یکی از عوامل تلفات جادهای خودروهای بی کیفیت است
به گزارش گروه فضای مجازی،سیدمرتضی خاتمی در مورد افزایش مرگ و میر جاده ای، گفت: مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای در ایران به قدری شده است که با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری میکند گاهی این مرگ و میرها هزینههای جبران ناپذیری را به همراه دارد؛ انسان، راه و وسیله نقلیه سه عامل مهم در بروز تصادفات جادهای هستند و مهمترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جادهای که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل انسانی است که درصد بسیار بالایی از تصادفات به این عامل برمیگردد.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای جلوگیری از تصادفهای جادهای در کشور بحث پیشگیری و آموزش مقررات پیشگیرانه بسیار اهمیت دارد؛ رانندگی شغل پر خطری است که راننده باید به طور کامل برآن مسلط باشد، تصمیم گیری و اقدام به موقع در شرایط غیر منتظره به نحو درست میتواند از بروز حادثه جلوگیری کند؛ در کنار مهارت، فرهنگ رانندگی دلیلی بر کاهش و افزایش تصادفات رانندگی میشود.
هزینههای جبران ناپذیر جادههای کشور
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم جادهها و راهها را دومین عامل بروز تلفات جادهای عنوان کرد و گفت: جادهها و راههای کشور ما در بسیاری از مناطق کشور به ویژه در مناطق کویری، جنگلی و کوهستانی با ایرادها و کمبودهای بسیارمواجه است گاهی این تلفات انسانی با مقداری هزینه جبران پذیر است؛ تصادفات جادهای علاوه برمرگ و میرها معلولیتهایی را به همراه دارد که هزینه مالی فراوانی برای دولت و مردم دارد.
خاتمی در ادامه تاکید کرد: در برخی از موارد نبود علایم رانندگی و شبنما نبودن بسیاری از آنها، نبود یا وجود اشکال در گاردریل و استفاده نکردن از گاردریل فنری، نبود امکانات جدا کننده مسیرهای رفت و برگشت در تعدادی از جادههای کشور و مشکلات آسفالت و آب گرفتگی از جمله مشکلاتی است که موجب نا امن شدن جادههای کشور میشود.
خودورهای بی کیفیت عامل سوم تلفات جادهای
نماینده مجلس دهم تصریح کرد: در کنار دو عامل مطرح شده خودروهای بی کیفیت عامل سوم و حاشیه سازی است که آمار تلفات جادهای را بالا برده است؛ این روزها بالا بردن کیفیت خودروها و سطح ایمنی آنها وظیفه خودرو سازان است و میتواند تاثیر چشمگیری بر کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای داشته باشد.
وی در ادامه به کیفیت پایین خودروها اشاره کرد و تاکید کرد: کیفیت پایین خودروها در کنار مرگ و میر جادهای که به همراه دارد دلیلی بر افزایش بیماریهای جسمی شده است چرا که بخش عمدهای از آلایندگی شهرهای بزرگ مربوط به خودروهای بی کیفیت است؛ هرساله هزینه سنگینی بابت تلفات جادهای میدهیم که دلیلی بر کاهش جمعیت در کشور شده است این تلفات جادهای میتواند با رعایت نکاتی در ایمن سازی جاده و خودرو سازی کنترل شود.
خاتمی در پایان تاکید کرد: برای بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی باید خودرو سازی را در داخل رقابتی و از انحصار دولت خارج کرده و آن را به بخشهای خصوصی واگذار کنیم دولتی بودن این بخش نه تنها سود دهی نداشته ضرر جانی و مالی هم به همراه داشته است.