برگزاری دومین نشست شورای اطلاع رسانی سازمان ورزش با حضور سردبیران ورزشی
به گزارش گروه ورزشی ، دومین نشست شورای اطلاع رسانی به منظور هماهنگی رویکردها و خط مشی رسانهای در حوزه ورزش همگانی پایتخت، روز یکشنبه با حضور سرپرست سازمان ورزش شهرداری با موضوع بررسی دو ویژه برنامه خیابان ورزش و دوشنبههای ورزشی و چگونگی استفاده از ظرفیت رسانهها در جهت افزایش مشارکت شهروندان برگزار شد.
سردبیران و دبیران ورزشی خبرگزاریهای مختلف به بیان نظرات خود در حوزه ورزش همگانی به ویژه دو موضوع مطرح شده پرداختند.
اهمیت در برگیری تمام اقشار در برنامههای ورزشی
شکری دبیر گروه ورزش و دانش رادیو جوان گفت: دو برنامه خیابان ورزش و دوشنبههای ورزشی دارای اهداف مشترکی هستند که با دوقالب متفاوت اجرایی میشوند.
هدف این دو برنامه ایجاد نشاط و شادابی، همگرایی و به وجود آمدن فضای شاد و مفرح برای کسانی است که در این فعالیت ورزشی شرکت میکنند.
معدن دار، تهیه کننده ارشد تلویزیونی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته بسیار ارزشمند است، افزود: باید بدانیم در این برنامهها سهم تمام اقشار دیده شده است یا خیر.
بانک اطلاعاتی ورزشکاران قهرمان در محلهها را نیز جهت حضور در برنامهها داشته باشیم.
هیوا یوسفی، سردبیر همشهری ورزشی خاطرنشان کرد: بهتر است ارگانهای دست اندرکار ورزش همگانی بجای ارایه آمار دروغ و فعالی نمایی کاذب، خودشان در تمام برنامهها حاضر شوند تا مردم از آنها الگو بگیرند و حرف مسوولان را در عمل ببینند. از افراد شناخته شده در عرصههای مختلف برای شرکت در برنامهها دعوت شود تا شهروندان در برنامهها حاضر شوند.
زهره وند، دبیر خبرگزاری صما نیز پیشنهاد داد: برای توسعه ورزش و برنامه ریزی باید جامعه هدف را به خوبی بشناسیم سپس با یک جریان سازی و فرهنگسازی مردم را تشویق به حضور در عرصه ورزش کنیم. لازم است افرادی را در بوستانها شناسایی کنیم که خود داوطلب و پیشرو برای جریان سازی ورزشی هستند و کار را به مردم بسپریم.
طاهری، سردبیر پایگاه خبری بهشت آنلاین در ادامه نشست گفت: برای پوشش بهتر و اطلاع رسانی شایسته، جدولی از زمان و مکان دقیق برگزاری خیابان ورزش و دوشنبههای ورزشی در اختیار رسانهها قرار گیرد. همچنین حضور اصحاب رسانه در برنامهها در اطلاع رسانی نقش موثری دارد، اما این کار باید با ارایه برنامههای ورزشی خلاقانه و جذاب برای این قشر صورت پذیرد.
محسن جعفری، سردبیر گروه ورزشی با سخنانش این نشست را ادامه داد.
وی اظهار کرد: ارتباطات مستمر با رسانهها در آگاهی خبرنگاران نقش موثری دارد. استفاده از رادیو وتلویزیون در کنار خبرگزاریها و به کار گیری افرادی که کار تبلیغاتی میکنند نیز تاثیرات مهمی در توسعه ورزش دارد.
همچنین اجرای فعالیتهای ورزشی در میادین اصلی شهر، برگزاری ورزشهای خیابانی مانند کشتی خیابانی نیز در ترغیب مردم به ورزش تاثیرگذار خواهد بود.
خسروی، دبیر ورزشی خبرگزاری مهر ادامه داد: اینکه طی سالهای گذشته ثبات مدیریتی در سازمان ورزش نبوده، ارتباط رسانهای را نسبت که قبل کمرنگ کرده که امید است با حضور سرپرست جدید این ارتباط قوت بگیرد.
