حذف مدارس غیر دولتی باعث ایجاد بحران در نظام آموزشی میشود
ابوالفضل کمالی، محقق و پژوهشگر در حوزه آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، اظهار داشت: وقتی علتها را بررسی میکنیم، شاهد هستیم دولتها دو گانه عمل میکنند یعنی در حرف آموزش و پرورش را خیلی مهم تلقی میکنند، اما در عمل این نهاد، اولویت آخرشان هم نیست که برای نمونه میتوان به زمانی که بودجه در نظر گرفته میشود، اشاره کرد.
وی ادامه داد: معیشت معلمها امروز یک چالش است و این موضوع نمونه کاملی است که نشان میدهد از حرف تا عمل فاصله زیادی وجود دارد. متاسفانه مسائلی پیش آمده است که سبب شده مدارس دولتی دیگر جوابگوی نیازها نباشند. متاسفانه با سیاست گذاریهای اشتباه و عملکرد دو گانه، مدارس دولتی را از ریل اصلی خارج کرده ایم.
این محقق و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش به مشکلات مدارس دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: ظرفیت و گنجایش مدارس دولتی اندک است، اما با این وجود تعداد زیادی دانش آموز در این مدارس گنجانده ایم در حالی که وضعیت اقتصادی مردم اصلا خوب نیست. بدون تردید یک معلم امکان تدریس به یک کلاس ۴۵ نفره را ندارد.
وی از سیاستهای دوگانه دولت نسبت به مدارس دولتی گفت و اظهار کرد: از یک طرف، دولت یک ریال سرانه به مدارس دولتی پرداخت نمیکند و از طرف دیگر، پرداخت هر گونه وجه از خانوادهها را ممنوع میکند و این قوانین بد، منجر به تخلف میشود و به همین جهت مردم مجبور هستند مدارس غیر دولتی را انتخاب کنند.
کمالی تصریح کرد: چرخ آموزش و پرورش خوب نمیچرخد و نباید با عملکردمان، آن را خرابتر کنیم. اگر چنانچه مدارس غیر دولتی را حذف کنیم، شاهد بحران خواهیم بود و اگر این اتفاق بیافتد، به مسئولیت شرعی، قانونی و اخلاقی بچهها توجه نکرده ایم.
وی کمک مدارس غیردولتی به سیستم آموزش و پرورش را اینطور تشریح کرد: در حالی که در آموزش و پرورش با بحران معلم و نیروی انسانی مواجه هستیم، اما مدارس غیر دولتی با ۱۱۰ هزار معلمی که به اشتغال خود درآورده اند، به آموزش و پرورش کمک شایانی کرده اند.