کلید تحقق عدالت آموزشی در دوره پیشدبستانی است
به گزارش گروه جامعه ، رضوان حکیمزاده صبح امروز در مراسم بازدید سرپرست وزارت آموزش و پرورش از معاونت آموزش ابتدایی، گفت: «در سند تحول بنیادین بر اولویت دوره ابتدایی تأکید شده است و شاخصه بارز آموزش ابتدایی دلبستگی همکاران این حوزه به مقوله کودکی و آموزش است.»
٨ میلیون دانشآموز و ۶۵درصد از مدارس در دوره ابتدایی است
حکیم زاده گفت: «معاونت آموزش ابتدایی سه دفتر دبستان، پیشدبستانی و آموزش عشایری و توسعه عدالت آموزشی وجود دارد و بیش از ٨ میلیون دانشآموز و ۶۵درصد از مدارس در دوره ابتدایی است.»
حکیمزاده با اشاره به رویکردهای اصلی معاونت آموزش ابتدایی، گفت: «پیاده کردن روح سند تحول بنیادین و محور قرار دادن تربیت در آموزش ابتدایی اولویت و مدنظر است.»
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه سرمایهگذاری در سالهای اولیه کودکی در پیشدبستان است، گفت: «کلید تحقق عدالت آموزشی در دوره پیشدبستانی است و این دوره تأثیر و نقش زیادی در تربیت کودکان دارد و فرصتهای برابر در یادگیری را فراهم میکند.»
وی ادامه داد: «دولت ردیف بودجه به دوره پیشدبستانی تخصیص داد، با اختصاص این ردیف توانستیم کودکان در مناطق کمبرخوردار کشور را تحت پوشش این دوره قرار دهیم.»
حکیمزاده گفت: «شاخص پوشش پیشدبستانی، تنها شاخص نظام آموزشی است که مناطق محروم وضع بهتری دارند و ٧۴درصد نوآموزان در کشور تحت پوشش دوره پیشدبستانی هستند.»
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه دومین رویکرد پرهیز از بزرگسال پنداری کودکان است، گفت: «در دوره ابتدایی از بستر هنر، ورزش و فعالیتهای دستورز استفاده میکنیم وفعالیتهایی مانند؛ قصهخوانی، اتاق بازی و یادگیری، جایگزینی تکالیف مهارتمحور بهجای مشق شب، حرکت از حافظه محوری به سمت یادگیری پایدار و مهارت محور از این قبیل برنامهها است.»
حکیمزاده گفت: «نباید دانش آموزان را باکلاسهای تستزنی درگیر کنیم. اصلیترین و مهمترین سرمایههای کشور، کودکان دوره ابتدایی هستند که از سرمایه نفت و معدن مهمتر هستند و حمایت از حریم کودکان و رشد آنان برای دستیابی به حیات طیبه را اولویت خود قرار دادهایم.»
حکیمزاده با اشاره به مهمترین چالشها در معاونت آموزش ابتدایی، گفت: «در معاونت آموزش ابتدایی ۵١درصد پست خالی وجود دارد و با این وجود همکاران در این معاونت تلاش مضاعف میکنند تا برنامهها و فعالیتها بهخوبی انجام بگیرد.»
وی تاکید کرد موازیکاریها باعث صرف انرژی بیشتر و اتلاف سرمایه و نرسیدن به نتیجه مطلوب میشود و گفت: «باید از انجام موازیکاریها در معاونتها جلوگیری شود، ازجمله این که معاونت آموزش ابتدایی متولی بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بیسوادی است و این موضوع را پیگیری میکند.»