مالیات بر ارزش افزوده در ۱۶۰ کشور دنیا اجرا میشود
معاون سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بر ارزش افزوده با روش کنونی در ۱۶۰ کشور به دور از مبانی اقتصادی و میزان توسعه یافتگی اجرا میشود.
خبرگزاری میزان -
وی گفت: اگر راهی به جزء دریافت مالیات برای اداره کشور وجود داشت آن را انجام میدادیم، اما اکنون ناچاریم مالیات بگیریم.
معاون سازمان امور مالیاتی افزود: تاکید این سازمان حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان شناسنامه دار است، اما مبارزه بی امان با فرار مالیاتی را در دستور کار قرار داده ایم.
مسیحی گفت: اخذ ۱۴۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است و سازمان امور مالیاتی مجری قانون است.
وی افزود: اخذ معوقات مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی از راهکارهای تامین رقم پیش بینی شده درآمد مالیاتی در بودجه سال ۹۸ است.
معاون سازمان امور مالیاتی گفت: ۳۰ درصدی که در قانون برای افزایش درآمدهای مالیاتی کشور پیش بینی شده است مربوط به همه بخشها از جمله بازرگانی، خدمات، املاک و ... است و فقط مربوط به بخش تولید نیست.
مسیحی افزود: ۱۰ درصد افزایش درآمد مالیاتی کشور از محل عملکرد و ۶۰ درصد افزایش درآمدهای مالیاتی از محل مالیات بر ارزش افزوده است.
وی گفت: در قانون مالیاتها حمایتهای بسیار خوبی از بخش تولید شده است و سازمان امور مالیاتی از سود تولید کنندگان مالیات میگیریم نه از زیان آن ها.
معاون سازمان امور مالیاتی افزود:، چون اقتصاد کشور از پدیدههای نادرستی مانند قاچاق و تولیدات زیر پلهای رنج میبرد مشکل اقتصاد و بخش تولید کشور را فقط نمیتوان با کاهش مالیات حل کرد.
مسیحی گفت: ارزان سازی نهادههای تولید، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بخش تولید از جمله راهکارهای بهبود وضع اقتصاد کشور است.
وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده عیار اقتصاد ایران را مشخص میکند افزود: در ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم دستگاهها و فعالان اقتصادی مکلفند ریز دادههای خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند، اما یکی از دستگاههای اجرایی که تاکنون به این قانون کامل تمکین نکرده است، اما قول داده این کار را انجام دهد وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
معاون سازمان امور مالیاتی گفت: اگر این اطلاعات ارائه شود از بخش دلالی و غیر دولتی مالیاتهای بهتری گرفته میشود و میتوانیم از تولید حمایت کنیم.
وی افزود: بر اساس قانون بدهی مالیاتی تولیدکنندگان را تا ۳۶ ماه تقسیط کرده ایم و اکنون نیز با ضوابطی این بدهی به ۶۰ ماه تقسیط شده است.
مسیحی گفت: باید موازنه کیفی برای دریافت مالیات و حمایت از تولید داشته باشیم.
معاون سازمان امور مالیاتی افزود: بحث رسیدگی همزمان به مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم را از سال گذشته آغاز کرده ایم.
وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی در زمان خرید باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازند گفت: این فعالان در زمان عرضه کالا و خدمات باید این مالیات را دریافت کنند.
مسیحی افزود: برای شرکتها پیش از بهره برداری پیش بینی کرده ایم مالیات بر ارزش افزودهای که برای نهادهها پرداخت کرده اند قابلیت استرداد داشته یا به عنوان اعتبار قابل انتقال به دورههای بعد باشد.
معاون سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بر ارزش افزوده با روش کنونی در ۱۶۰ کشور به دور از مبانی اقتصادی و میزان توسعه یافتگی اجرا میشود و در همه این کشورها فعالان اقتصادی وظیفه دارند کالایی که عرضه میکنند به نام خریدار صورت حساب صادر و مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار دریافت کنند.
