مینیبوسها نباید از چرخه حملونقل عمومی حذف میشدند
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ،محسن پورسیدآقایی در آیین بهرهبرداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بر ضرورت توسعه ناوگان عمومی شهر اعم از ناوگان ریلی و اتوبوسرانی تاکید کرد.
وی با اشاره به نقش مهم مینیبوسها بهعنوان یک مُد حملونقلی در شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه در دورهی قبل در موضوع توسعه و نوسازی مینیبوسها غفلت شد و تمام خطوط به اتوبوس تبدیل شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تاکید کرد: برای جلوگیری از تولید آلودگی مینیبوسهای فرسوده، بهجای حل مسئله، صورتمسئله را پاک کردند و مینیبوس را بهغلط از چرخه حملونقل عمومی حذف کردند، معتقدم این اقدام اشتباه بود چرا که نباید در تمامی مسیرها یک خط اتوبوس راهاندازی کنیم.
به گفته پورسیدآقایی با مطالعه بر روی ظرفیتها و خطوط حملونقل عمومی در پایتخت، مسیرهای مناسب مینیبوس تعیین شد و نهایتا در برنامه ٥ ساله شهرداری مندرج شد چه خطوطی ظرفیت استفاده از مینیبوس را دارد.
وی با اشاره به اینکه خرید و تامین ٨٠٠ دستگاه مینیبوس که مجهز به فیلتر دوده هستند تا پایان سال در دستور کار شهرداری تهران دارد گفت: امروز نخستین سری از مینیبوسهای خریداری شده تحویل شد و قرارداد ٥٠٠ دستگاه مینیبوس دیگر امروز منعقد خواهد شد.
پورسیدآقایی از تجهیز اتوبوسهای پایتخت به فیلتر دوده خبر داد و گفت: فیلتر دوده تکنولوژی ثابت شدهای است که تجربهی موفق آن در تمام دنیا تایید شده و در حال حاضر ١٠٠ دستگاه فیلتر دوده خریداریشده و تا پیش از شروع سال تحصیلی بر اتوبوسهای پایتخت نصب میشوند.
معاون شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: با پیگیریهای صورت گرفته در خصوص طرح نوسازی اتوبوسها، با هماهنگیای که با دولت صورت گرفته مقرر شد میزان صرفهجویی حاصل از هر اتوبوسی که از رده خارج و گازسوز میشود که به رقم ١٤٢ هزار دلار رسید، برای نوسازی اختصاص یابد.
به گفته پورسیدآقایی بر اساس این مصوبه، وزارت نفت متعهد شد به هر شرکت خصوصی که اتوبوس گازسوز جدید خریداری کند ١٤٢ هزار دلار بهعنوان صرفهجویی سوخت پرداخت کند که بر این اساس با سرمایهگذار و حمایت دولت قفل نوسازی اتوبوسهای پایتخت خواهد شکست.