پویانمایی ایران نیازمند خروج از چارچوبهای سنتی است
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی معاونت امور استانهای سازمان صدا و سیما، فرخ یکدانه در برنامه پویانگار شبکه شما و در گفتوگویی پیرامون وضعیت انیمیشن در ایران اظهار کرد: مجموعه «مهارتهای زندگی» از هشت سال پیش و به سفارش مرکز صبا تولید میشود و تاکنون ۵۰۰ قسمت ۱۰ دقیقهای از آن ساخته شده است ضمن اینکه برای چند ده قسمت دیگر هم طراحی و پیش تولید صورت گرفته است.
وی افزود: کودکان و نوجوانان از طرفداران اصلی پویانمایی هستند البته بزرگسالان هم جزو مخاطبان این حوزه محسوب میشوند.
این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه سرمایهگذاری گستردهای در مرکز صبا برای تولید پویانمایی انجام شده است گفت: از جمله این سرمایهگذاریها میتوان به همین مجموعه مهارتهای زندگی اشاره کرد که با توجه به بازخوردهای مثبت مخاطبان، قراردادهای جدید آن به صورت متناوب تمدید شده است.
وی ادامه داد: جذب استعدادها و افراد توانمند برای تولید انیمیشن از طرق مختلف صورت میگیرد که بخشی از آن از طریق دانشگاه صدا و سیماست.
یکدانه با اشاره به بازار کار فارغالتحصیلان رشته انیمیشن در ایران عنوان کرد: استعدادهای خوبی وارد این رشته میشوند و کافی است ظرفیتی برای فعالیت آنها ایجاد شود تا جذب بازار کار شوند البته مشکلاتی در این بین وجود دارد که نیازمند آسیبشناسی و ارائه راهکاری مناسب برای رفع این معضل هستیم.
وی برگزاری جشنواره ملی پویانمایی و برنامههای عروسکی تلویزیونی ایران را یکی از نقاط عطف انیمیشنسازی در ایران دانست و گفت: این جشنواره موجب بروز و ظهور استعدادهای نهفته میشود.
این کارگردان انیمیشن با اشاره به استفاده از فناوریهای نوین در پویانماییهای ایرانی خاطرنشان کرد: ممکن است کاری از ایران در عرصه جهانی بدرخشد، ولی هنوز از تکنیک قدیمی دو بعدی استفاده کند، در واقع میتوان گفت شرکتهای غربی آنقدر از نظر تکنولوژیکی پیشرفت کردهاند و ابزارهای نوین را بکار گرفتهاند که از محتوا نیز جلو زدهاند و جلوههای بصری کارشان فوقالعاده است.
وی تصریح کرد: تلاش زیادی برای آموزش و پرورش نیروهای متخصص در حوزه پویانمایی صورت میگیرد، ولی اگر فاصله میان خروجی کار آنها با این حجم از آموزش دیده میشود، به دلیل برخی سیاستگذاریهای کلان است چرا که سیستم تولید پویانمایی در کشورمان دولتی است و با تغییر مدیران، برخی سیاستها هم تغییر میکنند و به این ترتیب، تلاشی که طی چند سال برای اجرای یک نقشه و طرح صورت گرفته، از بین میرود.
دهه ۹۰ دوره تولید آثار انیمیشنی بلند و سینمایی در ایران است
در بخش دیگری از برنامه «پویانگار»، کیارش زندی به این گفتگو پیوست؛ وی نیز با اشاره به سابقه تولید آثار پویانمایی در ایران عنوان کرد: اتفاقات تکنولوژیکی فراوانی طی سالهای اخیر رخ دادهاند که اصلا قابل پیشبینی نبودهاند با این حال باید راهکارهایی برای استفاده از آنها در کشورمان طراحی و پیاده شود.
وی افزود: دانشجویان رشته انیمیشن دارای استعداد و توانمندیهای بالایی هستند و اطلاعات خوبی هم از همان بدو ورود به دانشکده دارند بنابراین در دانشگاه باید مهارتهای لازم را به آنها آموزش داد تا شاهد ورود نیروهای متخصص به حوزه پویانمایی باشیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه فعالیتهای مربوط به تولید پویانمایی در ایران گسسته و پراکنده است گفت: البته زنجیرههای این تلاشها کامل شده و توفیقات زیادی هم به دست آمده است.
وی ادامه داد: در طول دهه ۷۰ شاهد ورود قدرتمند آثار پویانمایی بودیم و در دهه ۸۰ هم آثار تلویزیونی انیمیشنی ظهور یافتند ضمن اینکه در این دوره شاهد اقبال تلویزیون به تولیدات داخلی هم بودیم؛ در دهه ۹۰ فعالان حوزه انیمیشن به تولید آثار سینمایی و بلند روی آوردهاند و امیدواریم این روند رو به رشد همچنان ادامه یابد.
زندی با اشاره به مشکلات حوزه انیمیشن در ایران عنوان کرد: در این زمینه با خلأهای متفاوتی روبرو هستیم نخست اینکه بیشتر تولیدات ما دارای زمینه دولتی هستند دیگر اینکه دفاتر تولید پویانمایی زیادی داریم (که اگر سفارش تولید به آنها نرسد تعطیل میشوند)، ولی استودیویی که خودشان پروژههایشان را طراحی کنند بسیار کم هستند البته به عنوان خلأ سوم باید به عدم وجود سندیکای صنفی قدرتمندی برای فعالان حوزه پویانمایی هم اشاره کرد.