وی افزود: اگر خریداری تمکین نمیکند فعالان اقتصادی کشور آن را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.
بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در این برنامه گفت: در حالی که بخش صنعت و معدن رشد اقتصادی منفی دارد افزایش مالیات تولید را در کشور با مشکلات بیشتری روبرو میکند.
وی افزود: کاهش مالیات موجب رونق تولید میشود، اما اگر بخواهیم مالیاتها را افزایش دهیم ممکن است سالهای آینده دیگر تولیدی در کشور وجود نداشته باشد.
شکوری گفت: در حالی که کشور را گران اداره میکنند میخواهند همه هزینهها را از بخش تولید تامین کنند.
عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: آسیب پذیری تولید در کشور بالاست و باید نرخ مالیاتی در این حوزه کاهش یابد.
وی گفت: زمانی که فعال اقتصادی میخواهد در کشور سرمایه گذاری کند نه بانکها از وی حمایت میکنند و نه شرکت خارجی میآید، اما باید برای خریدهای خود ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازد.
شکوری افزود: تولید کنندگان انتظار کمک تسهیلاتی از دولت ندارند، اما میخواهند مالیات عملکرد با مالیات ارزش افزوده یکی شود و دولت که توان پرداخت تسهیلات را به تولید کنندگان ندارد مالیات بر ارزش افزوده را هر زمانی که واحد تولیدی به بهره برداری رسید محاسبه کند و آن را به تولید کننده بازگرداند.
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: به سرمایه گذاران اجازه داده شود ۹ درصد مالیات بر ارزش افزودهای که در زمان خرید پرداخت میکنند در تولیدشان سرمایه گذاری کنند.
وی ازسازمان امور مالیاتی خواست؛ مسئله چرخه مالیات بر ارزش افزوده را حل کند.
احمد تشکینی مدیر کل اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: در دنیا ابزارهای مالیاتی خود تنظیم هستند و خود را با اقتصاد هماهنگ میکنند.
وی با بیان اینکه نظام مالیاتی و تولید رابطه دو طرفه و تعاملی دارند افزود: در ازای دریافت مالیات باید به بخش تولید خدمات نیز ارائه شود، اما اکنون ابزارهای هدایت منابع به بخش تولید وجود ندارد.
تشکینی گفت: نباید به فعالیتهای تولیدی به عنوان محل کسب درآمد نگاه شود.
مدیرکل اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ این وزارتخانه همه تلاش خود را برای کاهش فشار مالیاتی بر بخش تولید انجام داد، اما عدالت مالیاتی در کشور وجود ندارد و از تولیدکنندگان شناسنامه دار به آسانی مالیات گرفته میشود، اما از دیگران نمیتوانیم مالیات بگیریم.
وی گفت: وزارت صنعت هر اطلاعاتی که سازمان امور مالیاتی بخواهد در اختیارش قرار میدهد.
تشکینی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در اصل برای مصرف کننده است و ساز و کارهای آن باید در کشور برای تحقق این موضوع فراهم شود.
سید محمد بحرینیان صنعتگر و پژوهشگر توسعه نیز در این برنامه با بیان اینکه کشور ما بر اساس روزمرگی حرکت میکند و راهبرد ندارد گفت: در حالی که بخش ساخت در سال ۹۰، ۹۴ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده نا خالص داشته است ۶۱/۸۲ دهم درصد کل مالیات کشور را پرداخت کرده، اما بخش خدمات که ۲۹۸ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده ناخالص داشته ۲۲/۱ دهم درصد از کل مالیات کشور را داده است.
وی افزود: درباره بسیاری از صنعتگران واقعی کشور عدالت رعایت نمیشود و آنها بی پناه رها شده اند.
بحرینیان گفت: در کره جنوبی در سال ۲۰۱۱ میلادی ساخت صنعتی ۱۳/۶ دهم درصد کل مالیات این کشور را پرداخت کرده در حالی که بخش خدمات ۶۹/۲ دهم درصد را داده است.
