دانشگاهها در استفاده از فضاهای فناورانه پیشرو بوده اند
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، علی معینی، دبیر شورای راهبردی فناوری وزارت علوم در برنامه پرسشگر اظهار کرد: اکنون دانشگاهها در استفاده از فضاهای فناورانه پیشرو بوده و نظام آموزشی ما دچار عقب ماندگی در این زمینه نیست.
وی افزود: نقش دانشگاه را بدرستی در عرصه صنعت تبیین نکرده ایم. ایجاد پتانسیل و ظرفیتهای لازم برعهده سیستم آموزشی و بالفعل کردن این توانمندی و ظرفیت ها، برعهده بخش صنعت است.
معینی با اشاره به اینکه امکان دارد ضعفهایی در اجرا در بخش آموزش داشته باشیم، ولی کلیت موضوع آموزش در وزارت علوم انطباق با استانداردهای جهانی است گفت: وظیفه دانشگاهها آموزش و ایجاد پتانسیل است تا دانشجو بعد از فارغالتحصیلی با آموزش دو سه ماهه خودش را با محیط کار تطبیق بدهد. مطالب کلی نهادینه میشود تا بتواند پس از ورود به بازار کار خودش را سریعتر تطبیق بدهد.
وی ادامه داد: ۴.۵ میلیون دانشجو داریم. ساختار موجود سلسله مراتبی است و اگر بخواهیم رشته جدیدی ایجاد کنیم که بین رشتهای باشد و هر دانشکدهای یک مبحث را ارائه دهد ساختارها بسختی اجازه آن را میدهند. ساختارها مانع اجرای برخی نوآوریها هستند. فناوری اطلاعات میتواند نقش خوبی در این زمینه بازی کند.
دبیر شورای راهبردی فناوری اطلاعات وزارت علوم ادامه داد: فناوری اطلاعات در بخش محتوا و اجرا میتواند کمک کننده باشد. مثلا اگر تصمیم گرفتیم تخته هوشمند برای همه کلاسها در مدارس بگذاریم یا e-learning را پیاده کنیم باید بدانیم ساختارها چیست، دستورالعملها و روندهای اجرای آن چیست.
وی با بیان اینکه ساختار فعلی در دانشگاهها از این حیث مطلوب نیست، درباره متصل بودن دانشگاهها به سامانههای مرتبط با دولت الکترونیک گفت: عمده دانشگاهای مهم ما به سامانه وصل هستند. به دنبال اتصال همه دانشگاهها هستیم و وزارت علوم حداکثر تلاش خود را بکار بسته و در حال تکمیل آن است. البته برخی مسائل هم در اختیار ما نیست و دانشگاهها مشکلاتی دارند که باید کمک کنیم حل شود.