ملاک نمایندگان در رای اعتماد دادن به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
به گزارش گروه فضای مجازی،علیاصغر یوسفنژاد با یادآوری معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور، گفت: ملاک برای رای دادن نمایندگان ارائه برنامه و خط مشی اساسی وزارتخانه از سوی وزیر است؛ طبیعی است که وزارت آموزش و پرورش با عائلهای حدود ۲۰ میلیون نفر وزارتخانهای بزرگ، مهم، اساسی و پایهای در پیشرفت و توسعه کشور محسوب میشود و به همان اندازه نیز با مشکلاتی دست به گریبان است.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: باید فردی وزیر شود که آشنایی لازم را با مشکلات وزارتخانه داشته و همچنین از اراده لازم برای رفع آنها برخوردار باشد در غیر این صورت تغییرات مدیریتی در سطح وزیر هم چارهساز نخواهد بود.
تعیین تکلیف وضعیت معلمان حق التدریسی در دستور کار وزیر پیشنهادی قرار گیرد
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات اساسی و پایهای که در نظام آموزش و پرورش وجود دارد اولین مشکل را میتوان عدم تعیین تکلیف وضعیت معلمان حق التدریسی دانست که وزیر پیشنهادی باید توجه ویژهای به این مهم داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از عدم پرداخت مطالبات ۱۰ هزار میلیارد تومانی فرهنگیان، تصریح کرد: این مطالبات با ۴۰ عنوان از سال ۸۲ به بعد انباشته شده و نارضایتی فرهنگیان را به دنبال داشته بنابراین به صورت جدی نیاز است وزیر پیشنهادی برای حل این مشکل برنامههای لازم را داشته باشد.
امسال حدود ۱۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته میشوند
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، یکی از مشکلات مهم وزارت آموزش و پرورش را کمبود معلم و نیروی انسانی دانست و گفت: امسال حدود ۱۰۰ هزار نفر در این وزارتخانه بازنشسته میشوند و این نکتهای مهم است که با توجه به نحوه جایگزینی نیروها که در حال حاضر نیز با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم وزیر باید بگوید چگونه و از چه طریقی میخواهد این کمبود نیرو را جبران کند.
توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش، در گرو بهرهبرداری مناسب از دانشگاه فرهنگیان
یوسفنژاد، توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش را در گرو بهرهبرداری مناسب از دانشگاه فرهنگیان دانست و ادامه داد: ما انتظار داریم که وزیر به صورت مشخص، عملی و اجرایی برنامههایی را در این راستا داشته باشد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین ساختمانهای نامناسبی در مناطق محروم وجود دارد و اجرای درست سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جزو مطالبات و خواستههای مهم جامعه فرهنگیان است.
مشکل تنوع مدارس در آموزش و پرورش
وی افزود: نیروهای بلاتکلیفی که با عناوین مختلف به نام نهضت و حق التدرسی با آموزش و پرورش همکاری میکنند باید سریعتر تعیین تکلیف شوند؛ یکی از مسائلی که تمایل داریم در برنامههای وزیر پیشنهادی مورد توجه قرار گیرد تنوع مدارس در آموزش و پرورش است در واقع حدود ۲۰ نوع مدرسه داریم که باید تعداد آنها کاهش یابند همچنین آموزش و پرورش باید به هنرستانها و فعالیتهای فنی و حرفهای برای اینکه به امور مختلف مانند کشاورزی، دامپروری و صنایع مازاد آنها برای اشتغال پاسخ دهد توجه ویژهای داشته باشد
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه کانال ورود به آموزش و پرورش باید دانشگاه فرهنگیان باشد و به این دانشگاه نباید کم لطفی شود، گفت: کسری بودجه به صورت مشکلی تاریخی محسوب میشود که برای هر وزیری این مساله مهم است البته تمامی مسائل مطرح شده به عهده وزیر و آموزش و پرورش نیست بلکه دولت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس باید همکاری لازم را برای رفع مشکلات داشته باشند و بی شک با بی توجهی مشکلات روز به روز افزایش مییابند و تغییر وزیر هیچ گونه تاثیری در رفع مشکلات نخواهد داشت.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: جامعه فرهنگیان در مورد انتخاب وزیر گلایه دارند و گلایه آنها نیز به حق است، زیرا باید فردی که در چنین جایگاهی قرار میگیرد به گونهای رفتار کند که جامعه فرهنگیان نسبت به آینده خود و سازمان امیدوار شوند و نظر آنها در انتخاب وزیر مورد توجه قرار گیرد.