قدرت نرم ایران در حمایت از مظلومین
روزنامه حمایت/ سیدجعفر قنادباشی
«جوزف نای» دانشمند و پژوهشگر سیاسی اهل ایالات متحده آمریکاست که اصطلاح «قدرت نرم» به نام او به ثبت رسیده است. وی معتقد است که فرهنگ آمریکائی با جاذبه بالای خود یکی از ستونهای قدرت آمریکا و یکی از مهمترین ابزارهای نفوذ قدرت آن کشور در صحنه بینالمللی است. وی از قدرتی غیرنظامی سخن می گوید که قابلیت همراه کردن ملتها را با خود دارد.
برخی صاحبنظران اینگونه معتقدند که وی زمانی به قدرت نرم پی برد که مشاهده کرد که ایران انقلابی و نوظهور، در مواجهه با قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا هیچگونه هراسی به خود راه نمیدهد و بسیاری از ملتها را نیز با خود همراه کرده است. «نای» در جستجوی پاسخ این سوال مجهول برآمد که چه قدرتی در ایران نهفته است که از هیمنه آمریکا نمیهراسد؟ و در نهایت به قدرت نرم ایران پی برد و سپس به طرح نظریه خود درباره قدرت نرم آمریکا پرداخت ولی وی هرگز به ایده گرتهبرداری از قدرت نرم ایران برای تطبیق آن با قدرت نرم آمریکا اذعان نکرد به هر حال شاید بعدها اعتراف کند؛ «من زمانی به قدرت نرم پی بردم که ابعاد قدرت غیرنظامی ایران را مطالعه کردم.» خاطرنشان می شود: سیاست خارجی امام راحل(ره) برای پشتیبانی از ملتهای مظلوم، درست در مقابل سیاست عملیاتی کردن قدرت نرم آمریکا است که بر اغوا نمودن و ایجاد جاذبه برای ملتها تاکید دارد. سیاست خارجی ایران نه بر اساس اغوا بلکه بر جذب قلوب محرومین و مظلومین قرار گرفته است که قدرتی بسیار مهم، موثر و آسیبناپذیر است.
از همین روی، روشنگریهای مقام معظم رهبری در سالروز رحلت حضرت امام(ره) از چندین زاویه قابل بررسی است که از آن جمله میتوان به مفاهیم متضادی اشاره کرد که حضرت امام نیز به آن تاکید و تصریح مینمودند. استقلال در برابر وابستگی، بیاعتمادی به قدرتهای بزرگ در برابر اعتماد به مردم از جمله موارد قابل اشاره هستند.
رهبر معظم انقلاب با اشارهای هوشمندانه مرز بین حق و ناحق را مشخص کرده و فرمودند: «هرجا ظلم هست دو طرف وجود دارد: ظالم و مظلوم؛ ما طرفدار مظلومیم، مخالف با ظالمیم؛ این موضعگیریای است که امام به صراحت انجام میداد و این یکی از خطوط اصلی است.» در قانون اساسی نیز طرفداری از مظلوم بدون قید اسلام و مذهب مضبوط است و در مباحث سیاست خارجی، دولت موظف است که به مستضعفین کمک کند.
ایشان در تحلیل موشکافانه خود پلیس فدرال آمریکا و سیاهپوستان را تلویحاً در دو سمت متفاوت قرار داده و موضع ایران اسلامی را طرفداری از سیاهپوستان مظلوم، فارغ از مذهب و مسلک آنان عنوان نمودند.
درباره قضیه فلسطین، حمایت از جنبشهای مقاومت فلسطینی سنّی مذهب و مردم یمن را در چارچوب حمایت از مستضعفین گنجانده و بر آن تاکید کردند. این تبیین و تشریح دقیق از آن جهت بود که بعضاً ایران را به تشکیل هلال شیعی و مذهبگرایی متهم کرده و ادعاهای بیپایهای از سوی «نوکرهای دسته دوم» آمریکا مطرح میگردید. سیاست جدید استکبار و عوامل داخلی آن، تحریف مواضع معمار کبیر انقلاب است تا از این طریق زمینه را برای پیشبرد اهداف خود فراهم کنند.
فضای سیاسی و عزمی که برخی گروههای منحرف داخلی در سوءاستفاده از این مواضع جزم کردهاند، مستلزم روشنگریهای کمسابقهای بود که معظم له، آن را در زمان مناسب خود مطرح نمودند. تحریف مسئله ظالم و مظلوم در عمل، میتواند پیامدهای منفی برای کشور داشته باشد است و این بدان جهت است که انقلاب اسلامی بر پایه طرفداری از مظلومین و مستضعفین آغاز شد و هرگاه دولتمردان ما طرفداری از مظلومین را فریاد کردند، موج حمایت از جمهوری اسلامی قوت مضاعفی حاصل کرد.
