ذهن سنجی برای ذهن سازی
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، حسن عابدینی، تحلیلگر مسائل بینالملل در فضای مجازی چنین پستی را منتشر کرد:
«نخستین گام برای کار در رسانه مخاطب شناسی است. حوزه جغرافیایی و اندیشه مخاطب در این مقوله میگنجد. شناخت مخاطب کمک میکند تا پیام در قالبی مردم پسندتر با شیوه یی آسانتر منتقل شود. نیاز، خواسته و مصلحت مخاطب از دیر باز مدنظر دستاندرکاران رسانهها بوده است. برخی مخاطبان معتقدند که نیازی به مصلحت اندیشی رسانهها ندارند. صاحبان رسانه، اما مصلحت را نسبت به نیاز و خواسته مخاطب در اولویت میدانند. بهترین شیوه مخاطب شناسی بهره گیری از ذهن سنجی است. ذهن سنجی در حقیقت تلاش برای دریافت آگاهی کنونی مخاطب نسبت به موضوع مورد بحث است. نظرسنجی حرکتی در این مسیر است. سنجش ذهن مخاطب که البته کار چندان آسانی نیست در صورتی که منطبق با اصول علمی و حرفه صورت پذیرد زمینه را برای ذهن سازی فراهم میکند. ذهن سازی همانی است که برخی دستکاری در افکار عمومی مینامند. تصویر نسبت به صدا و کلمه نقش بیشتری روی ذهن مخاطب میگذارد. این موضوع موجب شده تا تلویزیون نسبت به رسانههای نوشتاری و شنیداری نقش کانونی تری در فرایند ذهن سازی ایفاد کند.»