برای اجرای ورزش همگانی باید به پوشش و سخت گیریهای نهادهای مختلف نیز توجه کرد. نمیتوان سخت گیری کرد و توقع داشت مردم با روی باز در برنامهها حاضر شوند. شاید بهتر باشد مسوولان ورزشی با نهادهای مربوط به عفاف و حجاب مذاکرات سازندهای داشته باشند.
همچنین سازمان با انجمن ورزشی نویسان تفاهمنامهای داشته باشد که باتهاتر خدمات دوطرفه ارائه شود.
عالی، مسوول روزنامه ایران ورزشی با بیان اینکه تجربه نشان داده تبلیغات برای افزایش مخاطبان ورزشی خیلی مهمتر از اجرای برنامههای ورزشی است، گفت: ما باید سه مرحله حساس سازی، آگاه سازی و تسهیل گری را طی کنیم، اما متاسفانه سازمان ورزش در مرحله اول مانده است.
بهتر است سازمان ورزش با همکاری مرکز آمار و ارایه پرسشهای خود به این مرکز یک سری اطلاعت اولیه از نیازهای شهر به دست آورد. چون درحال حاضر ورزش همگانی برای همه یک نسخه دارد، اما باید برای افراد مختلف برنامه مختلف ارایه شود.
برای همگانی شدن ورزش باید سطح همکاری پایین سازمان ورزش با ارگانهایی نظیر آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان و ... بالا برود.
باید حیاط مدرسه، حیاط مساجد، فضاهای ورزشی خصوصی همه تجمیع شوند برای ورزش کردن مردم. معضل چاقی و فقر حرکتی مشکلی غیرقابل جبران در سلامت جامعه است و برای رفع آن باید مسوولان ورزش و سلامت درکنار هم حرکت کنند.
امروز شعار ورزش برای همه در دنیا به شعار همه برای ورزش تغییر یافته و این عمق اهمیت مقوله ورزش را نشان میدهد.
اکبری، دبیر خبرگزاری ایسنا در سخنان خود گفت: وحدت فرماندهی و جلوگیری از موازی کاری در بین متولیان ورزش راهکار همگانی شدن ورزش است. در بین دست اندرکاران ورزش به جرات میتوان گفت شهرداری تهران نقش بسیار پرنگ و در خور تقدیری دارد.
اثیمی، دبیر خبرگزاری تسنیم ارتباط سازمان ورزش با ر سانهها به نحوی باشد که هرهفته یا ماهانه یک بسته خبری از اهم فعالیتها در خبرگزاریها کار شود. رسانهها باید پای کار بیایند تا پویش دوشنبههای ورزشی و خیابان ورزش همچون کمپین سه شنبههای بدون خودرو تقویت شود و در باور مردم بنشیند.
سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران با تبریک عید غدیر از همکاری اهالی رسانه برای پوشش اخبار، عملکرد و خدمات سازمان ورزش تقدیر کرد و افزود: در سازمان ورزش نیاز به راه اندازی یک شورای اطلاع رسانی که در تبیین خط مشی رسانهای و اتخاذ یک راهکار جهت تسهیل اطلاع رسانیها و خدمات سازمان ما را یاری کند، واقعا مشهود بود.
وی در ادامه اظهار داشت: به همین علت ما از اصحاب رسانه خواستیم تا در این مسیر در کنار ما باشند و آماده ایم که همسو با پوشش اخبار، نقد منصفانه اصحاب رسانه را نیز بشنویم و در بهبود عملکرد آتی به کار گیریم.
سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران اظهار داشت: دوشنبههای ورزشی گامی مثبت در جهت ترویج مردم به حضور در فعالیتهای ورزشی است، اما لازم است در این پویش ورزشی، برنامههای متنوع و خلاقانه ورزشی برای جذب افراد اجرا شود.
دومین نشست شورای اطلاع رسانی سازمان ورزش شهرداری تهران روز ۲۷ مرداد در محل آکادمی ورزش شهروندی سازمان ورزش برگزار شد.