دنیای استعمار چنین سیاستی را از کشوری قدرتمند در منطقه، مانند ایران بر نمیتابد و برعکس تبلیغات جهانی، آنچه که ما را همواره قوی کرده است، همین جبهه طرفداری از مظلومین بوده است. دکترین دفاع از مظلوم، عقبه دفاعی، سیاسی، اعتقادی و راهبردی ما را تا عمق جوامع غیرمسلمان گسترش داده است .
از سوی دیگر، یکی از دغدغههای امروز بزرگ قدرتها، یارگیری آنها از جوامع مختلف است. آمریکا، متحدین اروپایی و سران مرتجع منطقه را به رخ دیگران میکشد و کشورهای اروپایی به مستعمرات سابق خود مباهات میکنند و انگلیس، کشورهای مشترک المنافع (همسود) متشکل از 53 کشور که قبلاً مستعمره امپراطوری بریتانیا بودهاند را مطرح میکند. اما نگاهی دقیق به همین کشورهای اخیرالذکر نشان میدهد تمام این کشورها، وابستهاند و از خود استقلالی ندارند. اما عمل به خواسته حضرت امام(ره) در طرفداری از مظلومین تا جایی قدرت ایران را گسترش داده که اکنون، مسئولین آمریکایی را از حضور جدی ایران در آمریکایی جنوبی نگران کرده است.
ونزوئلا و شیلی از طرفداران جدّی ایران در این قاره هستند و این مورد را باید به منظومه دلایل قوام ایران اسلامی در برابر هجمههای 36 ساله افزود. اتخاذ این راهبرد، در صحنه رویارویی با قدرتها نه تنها به مدد ما آمده است بلکه باعث فزونی قدرت ما گردیده و آسیبپذیری ما را کاهش داده است.
در قضیه قدس و فلسطین چندین موضوع مطرح است. اول دیدگاه ایدئولوژیک ماست که حمایت از آن را به جهت اینکه زمانی قبله اول مسلمین بوده است، واجب میکند. یاری مسلمین بر اساس تعالیم اسلامی، از دیگر دلایل ما برای حمایت از فلسطین است. اما منطقی که در نزد همگان از جمله غیرمسلمین مطرح است عبارت است از طرفداری از مظلوم و بر همین قاعده میتوانیم تمام مظلومین را با خود همراه سازیم و استدلال مخالفان بر مذهبگرایی را بر این اساس خنثی نماییم. اتخاذ چنین سیاستی بود که باعث شد مجاهدین فلسطینی با نصب بنرهایی در خیابانهای غزه از ایران تشکر و تقدیر نمایند.
در پایان میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری در روز 14 خرداد امسال پاسخی بود به هجمههای دشمنان داخلی و خارجی.
ایشان از دریچه نظرات امام(ره) به طور قاطع از محرومین حمایت نمودند و سیاستهای موذیانه برای به حاشیه راندن این اصل از اصول انقلاب را به چالش کشیدند؛ مواضع ضروری فعلی انقلاب را تشریح و توطئههای پنهانی که به نام امام(ره) در حال جریان بود را خنثی نمودند.
از همین روی، روشنگریهای مقام معظم رهبری در سالروز رحلت حضرت امام(ره) از چندین زاویه قابل بررسی است که از آن جمله میتوان به مفاهیم متضادی اشاره کرد که حضرت امام نیز به آن تاکید و تصریح مینمودند. استقلال در برابر وابستگی، بیاعتمادی به قدرتهای بزرگ در برابر اعتماد به مردم از جمله موارد قابل اشاره هستند.
رهبر معظم انقلاب با اشارهای هوشمندانه مرز بین حق و ناحق را مشخص کرده و فرمودند: «هرجا ظلم هست دو طرف وجود دارد: ظالم و مظلوم؛ ما طرفدار مظلومیم، مخالف با ظالمیم؛ این موضعگیریای است که امام به صراحت انجام میداد و این یکی از خطوط اصلی است.» در قانون اساسی نیز طرفداری از مظلوم بدون قید اسلام و مذهب مضبوط است و در مباحث سیاست خارجی، دولت موظف است که به مستضعفین کمک کند.
ایشان در تحلیل موشکافانه خود پلیس فدرال آمریکا و سیاهپوستان را تلویحاً در دو سمت متفاوت قرار داده و موضع ایران اسلامی را طرفداری از سیاهپوستان مظلوم، فارغ از مذهب و مسلک آنان عنوان نمودند.
درباره قضیه فلسطین، حمایت از جنبشهای مقاومت فلسطینی سنّی مذهب و مردم یمن را در چارچوب حمایت از مستضعفین گنجانده و بر آن تاکید کردند. این تبیین و تشریح دقیق از آن جهت بود که بعضاً ایران را به تشکیل هلال شیعی و مذهبگرایی متهم کرده و ادعاهای بیپایهای از سوی «نوکرهای دسته دوم» آمریکا مطرح میگردید. سیاست جدید استکبار و عوامل داخلی آن، تحریف مواضع معمار کبیر انقلاب است تا از این طریق زمینه را برای پیشبرد اهداف خود فراهم کنند.
فضای سیاسی و عزمی که برخی گروههای منحرف داخلی در سوءاستفاده از این مواضع جزم کردهاند، مستلزم روشنگریهای کمسابقهای بود که معظم له، آن را در زمان مناسب خود مطرح نمودند. تحریف مسئله ظالم و مظلوم در عمل، میتواند پیامدهای منفی برای کشور داشته باشد است و این بدان جهت است که انقلاب اسلامی بر پایه طرفداری از مظلومین و مستضعفین آغاز شد و هرگاه دولتمردان ما طرفداری از مظلومین را فریاد کردند، موج حمایت از جمهوری اسلامی قوت مضاعفی حاصل کرد.
دنیای استعمار چنین سیاستی را از کشوری قدرتمند در منطقه، مانند ایران بر نمیتابد و برعکس تبلیغات جهانی، آنچه که ما را همواره قوی کرده است، همین جبهه طرفداری از مظلومین بوده است. دکترین دفاع از مظلوم، عقبه دفاعی، سیاسی، اعتقادی و راهبردی ما را تا عمق جوامع غیرمسلمان گسترش داده است .
از سوی دیگر، یکی از دغدغههای امروز بزرگ قدرتها، یارگیری آنها از جوامع مختلف است. آمریکا، متحدین اروپایی و سران مرتجع منطقه را به رخ دیگران میکشد و کشورهای اروپایی به مستعمرات سابق خود مباهات میکنند و انگلیس، کشورهای مشترک المنافع (همسود) متشکل از 53 کشور که قبلاً مستعمره امپراطوری بریتانیا بودهاند را مطرح میکند. اما نگاهی دقیق به همین کشورهای اخیرالذکر نشان میدهد تمام این کشورها، وابستهاند و از خود استقلالی ندارند. اما عمل به خواسته حضرت امام(ره) در طرفداری از مظلومین تا جایی قدرت ایران را گسترش داده که اکنون، مسئولین آمریکایی را از حضور جدی ایران در آمریکایی جنوبی نگران کرده است.
ونزوئلا و شیلی از طرفداران جدّی ایران در این قاره هستند و این مورد را باید به منظومه دلایل قوام ایران اسلامی در برابر هجمههای 36 ساله افزود. اتخاذ این راهبرد، در صحنه رویارویی با قدرتها نه تنها به مدد ما آمده است بلکه باعث فزونی قدرت ما گردیده و آسیبپذیری ما را کاهش داده است.
در قضیه قدس و فلسطین چندین موضوع مطرح است. اول دیدگاه ایدئولوژیک ماست که حمایت از آن را به جهت اینکه زمانی قبله اول مسلمین بوده است، واجب میکند. یاری مسلمین بر اساس تعالیم اسلامی، از دیگر دلایل ما برای حمایت از فلسطین است. اما منطقی که در نزد همگان از جمله غیرمسلمین مطرح است عبارت است از طرفداری از مظلوم و بر همین قاعده میتوانیم تمام مظلومین را با خود همراه سازیم و استدلال مخالفان بر مذهبگرایی را بر این اساس خنثی نماییم. اتخاذ چنین سیاستی بود که باعث شد مجاهدین فلسطینی با نصب بنرهایی در خیابانهای غزه از ایران تشکر و تقدیر نمایند.
در پایان میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری در روز 14 خرداد امسال پاسخی بود به هجمههای دشمنان داخلی و خارجی.
ایشان از دریچه نظرات امام(ره) به طور قاطع از محرومین حمایت نمودند و سیاستهای موذیانه برای به حاشیه راندن این اصل از اصول انقلاب را به چالش کشیدند؛ مواضع ضروری فعلی انقلاب را تشریح و توطئههای پنهانی که به نام امام(ره) در حال جریان بود را خنثی نمودند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *