نتیجه مثبت طرح کاهش آلودگی هوا در بلند مدت مورد تردید است
سرهنگ رزاقی، رئیس مرکز فرماندهی کنترل ترافیک راهور تهران در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، اظهار داشت: به نظر میرسد طرح جدید ترافیک نیازمند تجدید نظرهایی است. به عنوان مثال با افزایش حجم سفرهای درون شهری به مراکز آموزشی در ابتدای مهرماه قطعا کارکرد این طرح کاهش مییابد. همچنین حجم سنگین ترافیک در مناطق ورودی طرح چالشی است که باید به آن پرداخته شود.
وی در خصوص تغییرات ترافیکی شهر تهران پس از اجرای طرح ترافیک جدید توضیح داد: در الگوی ترافیکی تیرماه امسال نسبت به سال گذشته تغییراتی ایجاد شده است به طوری که شاهد کاهش ترافیک هم در صبح و هم در بعدازظهر بودیم. البته در این خصوص باید گرمای هوا و پارامترهای دیگر را نیز در نظر بگیریم.
رئیس مرکز فرماندهی کنترل ترافیک راهور تهران با بیان اینکه هدف ما از اجرای طرح جدید ترافیک کاهش آلودگی و ترافیک است، گفت: افزایش نظم و ایمنی ترافیکی و برقراری عدالت اجتماعی نیز اهمیت زیادی دارد.
سرهنگ رزاقی بر پایش پیوسته طرح جدید تاکید کرد و گفت: برای بررسی اثرات طرح باید اجازه دهیم سه ماه از اجرا بگذرد تا بتوانیم بازخوردها را مشاهده کنیم و جنبههای مختلف را بسنجیم. باید وضعیت پیش رو را نیز در نظر بگیریم و قانون مدونی در این خصوص تدوین کنیم تا اجرای طرح تا انتها با کمترین مشکل ادامه پیدا کند و اثر بخشی خود را داشته باشد.
وی ادامه داد: طرح زوج و فرد که در سال ۸۴ اجرا شد ابتدا اثرات بسیار مطلوب و فوق العادهای در کاهش ترافیک داشت، اما پس از مدتی تاثیر خود را از دست داد. به همین دلیل نگرانی که در خصوص طرح جدید ترافیک وجود دارد این است اثر بخشی آن پس از مدتی از بین برود یا ترافیک پس از ساعت ۷ عصر بیش از گذشته افزایش یابد.
رزاقی در رابطه با تاثیر روانی حاصل از اجرای طرح جدید ترافیک گفت: به آرامش رسیدن مردم در گرو کاهش ترافیک و کوتاهتر شدن زمان رسیدن به مقصد و برقراری عدالت اجتماعی است. در ماه ابتدایی تابستان وضعیت خوبی در این خصوص داشتیم، اما باید به نحوی برنامه ریزی کنیم که این وضعیت پایدار باشد.