نقش مهم رادیوهای استانی در همگرایی رسانهای و توسعه پایدار
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی شبکه «شما»، برنامه تلویزیونی «هدهد ۲۲»، با حضور مریم جلالی داور کمیسیون صدای بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز و دکتر داوود نعمتی انارکی عضو کمیته داوری رادیونمای کمیسیون صدای بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز به صورت زنده روی آنتن رفت.
انارکی در مورد رادیونمای استانها اظهار کرد: این بخش به تازگی در مراکز مورد توجه قرار گرفته و فناوری جدیدی است که در صدا و سیما بکار گرفته شده است، تلاش شده بر اساس آخرین استانداردهای موجود، کار داوری را انجام دهیم هر چند هنوز نقاط ضعف و کمبودهایی هم هست که باید به تدریج برطرف شوند.
وی افزود: نگاه جدید به دنیای رسانه تغییر کرده است، در گذشته تئوریهای حوزه ارتباطات، تمام نظرات بر اصل مخاطب تودهوار استوار بودند، ولی در شرایط کنونی، رسانهها به دنبال چنین چیزی نیستند بلکه در پی فعالیت در عرصههای خاص هستند و به این ترتیب رسانههای تخصصی راهاندازی شدهاند.
عضو کمیته داوری رادیونمای کمیسیون صدای بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز با بیان اینکه ظرفیتهای فراوانی در مراکز استانی رسانه ملی وجود دارد گفت: ایران سرزمینی است چهارفصل با انواع فرهنگها، بنابراین میتوانیم رادیوهای تخصصی را در این چارچوب داشته باشیم.
وی با اشاره به اهمیت همگرایی رسانهای خاطرنشان کرد: اگر این اصل وجود نداشته باشد هیچ یک از رسانههای سنتی نمیتوانند در شرایط کنونی به فعالیت خود ادامه دهند، رادیو از فضای مجازی و دیگر ابزارهای نوین فناورانه استفاده میکند تا در نهایت بتواند صدای خود را بهتر و بیشتر به مخاطبان برسانند البته فضای مجازی هم به تولیدات رادیویی و تلویزیونی نیاز دارد، زیرا بخش مهمی از محتوای موجود در شبکههای اجتماعی، تولیدات رادیویی و تلویزیونی هستند.
نعمتی انارکی به جشنواره تولیدات مراکز پرداخت و افزود: این جشنواره ظرفیتی برای ارزیابی فعالیت استانها طی یک سال است و این در واقع هدف اصلی جشنواره است که به این ترتیب، هر سال بر کیفیت تولیدات مراکز افزوده شود.
وی تصریح کرد: در بخش رادیونمای جشنواره بیست و دوم، یکصد اثر در سه بخش (خانواده، روستا و صبحگاهی) مورد بررسی و داوری قرار گرفتند البته با توجه به اینکه این بخش برای نخستین بار در جشنواره قرار گرفته است، نقاط قوت و ضعف مختلفی را شاهد بودیم.
عضو کمیته داوری رادیونمای کمیسیون صدای بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز با اشاره به برخی از این قوتها و ضعفها گفت: پخش تصاویر هماهنگ با کلام، در نظر گرفتن تصاویر مرتبط با همان استان و نیز محتوای ارسالی توسط مخاطبان، ثبت واقعه توسط گزارشگران رادیویی، معرفی مشاغل روستایی، توجه به جذابیتهای بصری از نظر قاببندی و رنگ، استفاده از متن در کنار تصاویر و ارائه نکات آموزشی از این طریق از جمله ویژگیهای مثبت آثار بودند البته در این بین نقاط ضعفی هم دیده میشود که برخی از آنها عبارتند از استفاده زیاد از اینفوگرافیکها و تصاویر تزئینی اینترنتی توسط بعضی مراکز، عدم توجه به هویت بصری متناسب با هر مرکز، استفاده از خطوط ناخوانا و عدم معرفی عوامل برنامهها.
بلوغ جشنواره تولیدات مراکز در هر دوره قابل توجه است
مریم جلالی هم در این گفتگو با اشاره به شاخصههای موفقیت و توفیق در رادیوهای استانی عنوان کرد: امروزه فناوریهای جدید برای انتقال انواع پیام همچون صدا، تصویر و متن همراه با یکدیگر برای مخاطبان ارسال شوند همچنین امکانات زیادی برای تعامل دو طرفه ایجاد شده است که همه اینها میتوانند در خدمت ارتقا کیفی برنامههای رادیویی باشند.
