تورم اقلام خوراکی کاهش یافت/ رشد تورم مسکن
براساس آخرین آمار منتشر شده از تورم در خرداد ماه از سوی مرکز آمار ایران، نرخ گروه خوراکیها و آشامیدنیها، نسبت به اردیبهشت ماه کاهش ۰.۲ درصدی داشته در حالی که نسبت به خرداد ماه سال قبل رشد ۷۴.۱ درصدی یافته است.
خبرگزاری میزان -
همچنین نرخ دخانیات نیز نسبت به اردیبهشت ماه ۰.۹ درصد و نسبت به خرداد ماه سال گذشته، ۱۰۹.۶ درصد رشد داشته است. همچنین بخش پوشاک و کفش نیز با رشد ۲.۵ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری و رشد ۶۱.۳ درصدی نسبت به خرداد ماه سال گذشته مواجه بوده است.
از سوی دیگر گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها به طور کلی رشد ۱.۳ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۲۶.۶ درصدی نسبت به خرداد ماه سال گذشته داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن ۱.۴ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۲۶ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است.
این در حالی است که قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری و خرداد ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۲.۶ درصدی و ۸۳ درصدی رو به رو بوده است. به علاوه بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل نیز به ترتیب ۱.۴ و ۰.۴ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۲۹.۶ و ۶۰ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته رشد داشته است.
گفتنی است، گروه تفریح و فرهنگ و ارتباطات به ترتیب با رشد ۲.۱ درصد و ۰.۵ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۷۵.۶ درصد و۳۵.۹ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته مواجه بوده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، براساس آخرین آمار منتشر شده از تورم در خرداد ماه از سوی مرکز آمار ایران، نرخ گروه خوراکیها و آشامیدنیها، نسبت به اردیبهشت ماه کاهش ۰.۲ درصدی داشته در حالی که نسبت به خرداد ماه سال قبل رشد ۷۴.۱ درصدی یافته است.
در این میان، رشد نرخ کالاها نسبت به اردیبهشت ماه برای نان و غلات ۴.۵ درصد، ماهیها و صدف داران ۲.۶ درصدی، روغنها و چربیها ۲.۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۱.۷ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۳.۱ درصد بود.
به علاوه نرخ گوشت قرمز و سفید و فرآوردههای آنها ۰.۲ درصد، خوراکیها ۰.۳ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۰.۶ درصد، میوه و خشکبار ۲.۲ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۰.۳ درصد و سبزیجات ۷.۱ درصد با کاهش مواجه شده است.
البته نرخ کالاهای این گروه نسبت به خرداد ماه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) با رشد چشم گیری مواجه بوده است؛ به گونهای که به ترتیب برای خوراکیها ۷۴.۱ درصد، نان و غلات ۴۱.۷ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآوردههای آنها ۹۶.۴ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۹۵ درصد، ماهیها و صدف داران ۱۰۷ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴۳.۸ درصد، روغنها و چربیها ۵۳.۷ درصد، میوه و خشکبار ۷۸.۸ درصد، سبزیجات ۱۰۹.۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۸۵.۷ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۶۶.۳ درصد رشد را شاهد بودیم.
در این میان، رشد نرخ کالاها نسبت به اردیبهشت ماه برای نان و غلات ۴.۵ درصد، ماهیها و صدف داران ۲.۶ درصدی، روغنها و چربیها ۲.۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۱.۷ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۳.۱ درصد بود.
به علاوه نرخ گوشت قرمز و سفید و فرآوردههای آنها ۰.۲ درصد، خوراکیها ۰.۳ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۰.۶ درصد، میوه و خشکبار ۲.۲ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۰.۳ درصد و سبزیجات ۷.۱ درصد با کاهش مواجه شده است.
البته نرخ کالاهای این گروه نسبت به خرداد ماه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) با رشد چشم گیری مواجه بوده است؛ به گونهای که به ترتیب برای خوراکیها ۷۴.۱ درصد، نان و غلات ۴۱.۷ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآوردههای آنها ۹۶.۴ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۹۵ درصد، ماهیها و صدف داران ۱۰۷ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴۳.۸ درصد، روغنها و چربیها ۵۳.۷ درصد، میوه و خشکبار ۷۸.۸ درصد، سبزیجات ۱۰۹.۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۸۵.۷ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۶۶.۳ درصد رشد را شاهد بودیم.
همچنین نرخ دخانیات نیز نسبت به اردیبهشت ماه ۰.۹ درصد و نسبت به خرداد ماه سال گذشته، ۱۰۹.۶ درصد رشد داشته است. همچنین بخش پوشاک و کفش نیز با رشد ۲.۵ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری و رشد ۶۱.۳ درصدی نسبت به خرداد ماه سال گذشته مواجه بوده است.
از سوی دیگر گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها به طور کلی رشد ۱.۳ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۲۶.۶ درصدی نسبت به خرداد ماه سال گذشته داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن ۱.۴ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۲۶ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است.
این در حالی است که قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری و خرداد ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۲.۶ درصدی و ۸۳ درصدی رو به رو بوده است. به علاوه بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل نیز به ترتیب ۱.۴ و ۰.۴ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۲۹.۶ و ۶۰ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته رشد داشته است.
گفتنی است، گروه تفریح و فرهنگ و ارتباطات به ترتیب با رشد ۲.۱ درصد و ۰.۵ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۷۵.۶ درصد و۳۵.۹ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته مواجه بوده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *