جمعبندی فعالیتهای ۴ ساله اداره کل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مدیر خوب باید نصف وقتش را صرف نظارت کند، گفت: نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه یک ساختار نهادینه شدهای دارد و در کلیه استانها، واحدهای ستادی و در دورترین نقاط کشور، مدیران، رابطان ارزشیابی و نمایندگیهای نظارت و ارزشیابی حضور دارند.
وحید میرحسینی گفت: در حوزه ماموریتهای این اداره کل، ۴ ماموریت در نظر گرفته شد، به طور مشخص در اولین ماموریت که ارزیابی کارکنان اداری بود، با قابلیتی منحصر به فرد برای اولین بار سیستم ارزیابی کارکنان اداری از دستی به الکترونیکی تبدیل شد.
وی با بیان اینکه از مزایای ارزیابی الکترونیکی، اطلاعات تجمیع شده از وضعیت کارکنان است، افزود: بواسطه همین موضوع، مدیران به راحتی کارکنانشان را ارزیابی میکنند، ضمن اینکه نسبت به نوع دستی از سرعت و دقت بیشتری برخوردار است و مبتنی بر کارسنجی و وظایف محوله است.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه ادامه داد: در این قسمت عوامل و شاخصهای ارزیابی را مدیریت کرده و دستورالعمل تشویقها را سازماندهی نمودیم که به کشور ابلاغ شد همچنین بهرهمندی از ابزار تشویق با یک عدالت نسبی در کشور توزیع شد و دامنه این تشویقات تا شعب قضایی توسعه پیدا کرد و این اتفاق بزرگی در حوزه ارزیابی بود.
وحید میرحسینی گفت: در بخش پاسخگویی به شکایات نیز بیش از ۲۳ هزار تابلو در کشور نصب شده که مشخصات کارکنان در آن درج شده است و هرگونه شکایات و انتقادات از عملکرد کارکنان کاملاً بر حسب تابلوی مشخصات شناسایی کارکنان قابل رصد است.
وی ادامه داد:طی این مدت شکایات زیادی از کارکنان از ناحیه مردم دریافت کردیم که رسیدگی گردید و با کارکنانی که رفتار و عملکرد مناسبی نداشتند از طریق تذکر، تعهد و جابجایی محل خدمت برخورد کردیم. در همین راستا سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی را آماده کردیم و این سامانه تحت وب در آینده راهاندازی میشود.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه اظهار داشت: سومین حوزه فعالیت، حوزه بازرسیها بود که امر بازرسی از کارکنان اداری امری بدیع بود؛ بازرسیها کاملاً میدانی بود و بازرسی از شعب دادگاهها، دادسراها و محاکم در اولویت دستور قرار گرفت و رفتار و عملکرد کارکنانی که در نقطه تماس با مردم بود از جهت تکریم ارباب رجوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
وحید میرحسینی با بیان اینکه حین بازرسی، اشکالات کارها بسیار در شعب دادگاهها مشخص شد و فهرست دقیقی از آن تهیه شد، گفت: از جمله موارد برگ شماری اوراق پرونده (بیش از ۸۰ درصد آن انجام شده و با دقت در حال پیگیری میباشد)، بحث شرح وظایف کارکنان (شرح وظایف احصاء شد و مشخص شد که عوامل دفاتر شعب چه وظایفی دارند و چگونه باید آن دنبال کنند)، تاخیر در ارسال پروندهها برای مراحل دیگر از جمله تجدید نظر خواهی و یا اجرای احکام، ثبت پروندهها (بیش از ۶۵ درصد اشکالات در سیستم برطرف گردید)، اشکالات ابلاغ اوراق قضایی و ثبت اوراق دستی پروندهها، ثبت لوایح طرفین پرونده و وکلا، محاسبه هزینههای دادرسی و تمبر وکالت و تمبرهای مالیاتی (۷۰ درصد برطرف و بخشی نیاز به آموزش داشت)، بحث بایگانیها و نگهداری سوابق پروندهها، ضعف در مهارتها (شناسایی و به آموزش معرفی شدند)، عدم اشتغال کارکنان در پستهای سازمانی (حدود ۳۰ درصد آنها به پستهایشان برگشتند) میباشد.
وی افزود: در حوزه بازرسی حدود ۷۰۰ بازرس داریم و در کل کشور طی ۴ نوبت بازرسی حدود ۸ هزار تذکر داده شد و با ایجاد ظرفیتها امکان بازرسی آنلاین از واحدها را داریم.
وحید حسینی گفت: در حوزه چهارم که بحث ارزشیابی و تعیین صلاحیت از ماموریتها است بعد از ۴ سال تلاش بعنوان نقطه عطف اعلام میکنیم که دارای " سامانه جامع ناظر " هستیم که شناسنامه جامع کارکنان اداری است، بدین معنی که کل اطلاعات ارزیابی، ارزشیابی، بازرسی، تخلفات و شکایات مردمی در این سامانه ثبت شده است.
وی ادامه داد: همچنین گزارش موجود در این سامانه شامل تهیه گزارش از ۴۰ هزار نفر از کارکنان است که راستی آزمایی شده و بیش از ۸۰ درصد دقت دارد و نیاز به تکمیل دارد.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه اظهار داشت: این سامانه به اظهارنظرها در انتصابات، ارتقا رتبهها و جابجایی کارکنان بسیار کمک کرده و موثر است و مبتنی بر داوری منصفانه و شناخت میباشد و این اطمینان را به کارکنان در کشور میدهد که سیستمی وجود دارد که کارکنان را رصد میکند و داوری منصفانهای در مورد آنها دارد.
میرحسینی خبر داد: در دوره سوم برنامهریزیها و دوره تعالی نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری سامانه پاسخگویی به شکایات افتتاح میشود و تدوین الگوی احراز شایستگی و توسعه نظامهای بازرسی و موثر سازی نتایج ارزشیابیها و بازرسیها در دستور کار میباشد.
وی با تاکید بر ۲ نکته کلیدی در مستند سازی اداره کل مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه عنوان کرد: کتاب جامع قوانین و مقررات نظارت و ارزشیابی را با کمک پژوهشگاه قوه قضاییه به عنوان سندی مبتنی بر قوانین و مقررات در سال ۹۷ چاپ کرده و در دسترس قرار دادیم.
وی در ادامه افزود: پیش نویس دستورالعمل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری برای تصویب ارسال شده است و امیدواریم زودتر ابلاغ شود که در توانمند سازی کارکنان اداری و نظارتهای مثبت و ایجابی موثر است.
میرحسینی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه امروز نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری یک سرمایه بزرگ و توانمند در منابع انسانی قوه قضاییه است و ظرف ۴ سال، عدم حضور چندین ساله در نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری را با تلاش شبانه روزی جبران کرده است، بیان کرد: تمام این اقدامات با رهنمودها و پشتیبانی معاون منابع انسانی قوه قضاییه و همکاری همه معاونتها مدیران کل روسای کل همکاران اداری و اداره کل تحقق یافت و امیدواریم در دوره سوم مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دو انقلاب که توصیههای جدی در حوزه نظارت و ارزشیابی دارند و تاکیدات ریاست قوه قضاییه که از آن بعنوان نقطه توجه و تمرکز یاد کردند، شاهد اتفاقات روبه رشد، نتایج ملموستر و ارائه خدمات کیفی توام با کارآمدی و رضایتمندی مردم از دستگاه قضا باشیم.