توزیع ۱۱ قلم کالای اساسی تا پایان سال رصد و ساماندهی میشود
به گزارش گروه اقتصاد ، حمید محلهای اظهار کرد: همانطور که ما در ستاد کشور با وارد کننده وتامین و تولید کننده اصلی روبروهستیم که در زنجیره تجاری ثبت میکنند، استانها در حیطه شناسایی صنوف خرده فروشی و مدیریت آنها برای حضور به عنوان خریدار کالا و فروش در سطح خرده فروشی و تعاونیهای مصرف محلی و استانی و شهرستانی و فروشگاه های مستقر زنجیرهای مدیریت شبکههای توزیع در استانها را برعهده بگیرند.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی رصد کالا در زنجیره تجاری کشور تصریح کرد: کارگروه آموزشی که امروزبا حضور ۱۵ استان و یکشنبه بعد با حضور ۱۵ استان دیگر برگزار میشود ادامه رصد زنجیره تجاری کالاست که برای کالاهای شکر روغن برنج لاستیک و روغن خام و بقیه کالا که طبق تبصره ۴ ماده ۱۸ مکلف به رصد جریان تجاری هستیم و طی ماههای گذشته برای فعالین تجاری و شبکههای توزیع شروع کردیم.
محلهای اضافه کرد: این کالاهای اساسی نیمایی و غیر نیمایی طبق ۲۵ قلم کالایی که ریاست جمهوری بر رصد و تامین و توزیع آنها تاکید کرده و از ماههای گذشته شروع کرده بودیم.
وی عنوان کرد: انتظارداریم بعد از این کارگاهها خلاهای توزیع به خصوص در خرده فروشی (حداقل نزدیک به ۲۰ هزارخرده فروش به این شبکه توزیع وصل شوند) شناسایی و رفع شوند و همه شرکتهای پخش و تعاونیها هم اطلاعات خرید و فروش کالاها را ثبت کنند.
محلهای افزود: هدف دوم ایجاد یک پنل مدیریتی برای سازمانهای صمت استانی است که در سطح شبکه توریع و خرده فروشی نظارت کنند.
به گفته وی؛ در بخش تجارت داخلی و سامانه جامع تجارت پیشرفتهای خوبی حاصل شده و شرکت بازرگانی دولتی و شرکتهای پخش به صورت سیستمی به شبکه وصل شدند و اطلاعات توزیع را ارایه میدهند.
وی با بیان اینکه ورودی اطلاعات خوب شده، ولی بخش مویرگی اطلاعات پخش هنور به خوبی اطلاعات نمیدهند اضافه کرد: کالاهایی که با ارز نیمایی وارد میشود مراقبت میخواهد تا به سادگی از شبکه خارج نشود و بدین منظور هم تولید کننده و هم وارد کننده ارز نیمایی مکلف است اطلاعات فروش را ارایه کند بحران سال گذشته لاستیک هم به همین دلیل بود که اطلاعات توزیع آن مشخص نبود.
محلهای اضافه کرد: خوشبختانه الان بخش عمده فروشی و شرکتهای پخش و فروشگاههای زنجیرهای به صورت کامل کار ثبت اطلاعات موجودی کالا را انجام میهدند، اما بخش غیر سیستمی زمان بر است.
وی یادآور شد: این دوره کارگاهی به خاطر محدودیتهای مکانی، شامل دو دوره است ومشمول معاونین بازرگانی داخلی سازمانهای صمت استانی و کارشناسان رصد زنجیره تجاری است که در این کارگاهها شرکت کرده اند.
محلهای گفت: قرار است در استانها کارگروه رصد زنجیره تجاری شکل بگیرد و باید جلسات منظم داشته باشند و و مشکلات را بازگو کنند و اگر استانها نیاز به آموزش دارد و در ثبت اطلاعات مشکل دارند مطرح کنند تا اطلاع دهی به صورت کامل انجام شود.
وی در زمینه نتایج این کارگروه افزود: همین الان نتایج این کارگروه را مشاهده میکنیم و در حوزه برنج یا چای شمای کلی نحوه توزیع را داریم و اگر به ۸۰ درصد نتیجه هم برسیم موفق بوده ایم علاوه بر این اهداف هم افزایش پیدا میکند و شاید به جایی برسیم که خره فروشیها هم اطلاعات فروش را ارایه دهند در برخی از کالاها از اول خرداد و در برخی از اول شهریور شروع به رصد کرده ایم.
محلهای با بیان اینکه اطلاعات واردات کالاها را گمرک باید بدهد گفت: یکی از شاخصهای ما این است که میزان واردات با اظهار واردات چه نسبتی دارند، رقم ترخیص باید با رقم توزیع همخوانی داشته باشد، در سامانه انبارها مشخص است چقدر کالا ثبت شده، اما قبل از آن با رقم ترخیص شده آیا همخوانی دارد یا نه.
۱۵۰ شبکه بزرگ توزیع و پخش ۸۰ درصد توزیع کالایی را برعهده دارند
وی در ادامه از توزیع ۸۰ درصد کالاهای اساسی و پر مصرف توسط ۲۰ درصد شبکه پخش خبر داد و افزود: ۸۰ درصد توزیع توسط ۲۰ درصد شبکه توزیع که شامل ۱۵۰ شرکت پخش سراسری است انجام میشود که اکثرا سامانه و سیستم توزیع دارند.
این مسوول تصریح کرد: خرده فروشیها باید با هماهنگی استانها در سامانه تجارت داخلی ثبت نام و خرید از شبکه توزیع را تایید کنند و اگر بی تفاوت باشد یا ۲ بار فاکتور ارسال شود، اما در تایید یا عدم تایید فاکتور بی تفاوت باشد ارسال کالا برایشان ممنوع میشود.
محلهای گفت: برای اینکه مشکلی در شبکههای توزیع ایجاد نشود باید زیر ساختها را آماده میکردیم الان آماده شده در سطح خرده فروشی به خوبی در استانها پیش میرود.