اشتغال و بیکاری دغدغه مهم در آموزش عالی کشور/اقداماتی برای ارتقا کیفیت آموزشی
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، «آیین رونمایی از برنامههای درسی کاردانی پیوسته دانشگاه فنی و حرفهای» با حضور خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران وزارت آموزش و پرورش، هیأت رییسه دانشگاه فنی و حرفه ای و مسئولین کارگروههای تخصصی برنامه ریزی درسی در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.
ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در این آیین گفت: دغدغه مهم در آموزش عالی کشور بحث ارتقا کیفیت آموزشی است. مسئله اساسی ما ارتقا کیفیت آموزشی است که تاکنون اقدامات خوبی برای این مسئله انجام شده، ولی چالش مهم بحث اشتغال و بیکاری است.
وی در ادامه گفت: بحث محتوای آموزش بسیار مورد توجه قرار گرفته است و برنامههای درسی این دانشگاه در این راستا بازنگری شده اند.
وی افزود:خروجی کار دانشجویان برنامههای درسی است. نباید آموزش ثابتی در آموزشهای مهارتی دانشجویان داشته باشیم. آموزش ثابت نباید وجود داشته باشد.
وی افزود: ۴۳ گروه در سراسر کشور تشکیل شد و طیفهای مختلفی هم ایجاد شد. گروههای علمی برای رصد برنامههای مهارتی در خارج تشکیل شد. اولویت ما کاردانی پیوسته است. پکیج ۵ سالهای برای تربیت دانشجویان آماده شده است.
وی گفت: در سال ۹۸ دانشجویان جدیدی با سرفصلهای جدید وارد دانشگاه خواهند شد. کل بدنه ۱۷۳ دانشگاه شناسایی شد و بخشی از این برنامههای درسی به آموزشگدهها واگذار شد که نتایج خوبی هم داشت.
صالحی عمران گفت: نهایتا ۴۱ برنامه با اولویت کاردانی پیوسته خروجی شورای برنامه ریزی دانشگاه فنی و حرفهای شد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای افزود: برنامههای درسی ما بایستی چارچوبی داشته باشد که به آموزش عالی نیز این نقد وارد است. شایستگی محور و صلاحیت محور بودن یکی از ویژگیهای برنامههای درسی است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: همچنین یکی دیگر از برنامههای ما آموزش عملی است که ۷۰ درصد از برنامههای ما رویکرد عملی دارد.
صالحی عمران افزود: سنجش و اندازه گیری آزمونها نیز در برنامه دانشگاهها بررسی شد. آموزشی که در این دانشگاه ارائه میشود قطعا باید منجر به اشتغال شود.