رسالت نویسندگان انتقال ارزشهای انقلاب اسلامی به نسل آینده است/از ارزشهای دفاع مقدس در جامعه ادبی فاصله گرفتهایم
جواد کامور بخشایش نویسنده و پژوهشگر در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی از وجود مشکلات و چالشها در حوزه تبلیغات گلایه کرد و گفت: متاسفانه ناهماهنگی بین کتاب و فضای تبلیغاتی بسیار زیاد است، همین فاصله در ادبیات و هنر نیز به چشم میخورد به عبارت دیگر هنر از پتانسیلهای ادبیات انقلابی و دفاع مقدس فاصله گرفته است.
وی د رهمین راستا ادامه داد: کتابهای ارزشی این پتانسیل را برای هنرمندان فراهم میکنند که سوژه های مناسب با شخصیتهای حقیقی را به تصویر بکشند. در این شرایط قطعاً الگوهایی به جامعه معرفی میشوند که بسیار ارزشمند و برای جوانان و نسل آینده مفید و موثر هستند اما جامعه ادبی ما از این پتانسیل غافل مانده است.
نویسنده کتاب «انقلاب روبه جلو» با اشاره به رسالت نویسندگان و ثبت هویت ادبیات ارزشی اظهار کرد: جامعه ادبی امروز موظف است تا از ارزشهای انقلاب اسلامی الگوبرداری کرده و در زندگی و فرهنگ امروز جاری و ساری کند. رسالت یک نویسنده انقلابی انتقال اطلاعات و تجربیات به نسل آینده است تا هویت و ارزش های واقعی نظام اسلامی بدین وسیله انتقال پیدا کند.
بخشایش با اشاره به اعتقاد راسخ نویسندگان کتب ارزشی ابراز کرد: نویسندگان کتب ارزشی در این دوره تلاش کردند تا رسالت خود را تداوم دهند و مسیر مناسب را همچنان در پیش بگیرند اما عدم تبلیغات سبب شده رسالت نگارش کتاب در همان مرحله اول ابتر باقی بماند و در معرفی کتابهای ارزشی و دفاع مقدس ناتوان شویم.
وی در خصوص کاهش تولید محتوا در حوزه کتابهای ارزشی ابراز کرد: مشکلات خاص فرهنگی گریبانگیر نویسندگان نیز شده و از سوی دیگر بودجه نهادهای سفارش دهنده نیز کاهش یافته و تعداد پروژههای نهادهای مختلف که همکاری تنگاتنگی را با نویسندگان داشتند کاهش یافته، این امر تأثیر بسیاری بر کاهش تولید محتوای نویسندگان گذاشته است.
نویسنده کتاب «انقلاب روبه جلو» بیان کرد: افزایش قیمت کاغذ و به طبع بالا رفتن قیمت کتاب از یک سو و عدم تمایل انتشاراتیها برای چاپ کتاب از سوی دیگر کاهش سرانه مطالعه کتاب در جامعه را به دنبال داشته است، در این میان تیراژ کتابها نیز کمتر شده است. متاسفانه ناشران بیشتر از کتابهای پر مخاطب استقبال میکنند و کتبی که طیف خاصی از مخاطبان را جلب میکنند را در رتبههای پایینتر قرار میدهند. این مهم تمایل نویسندگان را برای فعالیت کم رنگ میکند.
این نویسنده تاکید کرد: ما در جامعهای زندگی میکنیم که میزان مطالعه در آن از ساعت به دقیقه کاهش پیدا کرده و این نشان میدهد که متاسفانه جامعه از کتاب و کتابخوانی فاصله بسیاری گرفته است. بدین ترتیب، کاهش میزان تعداد کتاب نشان میدهد مخاطبین دغدغهای برای خرید کتاب ندارند.
وی با اشاره به عدم تبلیغ مناسب برای آثار ادبی اظهار کرد: توسعه کتاب نیازمند رویکردهای جدیدی است در عین حال رسانههایی که به نویسنده کمک کرده و زمینه را برای ایجاد تبلیغات مناسب فراهم میکنند بسیار کم و اندک هستند. وجود برخی مقولهها مانند رادیو کتاب و یا شبکه کتاب که بتواند نویسندگان را در تبلیغ کتابهای تولید شده همراهی کند و زمینه را برای آگاهی دادن به جامعه فراهم کند نداریم.