اس ۵۰۰ سوارانی که وانت سوار میشوند/ خط و نشان سردار برای مافیای زیتون ایران
گروه جامعه : احسان گل محمدی: صبح امروز نشست سردار کمال هادیانفر فرمانده راهور ناجا برگزار شد، نشستی که دو خبر مهم در آن عنوان شد، خبرهایی که پیام همراهی ردههای مختلف نیروی انتظامی به ویژه راهنمایی و رانندگی با قشر آسیب پذیر جامعه را مخابره کرد.
سردار هادیانفر در این نشست در روایتی جالب از بازدید سرزده خود از پارکینگهای ناجا عنوان کرد: "اغلب خودروها از نوع پراید و پژو ... بود که نشان میدهد متعلق به قشر ضعیفتر جامعه است و به همین دلیل امکان پرداخت جریمه را نداشتند و همین امر سبب شده بود تا خودروها در پارکینگ بمانند و هزینه پارکینگ نیز برایشان لحاظ شود. "
بازدید سرزده و گرفتن یک تصمیم!
این بازدید سرزده موجب شد تا او پیشنهادی بدهد که توقیف خودرو قشر ضعیف جامعه بیش از پیش اصطلاحا " معیشت آنها را دچار مشکل نکند" پیشنهادی که با موافقت فرمانده ناجا و دستور وزیر کشور اجرایی شد: "پرداخت قسطی جرائم البته با رعایت یکسری شروط"
اول اینکه افراد متخلف متعهد میشوند که به مدت یکسال جریمه خود را پرداخت کنند.
شرط دوم این است که خودرو یا موتورسیکلت در سن فرسودگی نباشد؛ یعنی خودرو سواری تا سن ۲۰ سال، خودرو عمومی ۱۲ سال، موتورسیکلت کاربراتوری ۶ سال و. باشد.
شرط دیگر این است که مجموع تخلفات حادثه ساز این فرد کمتر از ۴۰ درصد کل تخلفات فرد باشد؛ شکایت قضایی نداشته باشد.
او البته یک خبر خوب هم برای وانتهایی که اخیر کسب و کارشان به خاطر محدودیتهای ترافیکی مختل شده بود، داشت: "شرایطی را فراهم کردیم تا بر اساس آن وانتبارهایی که حداکثر ۵ سال از تولیدشان گذشته باشد بتوانند درخواست پلاک عمومی داده و بدون هیچ محدودیتی وارد محدودههای ترافیکی شود. "
وقتی سردار هادیانفر این خبر را اعلام کرد خبرنگاری گفت نظارتی صورت میگیرد تا بازاریان از این تصمیم سواستفاده نکنند و با وانت به بازار نروند" جواب هادیانفر، اول این بود که قطعا نظارت صورت میگیرد، اما در ادامه به شوخی گفت: بازاریان بنز "اس ۵۰۰" شان را نمیگذارند وانت سوار شوند!
او البته در ادامه نکتهای را گفت که شاید برخی از "تهرانیهای شمال برو" را ناراحت کند، اما حرف دل خیلی از مردم استانهای شمالی کشور بود: "با چه منطق و دلیلی باید جادههایی مانند هراز و چالوس تنها در اختیار تهرانیها بوده و برای رفت و برگشت آنها یکطرفه شود، مگر مردم مازندران و گیلان حق ندارند از تعطیلاتشان استفاده کرده و به شهر دیگر بروند؟ شاید آنها بخواهند در ایام تعطیلات مثلاً به اصفهان سفر کنند، چرا باید جاده را ببندیم و اجازه ندهیم که آنها سفر کنند و فقط تهرانیها بروند شمال و برگردند؟ "
سخنان جالب این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی به همینجا ختم نشد، او از مافیای زیتون هم گلایه کرد و اینگونه در مورد آنها افشاگری کرد: "هشت کیلومتر از بزرگراه ما [ در محور منجیل-رودبار]برای خرید زیتون معطل شده است و ترافیک شدیدی در این منطقه به وجود آمده است. "
رییس پلیس راهور ناجا در ادامه از مافیایی گفت که اجازه نمیداد در طول بزرگراه حتی یک سرویس بهداشتی برای مردم ساخته شود و ادامه داد: " آن وقت در این محدوده مغازهدارها قدم به قدم سرویس بهداشتی تعبیه کردهاند تا به بهانه آن مسافران اقدام به خرید از مغازهها کنند، در پی آن نیز گاهی تا سه لاین موازی خودروها کنار هم توقف میکنند و ترافیک محدوده سنگین میشود. به طوری که حتی یگان ویژه هم حریف این خودروها نمیشود. "
وی در بخش دیگری از سخنانش با این مافیا، اتمام حجت کرد و گفت: "باید تکلیف ساخت آزادراه در این منطقه مشخص شود"
سردار هادیانفر در ادامه تاکید کرد که "باید این بزرگراه ساخته شده و یک رمپ نیز برای خرید زیتون اختصاص یابد نه اینکه چندین پیمانکار به این محدوده بروند و به آنها حمله کنند و اجازه کار ندهند. "
نکات مطرحشده در این نشست را در کنار تغییراتی که در دوره هادیانفر در نحوه برخورد با راکبان موتوری که از این وسیله نقلیه امرار و معاش میکنند، بگذارید، تغییراتی که از همدلی بیش از پیش راهور با قشر آسیب پذیر جامعه حکایت دارد.