقت شود و اگر به درستی انتخاب شوند اهداف راحتتر محقق میشود. عملکرد کل نظام آموزشی ما در مدرسه بررسی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بهبود مدیریت در آموزش و پروش محور چهارم است و آموزش و پرورش نیز با چالش مدیریت مواجه است. سند تحول نیازمند مدیر تحول دارد. استقرار یک سند به مراتب پیچیدهتر از تولید سند است. مدیران توانمند باید مورد توجه قرار بگیرد.
حاجی میرزایی افزود: مدیریت در آموزش و پرورش تخصصی و پیچیده است و ۱۰۰ سال است که به آموزش معلم فکر کرده و عمل کرده ایم و امروز باید برای تربیت مدیران نیز اندیشه کنیم.
وی گفت: احراز صلاحیت مدیران یک اصل مهم است و مدیر باید این ویژگی را داشته باشد که بتوان بچهها را به آنها سپرد.
ارتقای جایگاه معلم محور پنجم
وزیر آموزش و پرورش گفت: ارتقای جایگاه معلم محور پنجم است و معلم مورد اعتماد جامعه است. اگر معلم از ظرفیت لازم برخوردار نباشد نمیتوان اهداف را محقق کرد. معلم در آموزش و پرورش کارمند نیست که بتوان مثل کارمند برخورد کرد، بلکه معلم اسوه و الگو است و جایگاه رفیعی دارد و باید برای معلمان کانون خاص داشته باشیم. در بهره گیری از امکانات و خدمات اولویت را به معلمین خواهیم داد و بیمه معلمین را با جدیت دنبال خواهیم کرد. بین بیمه آموزش و پروش و سازمانهای بیمه گر تعارض به وجود آمده است که در صدد رفع آن هستیم.
وی افزود: محور ششم عدالت آموزشی است که در سالهای گذشته توزیع کمی به خوبی صورت گرفته و زمان توزیع کیفی آموزش است و والدین باید از امکان انتخاب مدرسه کیفیتر برخوردار باشند. فاصله برخورداری از فضا و امکانات آموزشی را کاهش خواهیم داد و ۱۱ استان از متوسط کشوری سطح برخورداریشان پایینتر بوده که یک استان از این وضعیت خارج شده است. اولویت ما توسعه مدارس دولتی است.
حاجی میرزایی افزود: در محور هفتم مشارکت موثر همه عناصر سهیم و شرکای آموزش و پرورش را داریم. باید بین محتوا و برنامههای درسی ارتباط برقرار شود.
وی افزود: هزار و ۵۰۰ میلیارد در سالجاری خیرین تخصصیص داده شده است. باید پیوند خانه و مدرسه برقرار شود و مشارکت دانشگاه و حوزه برقرار شود و محور هشتم اقتصاد آموزش و پرورش است که حالش خوب نیست و نیازمند توجه و مراقبت جدی است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع اقتصاد آموزش و پرورش و پایدار کردن آن باید مورد توجه قرار بگیرد. رسیدگی به وضعیت صندوق ذخیره یکی از دستور کارهای کمیته اقتصاد آموزش و پرورش است.
حاجی میرزایی بیان کرد: ابتدای مهر کمبود معلم نخواهیم داشت و تاکنون ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز داشتیم که ۹۸ و نیم درصد لازم التعلیمها تحت پوشش قرار خواهند گرفت. ۴۸۰ هزار دانش آموز اتباع داریم که ۳ و نیم درصد کل دانش آموزان است. ۵۷۰ هزار کلاس و ۱۱۰ هزار واحد آموزشی افتتاح میشود.
وی افزود: کتابهای دانش آموزان با ۷۰ درصد یارانه توزیع شد و ۳۲ میلیارد هم برای تامین کتاب رایگان تخصیص یافت. ۲۸ هزار بازدید از مدارس انجام شده است. سیاست ما در مدارس غیر دولتی حمایت هدایت و نظارت است.
حاجی میرزایی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا سازمان تعزیرات حکومتی به موضوع دریافت شهریه غیر قانونی ورود پیدا کرده است؟ بیان کرد: بخشی از شهریهها در مدارس اجباری است و نیاز به مداخله نهادهای دیگر نیست. اما برخی از شهریههای برای خدمات اختیاری است که والدین میتوانند پرداخت نکنند. غالب مدارس غیر دولتی از این امر رنج نمیبرند و با کوچکترین تخلف برخورد خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش درباره طرح خرید خدمات و خصوصی سازی مدارس گفت: موضوع خصوصی سازی در آموزش و پرورش صحت ندارد و آموزش و پرورش حاکمیتی است و قابل واگذاری نیست. خرید خدمات برای مدارسی است که کمبود نیرو وجود دارد.
حاجی میرزایی افزود: بودجه آموزش و پرورش از کاستی ساختاری رنج میبرد و این باعث شده بخشی از هزینهها در بودجه پیش بینی نمیشود، اما به شکل اصولیتر باید این اشکال برطرف شود و بر اساس عملکرد واقعی تنظیم شود و در بودجه ۹۹ این کسریها را تامین خواهم کرد. بودجه سال ۹۹ باید واقع بینانهتر تنظیم شود.
وی در ادامه بیان کرد: به هیچ وجه ملکی را نمیفروشیم و چوب حراج به املاکمان نمیزنیم و باید به دارایی هایمان بیفزایم.
اردوگاه باهنر متعلق به آموزش و پرورش است
حاجی میرزایی افزود: اردوگاه باهنر متعلق به آموزش و پرورش بوده خواهد بود و خواهد ماند.
وی افزود: باید به سمت کاهش تعدد مدارس پیش رفت.
