نهادهای کنترلکننده کیفیت وابسته به شرکتهای خودروسازی نباشند/ تاکید نعمت زاده بر کیفیت خودروها
خبرگزاری میزان: وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر رعایت کیفیت خودروی تولیدی، گفت: باید با حفظ اصول رقابت در واحدهای تولیدی شرایطی فراهم کنیم تا همزبانی و یکپارچگی در ارزیابی قطعهسازی و به دنبال آن صنعت خودروسازی کشور داشته باشیم.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، محمدرضا نعمت زاده در سیامین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو اضافه کرد: یارانه فقط باید به خودروهای پایهگاز سوز تعلق گیرد که نقش تعیینکننده در صرفهجویی سوخت داشته باشند.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، برای ارتقای کیفیت باید همه تلاش کنند چرا که اشکال در یک حلقه میتواند در محصول نهایی مشکل ایجاد کند و به نارضایتی مشتری منجر شود.
نعمت زاده با اشاره به ایجاد سیستمهای یکپارچه نظام کیفی تأکید کرد: ما باید با حفظ اصول رقابت در واحدهای تولیدی شرایطی فراهم کنیم تا همزبانی و یکپارچگی در ارزیابی قطعهسازی کشور داشته باشیم.
وی افزود: این کار نهتنها موفقیت را برای ما به ارمغان خواهد آورد بلکه قطعاً سرعت ما را در ارتقای کیفی تأمینکنندگان قطعه افزایش داده و خود باعث صرفهجویی و جلوگیری از دوبارهکاریهای غیرضروری خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بدین منظور باید همکاریهای بسیار نزدیکی بین شرکتهای خودروسازی با یکدیگر و همچنین جامعه قطعهسازی کشور صورت بگیرد.
وی اظهار کرد: باید برای مردم فرصت حضور در شرکتهای خودروسازی را ایجاد کنیم تا از نزدیک در جریان فعالیتها قرار گیرند و از ایدهها و نظرات بازدیدکنندگان نیز استفاده بهینه شود.
وی با اشاره به ضرورت وجود آزمایشگاه ها در شرکتهای خودروسازی افزود: این شرکت ها باید در ایجاد و فعال کردن آزمایشگاهها مشارکت مؤثر داشته باشند.
افزایش 16 درصدی خودرو
ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاستگذاری افزود: براساس آمار تولید خودرو دفتر ماشینسازی و نیروی محرکه تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری میزان تولید خودروی سواری با مجموع 162 هزار دستگاه خودرو 17.5 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و این رقم تا پانزدهم خردادماه حدود 16 درصد رشد را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: براساس آمار، شرکت ایران خودرو از برنامه مصوب پیشی گرفته ولی شرکت سایپا از برنامه عقب است.
قربانی در ادامه در خصوص نحوه استفاده از تسهیلات بند «ق» تبصره 2قانون بودجه سال 93 در زمینه جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین بمیزان 62 هزار دستگاه ،17 هزار دستگاه اتوبوس و 140 هزار دستگاه تاکسی درون شهری و همچنین مشکلات اجرایی شروع این طرح یادآور شد: در این راستا مقرر شد با محوریت خودروسازان و بهره گیری از امکانات صندوق توسع ملی، شرکتهای خودروساز با معرفی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صندوق ، فرایند اجرایی طرح را بصورت اولیه در دوبخش سبک و سنگین آغاز کنند.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در ادامه با اشاره به سخنان وزیر در جلسه اظهار کرد: وزارتخانه آمادگی دارد شرکتهای خودروسازی که برنامه کاهش مصرف سوخت دارند به بانکهای عامل معرفی تا از مبالغ صندوق توسعه ملی استفاده کنند.
وی افزود: این شرکتها در صورت تحقق برنامه و دستیابی به اهداف تعیین شده در خصوص صرفهجویی سوخت میتوانند با استفاده از بند «ق» بازپرداخت تسهیلات دریافتی را انجام دهند که در ارتباط با اجرای بند «ق» از وزارت کشور خواهیم خواست تا همکاریهای لازم را بعمل آورد.
وی با اشاره به تولید خودروهای برقی نیز افزود: در فاز اول استفاده از این خودروها در آینده خودروهای عمومی را در برمیگیرد.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در ادامه به بررسی شاخصهای ارزیابی کیفی صنعت خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت و گفت: محورهای اصلی ارزیابی سه بخش را دربرمیگیرد که شامل: فرایند خدمات پس از فروش، فرایند فروش و کیفیت محصول است.
به گفته قربانی همچنین فرایند خدمات پس از فروش نیز شامل رضایت از خدمات، رتبه کیفی تعمیرگاههای مجاز، رتبه کیفی خدمات پس از فروش شرکت عرضهکننده، میزان اجرای الزامات قانون حمایت و ضریب مراجعه تعمیراتی است.