وی افزود: موفقیت یا عملکرد، حاصل جمع سه مولفه است، قابلیت، فرصت و انگیزه که به گمان من، رادیونما و فضای مجازی و نیز ادغام رسانهها در یکدیگر (رادیویی شدن تلویزیون و تلویزیون شدن رادیو) فرصتها رسانهای هستند و در این بین قابلیتها و انگیزهها مهم هستند؛ در استانها نیروهای بسیار قابلی حضور دارند.
جلالی با بیان اینکه سیستمهای رسانهای در سراسر جهان تغییر کردهاند گفت: دنیای امروز دنیای ترکیب است و انحصار تکنولوژیهای رسانهای هم از بین رفته است، هر مخاطب با استفاده از گوشی تلفن همراه خود یک رسانه است و به این ترتیب نیروهای کارآمد زیاد شدهاند البته هنوز اعتقاد دارم انگیزهها کم هستند وگرنه قابلیتهای بسیاری داریم.
داور کمیسیون صدای بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز با اشاره به شعار این دوره از جشنواره یعنی توسعه پایدار خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق این امر، همگرایی رسانهای است و رادیو به خاطر سهلالوصول بودن و نزدیک بودن به فرهنگ سنتی ایرانیان یعنی منبر و سخنرانی، به معناسازی بیشتر رسانهای کمک میکند.
وی به تفاوت جشنواره تولیدات مراکز با دیگر جشنوارهها اشاره و تصریح کرد: بلوغ و به روزرسانی، اصلیترین ویژگی این رویداد فرهنگی و هنری است؛ در واقع ظرفیتی مدیریتی برای ارزیابی و بازنگری در فعالیت یک ساله مراکز ایجاد میشود و در عین حال نوعی خلاقیتیابی و استعدادیابی و نیز ایجاد چرخه دانش را هم شاهد هستیم.
جلالی گفت: در کنار اعتلای برنامهسازی و انگیزه دادن به برنامهسازان مراکز، چرخه دانشی ایجاد شده در جشنواره تولیدات مراکز، اهمیت زیادی دارد و جزو خصوصیات اصلی جشنواره محسوب میشود.
داور کمیسیون صدای بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز با بیان اینکه رادیو رسانه مادر محسوب میشود خاطرنشان کرد: نزدیک ۳۰۰ برنامه در حوزههای مختلف در این دوره مورد بررسی قرار گرفتند که دارای موضوعات و مخاطبان گوناگون بودند و این تنوع چشمگیر بود.
وی افزود: در هر یک از استانهای ایران، آداب و رسوم و سبک زندگی خاصی وجود دارد که کشف آنها و برنامهسازی بر اساس این خردهفرهنگها، میتواند اتفاق مهمی را رقم بزند.
جلالی مراکز استانی را چشم و گوش توسعه پایدار رسانهای دانست و تصریح کرد: ظرفیتهایی که در مراکز وجود دارد آنها را به طور کامل از شبکههای سراسری متمایز کرده است.
پیشرفت برنامهسازان استانی قابل تقدیر است
ارتباط زنده با صدا و سیمای مرکز قزوین و گفتوگوی تلفنی با مرتضی حافظی داور بخش صدای جشنواره بیست و دوم، بخش دیگری از برنامه «هدهد ۲۲» بود.
حافظی با بیان اینکه در بخش غیر نمایشی کمیسیون صدا به داوری پرداخته است گفت: در این دوره نسبت به چند دوره گذشته جشنواره، پیشرفت خوبی را در امر برنامهسازی شاهد هستیم.
وی افزود: در حال حاضر گویندگان مراکز استانی نسبت به چند سال قبل پیشرفت قابل ملاحظهای کردهاند و در عین حال سطح کیفی برنامهها به طور محسوس ارتقا پیدا کرده است.
داور بخش صدای جشنواره بیست و دوم گفت: نقطه ضعفهایی هم در تولیدات مراکز وجود دارند که البته در همه بخشها نیست بلکه یک بخش از کار دچار مشکل است.
وی ادامه داد: استانداردهایی در رادیو وجود دارند که باید همواره رعایت شوند و عدول از آنها به هیچ وجه قابل چشمپوشی نیست و اگر در اثری رعایت نشوند آن اثر به طور خودکار از چرخه داوری جشنواره حذف میشود.
گفتنی است برنامه تلویزیونی «هدهد ۲۲» به مناسبت برگزاری بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز در شهر بجنورد، طی ده قسمت هر شب حوالی ساعت ۲۱ به صورت زنده و با اجرای محمود گبرلو و تهیه کنندگی مهدی خدایی از شبکه «شما» پخش میشود.