حاجی میرزایی افزود: در قانون سنجش و پذیرش ماموریتی متوجه سازمان سنجش شده و مسئولیت تدبیر کنکور بر عهده وزارت علوم است، ولی علی رغم تصویب قانون ارادهای برای اجرای آن وجود ندارد. به میزانی که بتوانیم نیازهای جامعه را پاسخ دهیم و ارتباط بخشهای مختلف جامعه را برقرار کنیم میتوانیم در مسیر برداشتن کنکور عمل کنیم، اما وقتی در انتهای نظام تعلیم و تربیت فقط کنکور نشسته است نمیتوان کاری کرد.
وی در ادامه بیان کرد: باید سنجش را واقع بینانهتر کنیم. اقتصاد هزار میلیاردی کنکور مانعی بزرگ است. موضوع کنکور به عنوان عارضه مهم که مجموعه نظام آموزشی را هدف قرار داده تلاش میکنیم به نحو مناسبی ساماندهی کنیم.
وی افزود: تحول واقعی نیازمند زمان واقعی است. تحول فرهنگی هم بخشنامهای نیست و باید تمام تمهیدات لازم برای آن فراهم شود.
وی افزود: باید به فکر پایدار کردن منابع آموزش و پرورش بود. کمیته اقتصاد آموزش و پرورش باید در جهت مولد سازی دارایی ها، پایدار سازی منابع آموزش و پرورش و بررسی نظام آموزشی از زاویه اقتصادی و شناسایی فرصتها و به خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان بررسی شود.
وی تاکید کرد: از صندوق ذخیره فرهنگیان باید بتوانیم برای افزایش رفاه فرهنگیان استفاده کنیم. در همه فعالیتها شما میتوانید ما را ملزم به شفافیت کنید و ما هم خود را موظف میدانیم پاسخ دهیم.
وی در ادامه بیان کرد: هیچ کس در هیچ نقطهای حق ندارد فعالیت به اسم آموزش و پرورش بدون مجوز انجام دهد و غیر قانونی است. تحولات نظام تعلیم و تربیت به گونهای ایست که وجه کسب قابلیتها را افزایش خواهد داد، ولی هیچ مجموعهای نمیتواند تحت عنوان مجوز آموزش و پرورش فعالیتی انجام دهد. در مدارس دولتی خدمات آموزشی به صورت رایگان و در اختیار همه قرار میگیرد.
وی در ادامه بیان کرد: آیین نامه رتبه بندی معلمان باید در دولت تصویب شود و سپس برای اجرا بیاید ممکن است آذر ماه تصویب شود، ولی از هر زمان که تصویب شود از مهر اجرایی خواهد شد. این ۲ هزار میلیارد فقط برای رتبه بندی اختصاص مییابد.
استخدام ۱۸ هزار نفر در آموزش و پروش
وی در ادامه بیان کرد: امسال ۱۸ هزار ۳۹ نفر سهمیه برای استخدام معلم داریم که میتواند در آزمون شرکت کنند و توسط سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان سنجش برگزار خواهد. زمان اجرای آزمون استخدامی آموزش و پرورش هنوز مشخص نشده است.
وی در ادامه بیان کرد: والدین نباید رقمی افزونتر از شهریه را بگیرند و برخی مدارس خدمات اضافی میدهند و برای این خدمات اضافی هیچ الزامی نیست. ممکن است در ۱۶ هزار مدرسه غیر دولتی ۱۰۰ مدرسه اقدام به اخذ شهدیه اضافی کنند.
وی در پاسخ به این سوال که ۵۰ درصد فوق العاده شغل به رتبه بندی وصل شده است؟ گفت: خیر این امر هنوز تائید نشده است.
وی در ادامه افزود: آموزشیاران نهضت سواد آموزی در یک دوره آموزشی یک ساله شرکت خواهند کرد و پس از موفقیت در این دوره و موفقیت در یک آزمون میتواند به استخدام دربیایند.
وی در ادامه بیان کرد: امسال ۱۰۸ هزار نفر معلم کم داشتیم و با توجه به بازنشستگی که ۴۵ هزار نفر نیز ابتدای مهر بازنشسته شدند با کمبود نیرو مواجه هستیم ک ناگزیر هستیم از روشهای قانونی و البته اجتناب ناپذیر استفاده کنیم به این صورت که برخی معلمان ۶ ساعت بیشتر تدریس کنند و بخشی از طریق نیروهای حق التدرس و به کار گیری مدیران مدارس حل شده است و مهر بدون مشکلی را برگزار خواهیم کرد.
وی افزود: ۸۵ درصد مدارس ما دولتی و ۱۵ درصد غیر دولتی است و در تمام نقاط کشور افراد میتوانند به آموزش یکسان توجه کنند و ۱۰۰ نفر اول کنکور مبنای درستی برای بررسی سهم مدارس دولتی نیستند؛ و برای ارتقا این مداری اولویت منابع با این مدارس دولتی هستند.
افزایش پوشش تحصیلی مدارس غیر دولتی نداشتیم
مجتبی زینی وند، مدیر کل مدارس غیر دولتی در ادامه افزود: افزایش ثبت نام در مدارس غیر دولتی نداشتیم و ۱۵ درصد پوشش تحصیلی غیر دولتی در پیش دبستانی ابتدایی و متوسطه و خرید خدمات است.
حاجی میرزایی افزود: ابتدای مهر با مدارس خشت و گلی وداع میکنیم و جشن جمع آوری مدارس خشت و گلی نیز آبان ماه برگزار میشود.
وی گفت: نیازمند افزایش محتوای کتب نیستیم.