به گزارش گروه اقتصاد ، محمد مسیحی با بیان اینکه سال ۹۷، ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و سال ۹۶، نود و هفت هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد افزود: به جز دریافت عوارض در آمد مالیاتی سال ۹۸، ۱۴۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که در مقایسه با سال ۹۷ افزایش ۳۰ درصدی دارد.
وی گفت: اگر راهی به جزء دریافت مالیات برای اداره کشور وجود داشت آن را انجام میدادیم، اما اکنون ناچاریم مالیات بگیریم.
معاون سازمان امور مالیاتی افزود: تاکید این سازمان حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان شناسنامه دار است، اما مبارزه بی امان با فرار مالیاتی را در دستور کار قرار داده ایم.
مسیحی گفت: اخذ ۱۴۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است و سازمان امور مالیاتی مجری قانون است.
وی افزود: اخذ معوقات مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی از راهکارهای تامین رقم پیش بینی شده درآمد مالیاتی در بودجه سال ۹۸ است.
معاون سازمان امور مالیاتی گفت: ۳۰ درصدی که در قانون برای افزایش درآمدهای مالیاتی کشور پیش بینی شده است مربوط به همه بخشها از جمله بازرگانی، خدمات، املاک و ... است و فقط مربوط به بخش تولید نیست.
مسیحی افزود: ۱۰ درصد افزایش درآمد مالیاتی کشور از محل عملکرد و ۶۰ درصد افزایش درآمدهای مالیاتی از محل مالیات بر ارزش افزوده است.
وی گفت: در قانون مالیاتها حمایتهای بسیار خوبی از بخش تولید شده است و سازمان امور مالیاتی از سود تولید کنندگان مالیات میگیریم نه از زیان آن ها.
معاون سازمان امور مالیاتی افزود:، چون اقتصاد کشور از پدیدههای نادرستی مانند قاچاق و تولیدات زیر پلهای رنج میبرد مشکل اقتصاد و بخش تولید کشور را فقط نمیتوان با کاهش مالیات حل کرد.
مسیحی گفت: ارزان سازی نهادههای تولید، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بخش تولید از جمله راهکارهای بهبود وضع اقتصاد کشور است.
وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده عیار اقتصاد ایران را مشخص میکند افزود: در ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم دستگاهها و فعالان اقتصادی مکلفند ریز دادههای خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند، اما یکی از دستگاههای اجرایی که تاکنون به این قانون کامل تمکین نکرده است، اما قول داده این کار را انجام دهد وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
معاون سازمان امور مالیاتی گفت: اگر این اطلاعات ارائه شود از بخش دلالی و غیر دولتی مالیاتهای بهتری گرفته میشود و میتوانیم از تولید حمایت کنیم.
وی افزود: بر اساس قانون بدهی مالیاتی تولیدکنندگان را تا ۳۶ ماه تقسیط کرده ایم و اکنون نیز با ضوابطی این بدهی به ۶۰ ماه تقسیط شده است.
مسیحی گفت: باید موازنه کیفی برای دریافت مالیات و حمایت از تولید داشته باشیم.
معاون سازمان امور مالیاتی افزود: بحث رسیدگی همزمان به مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم را از سال گذشته آغاز کرده ایم.
وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی در زمان خرید باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازند گفت: این فعالان در زمان عرضه کالا و خدمات باید این مالیات را دریافت کنند.
مسیحی افزود: برای شرکتها پیش از بهره برداری پیش بینی کرده ایم مالیات بر ارزش افزودهای که برای نهادهها پرداخت کرده اند قابلیت استرداد داشته یا به عنوان اعتبار قابل انتقال به دورههای بعد باشد.
معاون سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بر ارزش افزوده با روش کنونی در ۱۶۰ کشور به دور از مبانی اقتصادی و میزان توسعه یافتگی اجرا میشود و در همه این کشورها فعالان اقتصادی وظیفه دارند کالایی که عرضه میکنند به نام خریدار صورت حساب صادر و مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار دریافت کنند.
