بررسی لایحه تعدیل نرخ عوارض شهرسازی در جلسه فوقالعاده روز سهشنبه
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محسن هاشمی رفسنجانی که پیش از پایان صد و چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران صحن را ترک کرده و ریاست را به ابراهیم امینی واگذار کرده بود با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز چند تذکر داشتیم و در ادامه یکفوریتیای که از سوی شهردار تهران برای تعدیل تعرفه مربوط به بحث شهرسازی به شورا فرستاده شده بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این طرح پانزدهم بهمن ماه به تصویب رسیده و اعضای شورا درخواست کردند تبصره سوم ماده ۱ و به دنبال آن نرخ عوارض تعدیل شود، اضافه کرد: قیمتها با توجه به دفتر معاملاتی که از سوی دولت تصویب میشود تعیین خواهد شد؛ بنابراین ما منتظر بودیم تا نرخ تعدیلها تا پایان خردادماه به شورای شهر ارائه شود که امروز نیز به شورا آورده شد.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اعضای شورا به یکفوریت این طرح رأی مثبت دادند، عنوان کرد: متن لایحه ارائه شده باید در کمیسیونهای معماری و شهرسازی و برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل تصمیم بر این شد تا برای بررسی و تصویب، روز سهشنبه ۲۸ خرداد جلسهای به صورت فوقالعاده برگزار شود.
هاشمی با اشاره به ادامه بررسی دستور جلسات صحن شورای شهر مبنی بر بررسی پیشنهادهای آییننامه برگزاری شورایاریها گفت: وقتی آییننامه در صحن مورد بررسی قرار میگیرد مزیت جلسات هماندیشی مشخص میشود، زیرا اعضای شورای شهر اگرچه از قبل متون را دریافت کردهاند، اما پیشنهادهای خود را به صورت متنوع در صحن مطرح میکنند. امیدوارم آقای امینی بتواند در حالی که ادامه ریاست را بر عهده دارد آییننامه را به تصویب برساند در غیر این صورت در جلسات بعدی آییننامه مورد بررسی قرار میگیرد.
هاشمی در پاسخ به سؤالی درباره میزان تعدیل نرخ عوارض گفت: نرخهای مصوب شده براساس نرخ دفترچههای قیمتگذاری املاک در سطح مناطق و عدد P. بوده که دولت تعیین کرده است. وقتی این عدد تعیین شد به دلیل بالابودن نرخ، نرخ عوارض هم افزایش پیدا کرد و شورا به منظور اینکه حق کسی در مناطق جنوبی و کمبرخوردار ضایع نشود از شهرداری خواست تا لایحهای درباره تعدیل عوارض به صحن بیاورد.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پیشنهادی درباره اینکه یک ایستگاه مترو در نزدیکی نمایشگاه بینالمللی افتتاح شود، عنوان کرد: خط ۷ مترو قرار بود انشعاباتی به میدان کاج، برجهای آتیساز و نمایشگاه داشته باشد. تصمیم بر این بود تا یک مجتمع ایستگاهی در مجموعه نمایشگاه تشکیل شود و بخشی از هزینه خط را نیز از این راه بپردازند.