خروجی نظام آموزشی مهارت محور نیست/تربیت نیروی کارآفرین قبل از ۱۸ سالگی آغاز شود
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، رحیم سرهنگی، مدیرکل دفتر کارآفرینی وزارت کار در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالشهای آموزشهای مهارتی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با اشاره به حقوق و دستمزد معلمان گفت: با این تورم و نوسان اقتصادی آیا معلم میتواند دغدغه هایش را پشت در بگذارد و وارد کلاس درس شود؟
وی افزود: واقعا آنچه خروجی نظام آموزشی است مهارت محور نیست. در حوزه سیاست گذاری، "یادگیری" نداریم. آموزش میدهیم فقط برای اینکه آموزش داده باشیم. اینکه در انتهای ۱۲ سال سنجش کنیم که آیا مهارتی بوجود آمده است یا خیر؟، چنین چیزی وجود ندارد. آیا دانش آموز مهارتی یاد گرفته و جامعه پذیر شده است یا خیر؟ این مشکلات در آموزش عالی هم تشدید میشود و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان ۱۸.۱ درصد است در حالی که نرخ بیکاری کل کشور ۱۲ درصد است.
وی با بیان اینکه سیستم آموزشی ما نمره محور است و دانش آموزان باید نهایتا یکسری مطالب حفظی را خوانده و امتحان دهند گفت: مشکل دوم این است که مربیان به طور عملیاتی کارشان این است یا فقط دارند آموزش میدهند؟ آموزش مهارت از جنس استاد شاگردی است و مربی باید خبره این کار باشد. نکته بعدی این است که تقاضای بازار کار را نمیدانیم. سیاست گذار به اصطلاح در برج عاج مینشیند و سیاست گذاری هایش متناسب با نیاز واقعی بازار کار نیست.
سرهنگی راهکارهایی ارائه کرد و گفت: این سوال همیشه مطرح است که اقتصاد باید مهارتها را دنبال خود بکشاند یا برعکس است؟ واقعیت این است که بین این رفت و برگشت مانده ایم. بیشترین نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی در حوزههای آموزشی در رشته معماری و ساختمان با نرخ حدود ۲۶.۱ درصد بر اساس طرح نیروی کار است و بعد رشته هنر قرار دارد.
سرهنگی ادامه داد: تامین نیروی انسانی با کیفیت، اکوسیستم کارآفرینی و حمایت از افراد کارآفرین باید مورد توجه قرار بگیرد. تربیت نیروی باکیفیت در سنین بالای ۱۸ سالگی بسیار دیر است. آموزش کارآفرینی باید از زیر ۱۸ سالگی آغاز شود.