فعالیت دوباره «عمو پورنگ» در عرصه کودک و نوجوان/بازگشت بازیگر فیلم «روز سوم» به سینما
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، اولین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به ادامه فعالیت عموپورنگ در حوزه برنامه های تلویزیونی کودک و نوجوان اشاره کرد.
«ساعت ۱:۲۵ شب به وقت بغداد» روایتی مستند از رزمندگان دفاع مقدس/بحران کاغذ هم پشت سر خواهیم گذاشت
نویسنده کتاب «ساعت ۱:۲۵ شب به وقت بغداد» گفت: کتاب «ساعت ۱:۲۵ شب به وقت بغداد» توانسته ابعاد تازهای از دفاع مقدس هشت ساله ایران را روشن کند. خواننده در تک تک صفحههای این کتاب میتواند نظارهگر دلاوریها، استقامت و پایداری آزادگانی باشد که در دفاع از میهن هر گونه شکنجهای را تحمل کرده و خم به ابرو نیاوردهاند.
اسماعیل امامی نویسنده کتاب «ساعت ۱:۲۵ شب به وقت بغداد» در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون بحران افزایش قیمت کاغذ گفت: افزایش قیمت کاغذ سبب شده تا حوزه نشر با مشکل مواجه شود اما این مشکل پایدار نخواهد بود چراکه پیش بینی در خصوص کاهش رکود در حوزه نشر کار دشواری نیست، با تدابیر مناسب مدیران انتشاراتیها قطعا این بحران را پشت سر خواهیم گذاشت.
وی در همین راستا ادامه داد: فراز و فرودهای که در افزایش قیمت کاغذ بوجود آمد، تعادل در حوزه نشر را بر هم زده و علاوه بر کاهش تعداد کتابهای چاپ شده نیز تیراژ کتاب هم به سطح محدودی رسیده و موجب شده تا انتشاراتیها دست به انتخاب بزنند، یعنی تنها تعداد محدودی از کتابها را به مرحله چاپ برسانند.
امامی به دلایل کاهش سرانه مطالعه در کشور و عدم تمایل نویسندگان به نگارش کتاب اشاره و ابراز کرد: کاهش سرانه مطالعه در کشور تا حدودی تابع افزایش قیمت کتاب است، از سوی دیگر افت کمی برخی آثار به لحاظ تکنیکی و ضعف ساختاری مخاطب را از کتاب و کتابخوانی دور کرده است.
این نویسنده جذابیت نگارش کتابهای ارزشی را یکی از علل نوشتن کتاب «ساعت ۱:۲۵ شب به وقت بغداد» دانست و بیان کرد: دلیل اینکه به سراغ نوشتن کتاب «ساعت ۱:۲۵ شب به وقت بغداد» رفتم این است که آشنایی مردم با زوایای فرهنگی و اجتماعی دوران جنگ تحمیلی و فرهنگ قالب در آن زمان اطلاعات خوبی را به مخاطبان انتقال میدهد، کتابهایی که نوشته میشود بیانگر دیدگاهها و نظرات و نگاه مردم در زمان جنگ تحمیلی به زندگی بوده در آن مقطع با وجود سختیها و عدم امکانات باز هم صداقت و انسانیت حرف اول را در زندگی بیان میکرد.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
تلویزیون خانه من است/قطعا فعالیتم در حوزه کودک و نوجوان ادامه خواهد داشت
«عمو پورنگ» گفت: خانه من تلویزیون است، من کار برای کودکان را دوست دارم از این رو در آثارام همواره تلاش کردهام تا علاوه بر کیفیت کمیت نیز افزایش پیدا کند و در این راه پول برایم از اهمیت کمتری برخوردار است.
داریوش فرضیایی «عمو پورنگ» در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره علاقهاش به کار و فعالیت در حوزه برنامه های کودک و نوجوان در تلویزیون گفت: خانه من تلویزیون است، من کار برای کودکان را دوست دارم از این رو در آثارام همواره تلاش کردهام تا علاوه بر کیفیت کمیت نیز افزایش پیدا کند و در این راه پول برایم از اهمیت کمتری برخوردار است.
وی در همین راستا ادامه داد: من معتقدم باید برای رسیدن به ایدهآل در حوزه برنامههای کودک و نوجوان تلاش کرد و فرهنگ را تعالی داد بدین ترتیب باید از دوره کودکی آموزش و فرهنگ سازی را آغاز کرد.
عمو پورنگ کار در حوزه کودکان را سخت و دشوار دانست و اظهار کرد: ساخت برنامه برای کودکان علاوه بر علاقه نیازمند توجه به شاخصهای ویژهای مانند شناخت روحیه کودکان و تسلط بر روان شناسی این قشر حساس جامعه است چراکه این امر موجب میشود کار دستاندرکاران تولید برنامههای کودک از حساسیت ویژهای برخوردار باشد.
فرضیایی پیرامون وسعت مخاطبان برنامههایی چون «محله گل و بلبل» که فقط قشر کودک و نوجوان را شامل نمیشود بیان کرد: تنها کودکان مخاطبان برنامه «محله گل و بلبل» نبودند بلکه سالمندانی که در منزل به سر میبرند نیز برنامه «محله گل و بلبل» را میدیدند و این مسئله برایم جذابیت خاصی داشت.