وی افزود: اگر خریداری تمکین نمیکند فعالان اقتصادی کشور آن را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.
بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در این برنامه گفت: در حالی که بخش صنعت و معدن رشد اقتصادی منفی دارد افزایش مالیات تولید را در کشور با مشکلات بیشتری روبرو میکند.
وی افزود: کاهش مالیات موجب رونق تولید میشود، اما اگر بخواهیم مالیاتها را افزایش دهیم ممکن است سالهای آینده دیگر تولیدی در کشور وجود نداشته باشد.
شکوری گفت: در حالی که کشور را گران اداره میکنند میخواهند همه هزینهها را از بخش تولید تامین کنند.
عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: آسیب پذیری تولید در کشور بالاست و باید نرخ مالیاتی در این حوزه کاهش یابد.
وی گفت: زمانی که فعال اقتصادی میخواهد در کشور سرمایه گذاری کند نه بانکها از وی حمایت میکنند و نه شرکت خارجی میآید، اما باید برای خریدهای خود ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازد.
شکوری افزود: تولید کنندگان انتظار کمک تسهیلاتی از دولت ندارند، اما میخواهند مالیات عملکرد با مالیات ارزش افزوده یکی شود و دولت که توان پرداخت تسهیلات را به تولید کنندگان ندارد مالیات بر ارزش افزوده را هر زمانی که واحد تولیدی به بهره برداری رسید محاسبه کند و آن را به تولید کننده بازگرداند.
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: به سرمایه گذاران اجازه داده شود ۹ درصد مالیات بر ارزش افزودهای که در زمان خرید پرداخت میکنند در تولیدشان سرمایه گذاری کنند.
وی ازسازمان امور مالیاتی خواست؛ مسئله چرخه مالیات بر ارزش افزوده را حل کند.
احمد تشکینی مدیر کل اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: در دنیا ابزارهای مالیاتی خود تنظیم هستند و خود را با اقتصاد هماهنگ میکنند.
وی با بیان اینکه نظام مالیاتی و تولید رابطه دو طرفه و تعاملی دارند افزود: در ازای دریافت مالیات باید به بخش تولید خدمات نیز ارائه شود، اما اکنون ابزارهای هدایت منابع به بخش تولید وجود ندارد.
تشکینی گفت: نباید به فعالیتهای تولیدی به عنوان محل کسب درآمد نگاه شود.
مدیرکل اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ این وزارتخانه همه تلاش خود را برای کاهش فشار مالیاتی بر بخش تولید انجام داد، اما عدالت مالیاتی در کشور وجود ندارد و از تولیدکنندگان شناسنامه دار به آسانی مالیات گرفته میشود، اما از دیگران نمیتوانیم مالیات بگیریم.
وی گفت: وزارت صنعت هر اطلاعاتی که سازمان امور مالیاتی بخواهد در اختیارش قرار میدهد.
تشکینی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در اصل برای مصرف کننده است و ساز و کارهای آن باید در کشور برای تحقق این موضوع فراهم شود.
سید محمد بحرینیان صنعتگر و پژوهشگر توسعه نیز در این برنامه با بیان اینکه کشور ما بر اساس روزمرگی حرکت میکند و راهبرد ندارد گفت: در حالی که بخش ساخت در سال ۹۰، ۹۴ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده نا خالص داشته است ۶۱/۸۲ دهم درصد کل مالیات کشور را پرداخت کرده، اما بخش خدمات که ۲۹۸ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده ناخالص داشته ۲۲/۱ دهم درصد از کل مالیات کشور را داده است.
وی افزود: درباره بسیاری از صنعتگران واقعی کشور عدالت رعایت نمیشود و آنها بی پناه رها شده اند.
بحرینیان گفت: در کره جنوبی در سال ۲۰۱۱ میلادی ساخت صنعتی ۱۳/۶ دهم درصد کل مالیات این کشور را پرداخت کرده در حالی که بخش خدمات ۶۹/۲ دهم درصد را داده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *