مشکلات معلولان در هنگام استفاده از هواپیما/ بلیطهایی که باید نیمبها میشد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه میزان، لایحه جدید حمایت از حقوق معلولان در مجلس در ۱۰ فصل و ۳۵ ماده به تصویب رسیده است، چرا که علیرغم بهبود نسبی و قابل ملاحظه در آسایش و آرامش، ارتقای سطح خدمات حمایتی و توانبخشی افراد معلول، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۸۳ نتوانسته است انتظارات و توقعات میلیونها نفر از شهروندان دارای معلولیت را برآورده کند، نمونه آن خدمات هواپیمایی است که برای معلولان در نظر گرفته شده است.
طبق قانون مصوب جامعه معلولین بلیط معلولان در دوایر دولتی نیم بها است
محمد نفریه، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، در رابطه با موضوع مشکلات معلولان در امور حمل و نقل هوایی و خدمات هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، گفت: طبق قانون مصوب جامعه معلولین بلیط معلولان در دوایر دولتی نیم بها است.
تنها خط هوایی مورد استفاده معلولان
وی در پاسخ به این سوال که تدبیری نشده است که از شرکتهای هواپیمایی دیگر استفاده کنند توضیح داد: قراردادی بین ما و شرکتهای هواپیمایی بسته نشده است، یکی از دلایل میتواند این باشد که شرکتها موظف هستند، برای معلولان نیم بها حساب کنند و تنها یک خط هواپیمایی با بهزیستی قرارداد دارد.
صندلی مخصوص برای معلولان در هواپیما تعبیه نشده است
معاون امور توان بخشی سازمان بهزیستی در ادامه افزود: صندلی مخصوص برای معلولان در هواپیما تعبیه نشده است. تمام خطوط هوایی برای معلولان بالابر دارند که با ویلچر به داخل هواپیما منتقل میشوند و در داخل هواپیما روی صندلی عادی مستقر میشوند. برای پیاده شدن از هواپیما هم همین پروسه اجرا میشود، یعنی معلول از روی صندلی بر روی ویلچر خود مینشیند و با بالابر مخصوص سوار ماشین مخصوص معلولین میشود و از آنجا به ترانزیت منتقل می شود و تحویل خانواده هاشان داده میشوند.
وی در مورد سرویس بهداشتی مخصوص معلولین در داخل هواپیما توضیح داد:سرویس قابل استفاده برای معلولان در هواپیما فرنگی است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص وسایل نقلیه مخصوص معلولان در سطح شهر گفت: آماری و ارقامی از اتوبوسهای مخصوص معلولین در سطح شهر ندارم و این مسئله طبق قانون حمایت از معلولین مربوط به حوزه شهرداری و اتوبوس رانی است.