این مجری و برنامه سازه حوزه کودک در حوزه تلویزیون اظهار کرد: متاسفانه سرمایهگذاری در حوزه برنامههای کودک بسیار کم است و این امر دست تولیدکنندگان و دست اندرکاران حوزه کودک را میبندد با این همه تمام کسانی که در مجموعه «محله گل و بلبل» کار میکردند با تمام سختی ها، کمبودها و کاستیها ساخته اند، اما از کیفیت کار کم نکردند.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
زندگینامه شهید مدافع حرم محمد بلباسی در یک کتاب/«برای زِین اَب» منتشر شد
«محمد بلباسی» یکی از شهدای مدافع حرم است که در منطقه «خان طومان» سوریه حین مبارزه با تروریستهای تکفیری به همراه دیگر همرزمانش به درجه رفیع شهادت نائل شد و پیکر مطهرش نیز هنوز به وطن بازنگشته است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، کتاب «برای زِین اَب» روایت زندگی شهید مدافع حرم محمد بلباسی، از کودکی تا شهادت توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.
محمد بلباسی یکی از شهدای مدافع حرم است که در منطقه «خان طومان» سوریه حین مبارزه با تروریستهای تکفیری به همراه دیگر همرزمانش به درجه رفیع شهادت نائل شد و پیکر مطهرش نیز هنوز به وطن بازنگشته است.
وی، متولد ۱۳۵۷ و ولادت و بزرگ شدن سه فرزند خود را دید، اما زینب او بعد از شهادتش در دفاع از حریم اهل بیت (علیهم السلام) در عملیات مستشاری در خان طومان سوریه، دیده به جهان گشود؛ زمانی که پدر، چشم از این جهان فروبست، ولی دیدگان او نظاره گر این طفل از آسمانها است.
شخصیت چند بعدی محمد بلباسی، کتاب را خواندنی و قابل توجه کرده است. خواننده پس از خواندن این اثر، با مفهوم صحیح آتش به اختیار بودن و البته روحیه جهادی شهید در مقاطع مختلف از عمر کوتاه، اما پربرکتش آشنا میشود و میفهمد که اگر انسان از زمان خود به درستی استفاده کند و به هر اتفاقی در وقت و جایگاه خودش رسیدگی نماید، دیگر هیچ چیز در زندگی، قضا نمیشود.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
بازگشت دوباره «حامد بهداد» به چرخه اکران/قصرشیرین روایتی تازه از کارگردان «یه حبه قند»
براساس اعلام شورای صنفی نمایش فیلم سینمایی «قصر شیرین» جدیدترین ساخته رضا میرکریمی اکران خود در سینماهای کشور را از فردا آغاز خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، براساس اعلام شورای صنفی نمایش فیلم سینمایی «قصر شیرین» جدیدترین ساخته رضا میرکریمی اکران خود در سینماهای کشور را از فردا آغاز خواهد کرد.
این فیلم برای نخستین بار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و توانست در بخشهای بهترین موسیقی متن، بهترین نقش مکمل زن، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره شود.
قصر شیرین در نهایت توانست سیمرغ بلورین "بهترین فیلمنامه" را نصیب محسن قرائی و محمد داودی نویسندگان این اثر نماید، همچنین این فیلم در بخش بهترین موسیقی متن نیز سیمرغ بلورین جشنواره را دریافت کرد.
حامد بهداد، محمد عسگری، ژیلا شاهی، اکبر آئین، آزاده نوبهار، محمد اشکان فر، یونا تدین، نیوشا علیپور، بابک لطفی خواجه پاشا بازیگرانی هستند که در فیلم قصر شیرین به ایفای نقش پرداخته اند.
فیلمنامه این فیلم را محسن قرائی و محمد داودی زیر نظر رضا میرکریمی و براساس قصهای از این کارگردان نوشتهاند. "حامد بهداد" بازیگر مطرح سینمای ایران نقش اول قصر شیرین را بر عهده داشته و سایر بازیگران این اثر اکثراً گمنام و از شهرستان یاسوج (محل فیلمبرداری اثر) انتخاب شده اند.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
روایتی از یک چالش اجتماعی در «بدون نسخه»/نمایشی ساده اما تفکربرانگیز
بدون نسخه اثری متکی بر بازیگر و دیالوگ محور بوده و در کمترین میزان از دکور و طراحی صحنه به دنبال ایجاد فضای درست و رابطه صحیح بین دو بازیگر برای انتقال روایت به مخاطبان است، مخاطبانی که می بایست پس از روایت این اثر با سوالی در ذهن تماشاخانه سپند را ترک کنند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، "امیرحسین کزنق" نویسنده و کارگردان جوان تئاتر این شبها در تماشاخانه سپند نمایش "بدون نسخه" را روی صحنه برده و توانسته با حداقلهای اجرایی نمایشی نسبتاً قابل دفاع را روی صحنه ببرد.