وی ادامه داد: همچنین فرایند فروش به دو شاخص رضایت از فرایند فروش و میزان اجرای الزامات قانون حمایت در حوزه فروش اختصاص دارد.
قربانی همچنین کیفیت محصول را متشکل از سه زیرمجموعه دانست و آن را شامل رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول، تعداد عیوب مطرح شده در سه ماهه اول مالکیت خودرو و نمره منفی خودرو ذکر کرد.
وی، به شاخصهای مقداری سختگیرانه ای که از سوی وزارت صنعت،معدن وتجارت در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت: با تصویب وزیر رسماً اعلام شد تا شرکتهای خودروسازی برای تحقق اهداف کیفی تا پایان سال 94 ملزم به اجرای آنها هستند.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو، محورهای هدفگذاری شده کیفی تا پایان سال 94 را مورد اشاره قرار داد و افزود: تعداد عیوب مطرح شده در سه ماهه اول مالکیت خودرو، رتبه کیفی تعمیرگاههای مجاز با اهداف بهبود 20، 35 و 45 درصد برای رتبههای 1 تا 3 و حذف کامل تعمیرگاههای دارای رتبه 4، ضریب مراجعه تعمیراتی با هدف کاهش 20 درصدی وضعیت موجود از آن جمله اند.
وی ادامه داد: همچنین شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول با هدف رشد 5 درصدی شرایط موجود ، شاخص رضایت مشتریان از فرایندهای فروش با هدف رشد 5 درصدی شرایط موجود و شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش با هدف رشد 5/1 درصدی شرایط موجود از دیگر اهداف کیفی برنامه ریزی شده خواهد بود.
قربانی همچنین با اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر بهبود کیفیت خاطرنشان کرد: مهندس نعمت زاده تلاش شبانه روزی را در این راستا خواستار شد.
وی در این بین پیگیری های هفتگی و ماهانه را حائز اهمیت خواند ولی شاخص ها و پیگیریهای ساعتی و روزانه را در صنعت خودروسازی مورد تاکید قرار داد.
وی با بیان اینکه مسئله اصلی مردم در ارتباط با خودرو، کیفیت و سپس قیمت است افزود: کیفیت مطلوب ،رضایتمندی مشتریان را تضمین می کند.
به گفته علیلو، بهتر است نهادهای کنترلکننده کیفیت وابسته به شرکتهای خودروسازی نباشند چرا که ما باید خلاءهای گذشته را که به خاطر بیتوجهی ایجاد شده از بین ببریم و آنها را تکرار نکنیم.
وی با اشاره به مشکل روش قیمتگذاری خودرو از وزیر خواست تا این روش اصلاح شود زیرا صدمات زیادی به صنعت خودروسازی وارد کرده و تداوم آن بیتردید میتواند مشکلات را تشدید خواهد کرد.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، برای ارتقای کیفیت باید همه تلاش کنند چرا که اشکال در یک حلقه میتواند در محصول نهایی مشکل ایجاد کند و به نارضایتی مشتری منجر شود.
نعمت زاده با اشاره به ایجاد سیستمهای یکپارچه نظام کیفی تأکید کرد: ما باید با حفظ اصول رقابت در واحدهای تولیدی شرایطی فراهم کنیم تا همزبانی و یکپارچگی در ارزیابی قطعهسازی کشور داشته باشیم.
وی افزود: این کار نهتنها موفقیت را برای ما به ارمغان خواهد آورد بلکه قطعاً سرعت ما را در ارتقای کیفی تأمینکنندگان قطعه افزایش داده و خود باعث صرفهجویی و جلوگیری از دوبارهکاریهای غیرضروری خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بدین منظور باید همکاریهای بسیار نزدیکی بین شرکتهای خودروسازی با یکدیگر و همچنین جامعه قطعهسازی کشور صورت بگیرد.
وی اظهار کرد: باید برای مردم فرصت حضور در شرکتهای خودروسازی را ایجاد کنیم تا از نزدیک در جریان فعالیتها قرار گیرند و از ایدهها و نظرات بازدیدکنندگان نیز استفاده بهینه شود.
وی با اشاره به ضرورت وجود آزمایشگاه ها در شرکتهای خودروسازی افزود: این شرکت ها باید در ایجاد و فعال کردن آزمایشگاهها مشارکت مؤثر داشته باشند.
افزایش 16 درصدی خودرو
ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاستگذاری افزود: براساس آمار تولید خودرو دفتر ماشینسازی و نیروی محرکه تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری میزان تولید خودروی سواری با مجموع 162 هزار دستگاه خودرو 17.5 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و این رقم تا پانزدهم خردادماه حدود 16 درصد رشد را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: براساس آمار، شرکت ایران خودرو از برنامه مصوب پیشی گرفته ولی شرکت سایپا از برنامه عقب است.
