ماه محرم، فصل مناسبی برای موج آفرینی و اقدامات مهرورزانه
دبیر ستاد ملی صبر به نتایج شگفت آور بخشش از منظر روانشناختی و جامعه شناسی اشاره میکند و میگوید: برازنده جامعه دینی نیست که آمار خشونتها و نزاعها بالا باشد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، صلح، بخشایش و رضایت از متعالیترین ارزشهای انسانی و اصلیترین پیامهای عاشوراست. نهادینه شدن این مفاهیم در جامعه اسلامی، تحقق بخشی از آرمانها و اهداف قیام عاشورایی حضرت امام حسین (ع) است.
سید محمدرضا خوشرو، دبیر ستاد ملی صبر برپایی پویش بخشایش حسینی را با همین نیت عنوان میکند و میگوید: این پویش با تأسی از سیره امام حسین (ع) در بازگرداندن اصحابی که حقی بر گردنشان بوده در شب عاشورا که اهمیت حق و رضایت گرفتن را متذکر میشود و همچنین نحوه مواجهه امام علیه السلام با حر بن یزید ریاحی که ترویج کننده مفاهیم صبر، گذشت و بخشایش میباشد در سطح عمومی راه اندازی شده است.»
دبیر ستاد ملی صبر، به نتایج شگفت آور بخشش از منظر روانشناختی و جامعه شناسی اشاره میکند و میگوید: برازنده جامعه دینی نیست که آمار خشونتها و نزاعها بالا باشد، لذا باید مکارم اخلاق و الگوگیری عملی از سیره اهل بیت علیهم السلام که لازمه زندگی سالم اجتماعی است، نهادینه شود و پویش مردمی بخشایش حسینی میتواند موج صبر، مهربانی و گذشت را در جامعه تکثیر و آن را به گفتمان مسلط جامعه تبدیل کند.
این پویش، فراخوان صبر زینبی نیز هست؛ الهام گرفته ازصبوری قهرمان سال ۶۱ هجری که انبوهی از مصیبتها از وداع مظلومانه با پدرتا شهادت و تشییع غریبانه برادر و اسارت را به دوش کشید تا پیام آورسربلند تاریخ تشیع باشد. زینب (س)، صبر پدر را در فقدان حضرت زهرا (س) و صبر برادر را در برابر دشواریهای کربلا دیده بود. صبر زینبی که فرهنگ عاشورا را در قالب تمدن شیعی پایه گذاری کرد، صبری است که قرآن کریم بر مومنان توصیه کرده است «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ».
خوشرو، ماه محرم را فصل مناسبی برای موج آفرینی و اقدامات مهرورزانه عنوان میکند و میگوید: واعظان، مداحان، شاعران اهل البیت (علیهم السلام) در هیآت مذهبی، هنرمندان و فعالان فرهنگی، نفس گیرایی در تبیین این مکارم و شورآفرینی برای تقویت ارزشهای اسلامی دارند.
وی توسعه ارزشهای اخلاقی را تضمینی بر افزایش سرمایه اجتماعی میداند: ترویج فرهنگ صبر و سازش و جایگزینی بخشش به جای انتقام، سرمایه اجتماعی جامعه را افزایش میدهد.
سید محمدرضا خوشرو، دبیر ستاد ملی صبر برپایی پویش بخشایش حسینی را با همین نیت عنوان میکند و میگوید: این پویش با تأسی از سیره امام حسین (ع) در بازگرداندن اصحابی که حقی بر گردنشان بوده در شب عاشورا که اهمیت حق و رضایت گرفتن را متذکر میشود و همچنین نحوه مواجهه امام علیه السلام با حر بن یزید ریاحی که ترویج کننده مفاهیم صبر، گذشت و بخشایش میباشد در سطح عمومی راه اندازی شده است.»
دبیر ستاد ملی صبر، به نتایج شگفت آور بخشش از منظر روانشناختی و جامعه شناسی اشاره میکند و میگوید: برازنده جامعه دینی نیست که آمار خشونتها و نزاعها بالا باشد، لذا باید مکارم اخلاق و الگوگیری عملی از سیره اهل بیت علیهم السلام که لازمه زندگی سالم اجتماعی است، نهادینه شود و پویش مردمی بخشایش حسینی میتواند موج صبر، مهربانی و گذشت را در جامعه تکثیر و آن را به گفتمان مسلط جامعه تبدیل کند.
این پویش، فراخوان صبر زینبی نیز هست؛ الهام گرفته ازصبوری قهرمان سال ۶۱ هجری که انبوهی از مصیبتها از وداع مظلومانه با پدرتا شهادت و تشییع غریبانه برادر و اسارت را به دوش کشید تا پیام آورسربلند تاریخ تشیع باشد. زینب (س)، صبر پدر را در فقدان حضرت زهرا (س) و صبر برادر را در برابر دشواریهای کربلا دیده بود. صبر زینبی که فرهنگ عاشورا را در قالب تمدن شیعی پایه گذاری کرد، صبری است که قرآن کریم بر مومنان توصیه کرده است «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ».
خوشرو، ماه محرم را فصل مناسبی برای موج آفرینی و اقدامات مهرورزانه عنوان میکند و میگوید: واعظان، مداحان، شاعران اهل البیت (علیهم السلام) در هیآت مذهبی، هنرمندان و فعالان فرهنگی، نفس گیرایی در تبیین این مکارم و شورآفرینی برای تقویت ارزشهای اسلامی دارند.
وی توسعه ارزشهای اخلاقی را تضمینی بر افزایش سرمایه اجتماعی میداند: ترویج فرهنگ صبر و سازش و جایگزینی بخشش به جای انتقام، سرمایه اجتماعی جامعه را افزایش میدهد.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *