بخش قابل توجهی از جامعه از خدمات اورژانس اجتماعی اطلاعی ندارند/فعالیت ۳۵۱ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور

1:00 - 07 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۷۰۰۲
رئیس مرکز اورژانس اجتماعی گفت: حدود دو دهه از عمر فعالیت اورژانس اجتماعی در کشور می‌گذرد که در حال حاضر این مرکز یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های حمایت و سلامت اجتماعی از زنان، کودکان، معلولان و سالمندان محسوب می‌شود.

رضا جعفری، رئیس مرکز اورژانس اجتماعی کشور، در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، با اشاره به فعالیت تیم‌های سیار اجتماعی با خودرو‌های مناسب در سطح شهر گفت: این تیم‌های سیار در صورت وقوع موارد خشونت خانگی اعم از کودک آزاری، سالمندآزاری، معلول آزاری، والد آزاری و حتی خودکشی در محل حادثه حاضر می‌شوند و بعد از تایید صحت موضوع و بررسی‌های میدانی برای افقدام قانونی با قوه قضائیه و نیروی انتظامی هماهنگ می‌کنند.

وی از فعالیت ۳۵۱ مرکز اورژانس اجتماعی در کل کشور با چهار هزار و ۵۰۰ کارشناس متخصص در حوزه روانشناسی، مددکاری اجتماعی و حقوقی خبر داد و گفت: پایگاه‌های خدمات اجتماعی در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی هم به صورت سرپایی و هم در صورت نیاز به شکل اقامتی افراد را پذیرش می‌کنند.

وی در رابطه با زمان رسیدگی اورژانس اجتماعی و حضور در محل حادثه گفت: این موضوع بسته به نوع مراکز استانی و شهرستان‌ها متفاوت است. به عنوان مثال سطح یک مربوط به مرکز استان است که علاوه بر مرکز اورژانس، مراکز آسیب دیدگان اجتماعی به عنوان مراکز ساماندهی و پذیرش نیز فعالیت می‌کنند. "مراکز سلامت" ویژه دختران فراری، "مراکز بازپروری" ویژه زنان آسیب دیده و زنان خیابانی، کودکان کار و خیابانی و "خانه امن" ویژه ساماندهی زنان خشونت دیده و فرزندان آنهاست.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به سطح دو و سه این مراکز عنوان کرد: مراکز سطح دو در شهرستان‌های با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر و سطح سه نیز در شهرستان‌های بسیار کوچک مستقر هستند. فعالیت مراکز استانی به صورت شبانه روزی، سطح دو در شیفت صبح و عصر و سطح سه هم فقط شیفت صبح است، اما خط تلفن به مرکز استان منتقل می‌شود و کارشناسان به صورت شبانه روزی پاسخگو هستند. زمان پیش بینی شده هم بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است.

جعفری همچنین یادآور شد: سازمان بهزیستی طبق قانون ملزم به راه اندازی مراکز اجتماعی در شهر‌های با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر است که این اتفاق رخ داده و حتی شهر‌های با جمعیت کمتر نیز مجهز شده اند.

این مقام مسئول با انتقاد از عدم اطلاع رسانی کافی در این خصوص، اظهار داشت: طبق تحقیقات و نظر سنجی‌ها هنوز بخش قابل توجهی از جامعه از خدمات اورژانس اجتماعی اطلاعی ندارند. بخشی از این مسئله به قصور سازمان بهزیستی در اطلاع رسانی خدمات به آحاد جامعه برمی گردد؛ و بخش از آن نیز برعهده رسانه‌هاست که امیدواریم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: البته سازمان بهزیستی در سطوح مهد‌های کودک، مدارس و انجمن اولیاء و مربیان علاوه بر معرفی این خدمات، نحوه فرزندپروری و غربالگری مثبت را نیز آموزش می‌دهد و چندین جلد کتاب مانند "الو ۱۲۳" نیز در سطح مهدکودک و در قالب شعر نوشته شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ نقطه‌ای از کشور از خدمات اورژانس اجتماعی محروم نیست گفت: از طریق خطوط ثابت تلفن و همراه می‌توان با شماره ۱۲۳ تماس گرفت و موارد را گزارش کرد.

 

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به حضور قدرتمند در حوزه رسانه‌ای گفت: ما از این طریق و رویکرد اجتماع محوری در تلاشیم تا از سرمایه‌های اجتماعی به ویژه از کودکان و سالمندان محافظت کنیم ضمن اینکه علاوه بر خط ۱۲۳، همه خطوط مرتبط با موضوع مداخلات کودک آزاری و سالمند آزاری را نیز از جمله ۱۱۰ و ۱۱۵ در اختیار داریم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *