قدرت و لابی خودروسازان مانعی برای کاهش آلودگی هواست
یوسف رشیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، اظهار داشت: در گذشته در بیشتر مواقع در خصوص آلاینده مونواکسید کربن نگرانی وجود داشت، اما پس از آنکه خودروسازان در سال ۷۹ ملزم به رعایت استاندارهای زیست محیطی در ساخت و تولید شدند میزان این آلاینده حتی در مواقعی که وارونگی دما وجود داشت بیش از حد خاصی نبود.
رشیدی ادامه داد: همچنین در گذشته غلظت سرب از حد مجاز بالاتر بود، اما با وارد شدن بنزین بدون سرب شاهد کاهش چشمگیری در میزان این آلاینده بودیم.
وی افزود: از سوی دیگر ممنوعیت واردات آزبست در لنت ترمز سبب کم شدن این آلاینده در هوای تهران شد. تمام این مسائل نشان میدهد اگر کار اجرایی دقیق انجام شود نتایج آن ملموس و عینی خواهد بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به تشریح وضعیت فعلی هوای تهران پرداخت و گفت: در حال حاضر در برخی روزها آلایندههایی مانند ذرات معلق زیر دو میکرون، ازن، دی اکسید نیتروژن و ... در هوا از حد مجاز فراتر میرود که نیازمند کار اجرایی مطلوب است.
وی اضافه کرد: مدیریت در سطح کلان دچار مشکل اساسی است به طوری که یک سازمان عریض و طویل مانند سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قادر نیست امکانات را به صورت برابر در کل کشور پراکنده کند.
رشیدی بیان کرد: عدم وجود عدالت در پراکندگی امکانات اجتماعی و درآمد سبب تمرکز بخش بزرگی از جمعیت در یک شهر و افزایش ساخت و ساز شده و عدم پاسخگویی مترو شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به مصوبه سال ۹۳ مبنی بر مجهز شدن خودروهای دیزل به فیلتر جذب آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: این اقدام برای کاهش آلایندهها بسیار موثر بود که متاسفانه با لابی و فشار خودرو سازان منتفی شد.
رشیدی با ابراز تاسف از اینکه حل برخی مسائل از حیطه قدرت سازمان محیط زیست فراتر میرود، عنوان کرد: در گذشته مسئله نوسازی خودرو فرسوده به واردات خودرو گره خورده بود که روند خوبی داشت. همچنین نوسازی ناوگان تاکسیهای ساخت داخل در تعامل با خودروسازان مسیر درستی را طی کرده بود، اما قدرت خودروسازان باز هم از محیط زیست بیشتر بود و این کار هم ابتر ماند.