چالشها و موانعی که بر سر راه امر پژوهش قرار دارد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ،حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در یازدهمین گردهمایی معاونین پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی گفت: علی رغم جایگاه اثر گذار پژوهش و علی رغم مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که اساسا پژوهش و تحلیل را نقطه آغاز برای تعلیم و تربیت تلقی کرده است در وزارت آموزش و پروش از این نقطه فاصله زیادی داریم و جایگاه پژوهش به خوبی تعریف نشده است.
وی در ادامه گفت: باید به وسیله پژوهش نقطه تحرک جدیدی را در آموزش و پرورش رقم بزنیم.
وی در ادامه بیان کرد: ابتدا باید چالشها و موانعی که بر سر راه امر پژوهش قرار دارد بررسی شود و دوم تجربهها و خلاقیتها و نوآوریهایی که در مدیریت امر پژوهش در استانها همکاران داشته اند نیز باید مورد بررسی قرار گیرد و همچنین دیدگاهها در ارتقا امر پژوهش و منابع آموزشی، بستههای آموزشی نیز مورد سومی است که باید به آن پرداخته شود.
ذوعلم در ادامه علت تغییر ساختار سازمان پژوهش را بیلن کرد و گفت: برای این تغییر ساختار درصدد بستر سازی ساختاری برای امر مهم برداشتن حصر و انحصار تولید منابع آموزشی و بستههای یادگیری بودیم تا بتوانیم مشارکت جامعه را در تولید بستههای یادگیری و تولید محتوا و کتب درسی ایجاد کنیم به این جهت اصلاح ساختاری بسیار ضرروری است.
رئیس سازمان پژوهش اظهار کرد: تفکیک و تمایز حوزه تعلیم و یادگیری به عنوان مجموعه علمی و تخصصی که به برنامه ریزی درسی و تعریف شاخصهای آموزشی میپردازد با بخش دوم که تولید را مدیریت میکنند باید انجام میشد. تفکیک این دو مقوله از هم راه برای ارزیایی و مشارکت و پاسخگویی فراهم میکند.
وی در ادامه افزود: این تمایز باید به استانها هم تسری پیدا کند و زمینه برای ارتقا بخش پژوهش استانها نیز گسترش یابد.