احتمال چند خودرویی شدن افراد ثروتمند از عوارض طرحهای ترافیکی است/ در طرح کنترل آلودگی هوا احتمال چند خودرویی شدن ثروتمندان کم است
محبوبه ذاکری، معاون مطالعات سازمان حمل و نقل ترافیک، در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، اظهار داشت: یکی از دلایل بازنگری در نحوه قیمت گذاری طرح ترافیک قبلی، مدیریت ورود و خروج وسایل نقلیه و همچنین آلودگی هوا در بازههای زمانی پر ترافیک مانند پاییز است.
وی افزود: طرح جدید این امکان را فراهم میکند که کنترل بیشتری بر سفرهای درون شهری داشته باشیم، در حالی که طرح زوج و فرد سابق این ویژگی را نداشت. در طرح ۲۰ روزه با اهرمهایی مانند اعمال ضریب در روزهای اضطرار میتوان تعداد و حجم ورود خودرو به محدوده را کاهش دهیم.
معاون مطالعات سازمان حمل و نقل ترافیک تهران با تاکید بر اینکه پایش طرح ترافیک باید به صورت مستمر انجام گیرد، گفت: آمار و ارقامی که در تیر و به طور کلی فصل تابستان به دست میآید قابل تعمیم به کل سال نیست. در واقع ما با بررسی این طرح میتوانیم الگوی مصرف افراد از سهمیه ۲۰ روزه برای تابستان را پایش کنیم.
ذاکری ادامه داد: نگرانی که برای این طرح وجود دارد مربوط به تجمع سفرهای شهری در مهرماه است که برای طرحهای سابق نیز وجود داشت. در گذشته افراد میتوانستند با خرید طرح وارد محدوده شوند، اما در طرح جدید قابلیت مدیریت بیشتر است.
وی طرح جدید کنترل ترافیک را در کاهش آلودگی هوای تهران موثر دانست و اظهار کرد: در بخش تولید آلایندههای ناشی از حمل و نقل، سرعت و میزان پیمایش نقش مستقیمی ایفا میکند. همچنان که دادههای این طرح نشان میدهد هم میزان پیمایش کاهش یافته و هم سرعت تا حدودی افزایش داشته است. گرچه سنجش این طرح برای تیرماه کمی مشکل است، اما به دلیل مرتبط بودن و وابسته این دو پارامتر میتوان گفت آلودگی کاهش یافته است.
معاون مطالعات سازمان حمل و نقل ترافیک تهران تاکید کرد: طرح کنترل آلودگی هوا با حمل و نقل و ترافیک مرتبط است. قطعا کارگروه کنترل آلودگی هوا برای پایش آلودگی هوا باید ابعاد دیگری در نظر بگیرند
ذاکری ادامه داد: گرچه چند خودرویی شدن از عوارض طرحهای این چنینی است، اما در طرح کنترل آلودگی هوا احتمال این موضوع کمتر است، چون به ازای هر ورود به طرح عوارض آن پرداخت میشود که از نظر اقتصادی برای شخص به صرفهتر از خرید چند خودرو است.
وی خاطرنشان کرد: اساس تصویب طرح زوج و فرد سابق تعداد خودرو در همان زمان بوده است، اما از سال ۸۴ جمعیت و تعداد خودرو به مراتب افزایش یافته است و وسایل نقلیه حدودا دو برابر شده است، بنابراین برای بررسی کارآمدی طرحها باید به این نکته نیز توجه داشت.