دانشجویان توان خرید کتاب پژوهشی ۱۰۰ هزار تومانی را ندارند/با طولانی شدن زمان چاپ کتابها مواجه شدیم
احمد شاکری نویسنده کتاب «انجمن مخفی» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره طولانی شدن پروسه چاپ کتاب توسط انتشاراتی ها گفت: طولانی شدن پروسه تولید و چاپ یک کتاب که این روزها بیش از هر زمانی دیگری شاهدش هستیم تاثیرات بدی بر روی برخی کتابها به ویژه کتب نقد و پژوهشی میگذارد.
وی در همین راستا ادامه داد: البته این مسئله بیشتر در حوزه کتابهایی که به نقد جامعه ادبی میپردازند باز میگردد. این کتابها به دلیل اینکه برهه زمانی با موضوعیت مشخصی را نقد میکنند، موجب میشود که کتاب تنها در فرصت خاصی زمان برای انتشار داشته باشد تا تاثیر لازم را بگذارد اما با طولانی شدن و در صف ماندن برای انتشار، ارزش خود را از دست میدهد لذا زمان برای برخی کتب از اهمیت خاصی برخوردار است و چنانچه به این مهم بی توجهی شود کار نویسنده بی اثر خواهد بود.
شاکری لزوم توجه به نویسندگان آثار پژوهشی را امری مهم قلمداد کرد و افزود: اتخاذ تدابیری کاربردی در حوزه فرهنگ برای کتابهای پژوهشی باید در صدر قرار بگیرد. فراهم کردن شرایط مناسب برای نویسندگان و فعالان عرصه نگارش پژوهشی ضروری است.
این پژوهشگر تصریح کرد: وقایع و رخدادهای حوزه نشر و افزایش قیمت کاغذ متوجه قشر پژوهشگران نیز شده است، افزایش طول دوره انتظار برای چاپ کتاب خصوصا کتابهایی که در حوزه پژوهش به رشته نگارش درآمده نویسنده را دلسرد و کم کار خواهد کرد.
شاکری ادامه داد: در این میان افزایش قیمت کتاب فشار زیادی به خریداران این نوع کتابها که عموما دانشجویان و قشر پژوهشگر و محصل هستند وارد میکند و این امر باعث میشود خریداران این کتاب توانایی خرید نداشته باشند و ترجیح بدهند تا از کتابخانهها استفاده کنند.
وی قیمت تمام شده برخی کتب پژوهشی را بسیار بالا دانست و ابراز کرد: برخی از کتابهایی پژوهشی که عموما کتابهای جدید و نوآورانهای هستند صرف اقتصادی برای خریدار ندارند برای مثال کتاب ۸۰۰ صفحهای که قیمت تمام شده آن حداقل ۱۰۰ هزارتومان است، خرید آن برای برخی دانشجویان سخت است و به همین خاطر خریداری نمیکنند به همین خاطر نشر این نوع کتاب ها برای ناشران صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل از تولید آن سر باز میزنند.
شاکری پیرامون موضوع تبلیغات و تاثیر آن بر جامعه ادبی خاطرنشان کرد: تبلیغات معنا و ابزار متنوعی را در بر دارد، تبلیغات برای کتاب و جذب مخاطب عموما کم است، اما در حوزه کتابهای پژوهشی به علت خاص بودن محتوای این نوع کتابها شرایط متفاوتی را برای تبلیغ نیازمندیم چراکه در حوزه پژوهش با یک جریان مستتر و ناپیدا و ضد تبلیغ همراه هستیم اما علاوه بر این این روزها نوع سیاستگذاریها و نوع بی اهمیت شمردنها و کمتوجهیها و ورود افراد غیر پژوهشگر به این حوزه موجب شده جریان ضد تبلیغ بیشتری در این حوزه نمود پیدا کند.