قربانی در ادامه در خصوص نحوه استفاده از تسهیلات بند «ق» تبصره 2قانون بودجه سال 93 در زمینه جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین بمیزان 62 هزار دستگاه ،17 هزار دستگاه اتوبوس و 140 هزار دستگاه تاکسی درون شهری و همچنین مشکلات اجرایی شروع این طرح یادآور شد: در این راستا مقرر شد با محوریت خودروسازان و بهره گیری از امکانات صندوق توسع ملی، شرکتهای خودروساز با معرفی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صندوق ، فرایند اجرایی طرح را بصورت اولیه در دوبخش سبک و سنگین آغاز کنند.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در ادامه با اشاره به سخنان وزیر در جلسه اظهار کرد: وزارتخانه آمادگی دارد شرکتهای خودروسازی که برنامه کاهش مصرف سوخت دارند به بانکهای عامل معرفی تا از مبالغ صندوق توسعه ملی استفاده کنند.
وی افزود: این شرکتها در صورت تحقق برنامه و دستیابی به اهداف تعیین شده در خصوص صرفهجویی سوخت میتوانند با استفاده از بند «ق» بازپرداخت تسهیلات دریافتی را انجام دهند که در ارتباط با اجرای بند «ق» از وزارت کشور خواهیم خواست تا همکاریهای لازم را بعمل آورد.
وی با اشاره به تولید خودروهای برقی نیز افزود: در فاز اول استفاده از این خودروها در آینده خودروهای عمومی را در برمیگیرد.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در ادامه به بررسی شاخصهای ارزیابی کیفی صنعت خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت و گفت: محورهای اصلی ارزیابی سه بخش را دربرمیگیرد که شامل: فرایند خدمات پس از فروش، فرایند فروش و کیفیت محصول است.
به گفته قربانی همچنین فرایند خدمات پس از فروش نیز شامل رضایت از خدمات، رتبه کیفی تعمیرگاههای مجاز، رتبه کیفی خدمات پس از فروش شرکت عرضهکننده، میزان اجرای الزامات قانون حمایت و ضریب مراجعه تعمیراتی است.
وی ادامه داد: همچنین فرایند فروش به دو شاخص رضایت از فرایند فروش و میزان اجرای الزامات قانون حمایت در حوزه فروش اختصاص دارد.
قربانی همچنین کیفیت محصول را متشکل از سه زیرمجموعه دانست و آن را شامل رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول، تعداد عیوب مطرح شده در سه ماهه اول مالکیت خودرو و نمره منفی خودرو ذکر کرد.
وی، به شاخصهای مقداری سختگیرانه ای که از سوی وزارت صنعت،معدن وتجارت در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت: با تصویب وزیر رسماً اعلام شد تا شرکتهای خودروسازی برای تحقق اهداف کیفی تا پایان سال 94 ملزم به اجرای آنها هستند.
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو، محورهای هدفگذاری شده کیفی تا پایان سال 94 را مورد اشاره قرار داد و افزود: تعداد عیوب مطرح شده در سه ماهه اول مالکیت خودرو، رتبه کیفی تعمیرگاههای مجاز با اهداف بهبود 20، 35 و 45 درصد برای رتبههای 1 تا 3 و حذف کامل تعمیرگاههای دارای رتبه 4، ضریب مراجعه تعمیراتی با هدف کاهش 20 درصدی وضعیت موجود از آن جمله اند.
وی ادامه داد: همچنین شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول با هدف رشد 5 درصدی شرایط موجود ، شاخص رضایت مشتریان از فرایندهای فروش با هدف رشد 5 درصدی شرایط موجود و شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش با هدف رشد 5/1 درصدی شرایط موجود از دیگر اهداف کیفی برنامه ریزی شده خواهد بود.
قربانی همچنین با اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر بهبود کیفیت خاطرنشان کرد: مهندس نعمت زاده تلاش شبانه روزی را در این راستا خواستار شد.
وی در این بین پیگیری های هفتگی و ماهانه را حائز اهمیت خواند ولی شاخص ها و پیگیریهای ساعتی و روزانه را در صنعت خودروسازی مورد تاکید قرار داد.
وی با بیان اینکه مسئله اصلی مردم در ارتباط با خودرو، کیفیت و سپس قیمت است افزود: کیفیت مطلوب ،رضایتمندی مشتریان را تضمین می کند.
به گفته علیلو، بهتر است نهادهای کنترلکننده کیفیت وابسته به شرکتهای خودروسازی نباشند چرا که ما باید خلاءهای گذشته را که به خاطر بیتوجهی ایجاد شده از بین ببریم و آنها را تکرار نکنیم.
وی با اشاره به مشکل روش قیمتگذاری خودرو از وزیر خواست تا این روش اصلاح شود زیرا صدمات زیادی به صنعت خودروسازی وارد کرده و تداوم آن بیتردید میتواند مشکلات را تشدید خواهد کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *