افتتاح بخش شرقی خط ۷ متروی تهران با دو ایستگاه تا پایان مرداد/ورود ۴ رام قطار به خطوط ۶ و ۷
به گزارش گروه جامعه ، علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، اظهار داشت: در حال حاضر ورودی جنوب شرقی ایستگاه میدان محمدیه برای بهره برداری آماده شده و مسافران میتوانند از این ورودی، وارد خط ۷ متروی تهران شوند.
وی ادامه داد: با دفتر شهردار محترم تهران در حال هماهنگی هستیم و این آمادگی وجود دارد که تا دو هفته آینده این بخش (ورودی جنوب شرقی ایستگاه میدان محمدیه) وارد مدار بهره برداری شود.
امام با اشاره به اینکه بخش ساختمانی و تجهیزاتی مورد نیاز برای بهره بهرداری این دو ایستگاه بیش از ۹۹ درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: ایستگاه میدان محمدیه واقع در منطقه ۱۲ تهران؛ یک ایستگاه تقاطعی است که ایستگاه خط ۱ آن سال ۸۰، ۱۳ افتتاح شده و به زودی ایستگاه خط ۷ نیز وارد مدار بهره برداری میشود.
وی با اشاره به اینکه ایستگاه بسیج واقع در منطقه ۱۴ تهران دارای دو ورودی است که ورودی شمالی آن در حال تکمیل شدن است، عنوان کرد: این ایستگاه در تقاطع بزرگراه شهید محلاتی و بسیج واقع شده و با راهاندازی این ایستگاه، شهروندان به ایستگاههای اتوبوس BRT پایانه خاوران و علم و صنعت دسترسی خواهند داشت.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، با اشاره به اینکه برای بازگشایی ایستگاههای بسیج و محمدیه نیاز به ایمنسازی و آمادهسازی ایستگاههای بخش میانی شامل ایستگاه مولوی، قیام، ۱۷ شهریور، شهید محلاتی و آهنگ بود، گفت: این ایستگاه ها؛ ایستگاههای عبوری به شمار میآیند که با تامین منابع مالی طی ماههای آینده به بهره برداری خواهند رسید.
وی در خصوص بخشی از ویژگیهای پروژه خط ۷ متروی تهران بیان کرد: عمیقترین خط متروی تهران با عمق ۵۶ متر در محدوده بیمارستان امام خمینی (ره) و برج میلاد تهران در این خط قرار دارد.
به گفته مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) این خط دارای بیشترین ایستگاههای تقاطعی با شبکه متروی تهران و همچنین بیشترین تعداد مسافرگیری باتوجه به تعداد ایستگاهها در این خط انجام میشود.
طراحی و اجرای سامانه تهویه مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا
امام با اشاره به اینکه طراحی و اجرای سامانه تهویه مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا در راستای افزایش افزایش ایمنی، کاهش مصرف انرژی و آسایش مسافرین در این خط انجام شده است، گفت: ما هرگز ایمنی مردم را با هیچ چیزی عوض نمیکنیم و این امر اصل خدشه ناپذیر ماست که به آن پایبند هستیم، بنابراین هیچ ایستگاه و بخشی از خطوط مترو افتتاح نخواهد شد مگر آنکه ایمنی آن به طور کامل لحاظ شده باشد.
وی ادامه داد: تمامی ارکان از جمله شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، پیمانکار و مشاور خطوط در این زمینه مسئولیت دارند و زمانی که بخشی به افتتاح میرسد باید تمامی این بخش ها؛ از لحاظ ایمنی به تایید رسیده باشد.
وی با تاکید بر اینکه اولویت ما در متروی تهران رعایت اصول و استانداردهای لازم است، تصریح کرد: متاسفانه برخی اظهار نظرها در خصوص برخی مباحث مربوط به ایمنی مترو و ایستگاه ها؛ ناشی از اطلاعات ناقص است چرا که ایمنی کامل درشرایط نرمال و در شرایط اضطرار در متروی تهران مورد توجه قرار است.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، در ادامه به برخی نواقص در خصوص پایانههای مترو اشاره کرد و گفت: در خط ۷ متروی تهران، پایانهای در وزشگاه تختی پیش بینی شده که عملیات اجرایی این پایانه، مستلزم این است که وزارت ورزش و جوانان، ۱۷ هکتار زمین را در اختیار مترو قرار دهد که البته مذاکراتی در این خصوص انجام شده و هرچند اقدامات مربوط به تهاتر زمانبر شده، اما سازمان املاک شهرداری تهران در حال پیگیری این موضوع است تا عملیات اجرایی این پایانه را شهریور ماه شروع کنیم.
به گفته وی تا راه اندازی این پایانه و همچنین پایانه آزادگان و پایانه کلاهدوز مربوط به خط ۳ و ۴، تعمیرات قطارها در پایانه خط یک و دو صورت میگیرد و هرچند امر، قابل قبولی نیست، اما چارهای تا تکمیل این پایانهها وجود ندارد.
ورود ۴ رام قطار به خطوط ۶ و ۷
وی با بیان این مطلب که ۴ رام قطار از قطارهایی که سال گذشته وارد ناوگان متروی تهران شد تا مرداد ماه جاری به این ناوگان میپیوندد، افزود: این قطارها در خطوط ۶ و ۷ متروی استفاده میشود.
امام با اشاره به اینکه کمبود واگن از مشکلات جدی به شمار میآید، گفت: امیدواریم با مساعدت دولت و رفع کمبود منابع مالی این مساله حل و فصل شود.
وی عدم راه اندازی سیستم سیگنالینگ و عدم راه اندازی سیستم تهویه در محدوده بهره برداری، عدم پایداری سیستم برق رسانی و تکمیل نبودن تجهیزات مخابرات، وجود نواقص خطرساز روسازی در طول مسیر محدوده بسیج-آهنگ، هلال احمر- بریانک، محدوده مولوی، عدم اجرای مسیرهای سبز قابل استفاده جهت خروج اضطراری مسافرین و همچنین عدم اجرای سیستم اطفا آبی در ایستگاهها و طول خط را بخشی از نواقص موجود عنوان کرد که منجر به توقف بهره برداری از خط ۷ متروی تهران در برج ۸ سال ۹۶ شد.
امام به اصلاح روسازی مسیر در ۴ محدوده به طول حدود ۴۰۴ متر جهت افزایش سرعت و ایمنی تردد قطار اشاره کرد و گفت: افزایش ایمنی مسیر، حرکت پایدار قطارها، صیانت از جان مسافران و افزایش بهره وری سیر و حرکت از جمله اهداف توقف بهره برداری از خط ۷ متروی تهران بود.
وی در خصوص مقایسه تعداد مسافرین در بهره برداری ناقص اولیه و وضعیت بهره برداری فعلی، گفت: افزایش حدود ۶ برابری جذب مسافر را داریم، به طوری که در زمان بهره برداری ناقص اولیه به طول ۲۲ کیلومتر و ۸ ایستگاه، متوسط مسافر ۸۵۰۰ نفر در روز بوده که این عدد در بهره برداری فعلی به طول ۱۳.۵ کیلومتر و ۸ ایستگاه به حدود ۵۰۰۰۰ نفر در روز رسیده است.
مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه درگذشته ۲۲ کیلومتر از این خط بدون هیچ گونه سامانه تهویه با هدوی ۲۰ دقیقه راه اندازی شده بود، گفت: این امر ریسک نامناسبی برای حفظ جان مسافران بود که خوشبختانه در حال حاضر ۲۷ واحد تهویه راه اندازی شده است.