بدون نسخه اثری کاملاً بازیگر و دیالوگ محور بوده و در کمترین میزان از دکور و طراحی صحنه به دنبال ایجاد فضای درست و رابطه صحیح بین دو بازیگر برای انتقال روایت به مخاطبان است، مخاطبانی که می بایست پس از روایت این اثر با سوالی در ذهن تماشاخانه سپند را ترک کنند.
محمد رضا منصور و حمیدرضا کمالپور بازیگران این اثر هستند، بازیگرانی که منصفانه از پس نقش خود بر آمده و به خوبی روابط بین کاراکترها را ایجاد کرده اند، روابطی که ساختارمند و در جهت متن شکل گرفته و تا پایان انسجام نسبی خود را حفظ می کند.
نمایش «بدون نسخه» بر اساس ساختار اجتماعی و دلمشغولیهای مرسوم که انسان را مورد هجوم قرار میدهد جهان خود را برپا میسازد به طوری که مخاطب تصورش این موضوع باشد که در فاصلهای از خانه خود نشسته و ماجرایی را از نظر میگذراند.
جهان متن این اثر تلاش دارد که جزئیات را به شکلی هدایت کند که اتفاقها و نتایج به شکل یکباره پیش نیاید، بلکه مسائل به نوعی نمایان شود که در طول زمان نمایش حرفی برای گفتن از سوی شخصیتها وجود داشته باشد. حال یکی از دلایل این طراحی آن است که شرح دیالوگها با هدفی مشخص پیش بروند تا جهانبینی نویسنده همراه با دغدغههای موجود در ابتدا فرد را مورد خطاب قرار داده و سپس با جریانی معلوم به کلیت جامعه بپردازد.
برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.
نگاه روانشناسانه و اجتماعی به نسل نوجوان در «محرمانه»/ نقش یک مادر را در سریال جدید «مسلم تهرانی» بازی میکنم
بازیگر سریال «محرمانه» گفت: نسل نوجوان امروز با نسل نوجوان زمانِ من صد درصد متفاوت است. خواستههایشان و توقعاتشان متنوع و مختلف است؛ بنابراین ورود به این حوزه باید با دانش، تدبیر و درایت خاص انجام شود.
ساناز سماواتی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون حضور خود در سریال «محرمانه» به کارگردانی مسلم تهرانی گفت: محتوای سریال «محرمانه» یک نگاه روانشناسانه و اجتماعی به نسل نوجوان دارد. سوالات، مشکلات و مسائلی که ممکن است برایشان پیش بیاید و اینکه چطور پدر و مادر وظیفه دارند نوجوانشان را در سن بحرانی و هنگامه بلوغشان هدایت کنند. ما در جریان این سریال میگوییم خانوادهها خیلی با تدبیر و برخورداری از دانش کافی باید با تکنیک و اصول با نوجوانان برخورد کنند.
وی در همین راستا ادامه داد: با این رویه حتماً در دراز مدت میتوان به نتیجه موردنظر و سرمنزل درست، رسید. تا آگاهی و شناخت کافی نسبت به نسل جوان و نوجوان امروز داشته باشیم. نسل نوجوان امروز با نسل نوجوان زمانِ من صد درصد متفاوت است. خواستههایشان و توقعاتشان متنوع و مختلف است، بنابراین ورود به این حوزه باید با دانش، تدبیر و درایت خاص انجام شود.
سماواتی با اشاره به نقش خودش در این سریال تلویزیونی، افزود: من در این سریال نقش مادری را بازی میکنم که البته مادرِ «محرمانه» مولّد طیف گستردهای از مادرهای جامعه است. یعنی پدر و مادر در جایگاه این نقش و سریال طیف گستردهای از پدرها و مادرهای جامعه هستند که من و حسین رفیعی ایفای نقش کردیم. چرا طیف گستردهای را روایت میکند، چون مادرهای گوناگونی از جنس و خصوصیات مختلفی داریم چه عصبانی، ورزشکار و چه افسرده و وسواسی، کارگردان و نویسنده «محرمانه» چقدر خوب و شایسته به این نوع پرداخت رسیدند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در حوزه نوجوان، آثار کمی ساخته میشود و آیا اینگونه برنامهها مخاطب ندارد، تصریح کرد: برنامههایی که برای نوجوانان ساخته میشود مخاطب دارد، ولی به نظر من کسی که به این فضا مسلط باشد کم است. چرا که ساختن سریال، برنامه و فیلم سینمایی ویژه نوجوانان کار هرکسی نیست و نیاز به یک تسلط بر فیلمنامه، جامعهنگری و پژوهش لازم دارد که این دشواری را هرکس به جان نمیخرد. یک دورهای ایرج طهماسب، حمید جبلی و مرضیه برومند کارهای به یادماندنی ارائه میکردند و آنقدر قوی بودند که در خاطرهها مانده است. «محله برو بیا» را نمیتوانم از ذهنم بیرون کنم، ولی همیشه ساخته میشدند، چون کاربلدها در میدان بودند. پرداختن به چنین اقشار پویایی، چون نوجوانان، یک ریسک است که حضور در چنین مقولههایی به مانند شمشیر دو لبهای میماند که نیازمند تبهر و جامعنگری و نگاه کارشناسانه است.