تحقق ۶۲ درصدی دولت الکترونیک/۱۰۵ دستگاه مورد سنجش قرار گرفتند
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: در دوره پنجم سنجش عملکرد دستگاه های مختلف در خصوص دولت الکترونیک به صورت کلی میتوان ۶۲.۸ درصد از دولت الکترونیک از میان ۱۰۵ دستگاه تا پایان سال گذشته محقق شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، رضا باقری اصل در نشست خبری ظهر امروز در خصوص ارائه گزارش کارنامه دولت الکترونیک درابتدا به بازآفرینی دولت در این بحث پرداخت و گفت: در موضوع دولت الکترونیک زیرساختی برای تمام سازمانها و نهادها فراهم شده تا با بهره گیری از آن از فعالیت جزیرهای به سوی دولت یکپارچه حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه در گزارش دوره پنجم بیمها وامیدهایی وجود دارد، بیان کرد: برخی از سازمانها با تازگی به این سیستم افزوده شده و یا سرعت فعالیت شان بشتر شده که از این اقدامات میتوان به عنوان امید یاد کرد، اما از سوی دیگر شاهد آن هستیم که شتاب حرکت از ۶ ماه گذشته تاکنون نگرانیهایی را در خصوص تحقق دولت الکترونیک ایجاد میکند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه گزارشها هر ۶ ماه یک بار اعلام میشود، اظهار کرد: در دور نخست ۶۰ دستگاه، در دور دوم ۸۳ دستگاه، در دور سوم ۹۳ دستگاه و در نوبت بعد ۱۰۵ دستگاه مورد سنجش قرار گرفتند.
باقری اصل با تاکید بر این مسئله که گزارش دوره پنجم سنجش عملکرد تا بیست و نهمین روز از اسفند ماه است، اعلام کرد: به صورت کلی میتوان ۶۲.۸ درصد از دولت الکترونیک از میان ۱۰۵ دستگاه تا پایان سال گذشته محقق شده که از این میان در زمینه میانگین بلوغ الکترونیک دستگاههای اجرایی امتیاز عمومی دستگاهها برای ایجاد درگاه خدمات ۸۴ درصد، حضور در وب ۶۶.۹، خدمات تعاملی ۷۰.۴۴ درصد، خدمات تراکنشی ۷۰.۲۲ و یکپارچگی خدمات ۵۰.۱۹ درصد بوده است.
وی تصریح کرد: دستگاههایی مانند بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی ایران، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت اقتصاد، سازمان نهضت سواد آموزی و شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۰ دستگاه برتر فعال در حوزه دولت الکترونیک هستند.
باقری اصل با تاکید بر این مسئله که گزارش دوره پنجم سنجش عملکرد تا بیست و نهمین روز از اسفند ماه است، اعلام کرد: به صورت کلی میتوان ۶۲.۸ درصد از دولت الکترونیک از میان ۱۰۵ دستگاه تا پایان سال گذشته محقق شده که از این میان در زمینه میانگین بلوغ الکترونیک دستگاههای اجرایی امتیاز عمومی دستگاهها برای ایجاد درگاه خدمات ۸۴ درصد، حضور در وب ۶۶.۹، خدمات تعاملی ۷۰.۴۴ درصد، خدمات تراکنشی ۷۰.۲۲ و یکپارچگی خدمات ۵۰.۱۹ درصد بوده است.
وی تصریح کرد: دستگاههایی مانند بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی ایران، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت اقتصاد، سازمان نهضت سواد آموزی و شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۰ دستگاه برتر فعال در حوزه دولت الکترونیک هستند.
گفتنی است، سیستم حوزه تراکنشی در سازمان مالیاتی به درستی عمل نکرده است.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات عنوان کرد: دستگاههای مانند سازمان آموزش فنی و حرفه ای، حسابرسی، انستیتو پاستور و شرکت تولید نیروی برق حرارتی از جمله سازمانهایی بودند که بیشترین رشد در ارزیابی دور پنجم دولت الکترونیک را به خود اختصاص داده اند.
باقری اصل بیان کرد: در این میان خدمات و زیرخدمات مهمی همچون سازمان هدفمند سازی، خدمات حمایتی مربوط به سازمان نظام دامپزشکی، خدمات مربوط به سرویس استعلام اصالت، سازمان غذا و دارو، خدمات سازمان بهزیستی از جمله خدماتی هستند که همچنان الکترونیکی نشده اند.
وی در خصوص سنجش عملکرد وزارتخانهها و در زمینه دولت الکترونیک گفت: از میان ۱۹ نهاد مورد سنجش قرار گرفته وزارت اقتصاد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت راه و شهرسازی ۳ وزارتخانه فعال و وزارت دادگستری، وزارت نفت و وزارت امور خارجه ۳ وزارتخانه همتی برای دولت الکترونیک نداشته و کمک به تحقق شاخص توسعه دولت الکترونیک نکرده اند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: در بحث شاخص جهانی نیز رتبه ایران در شاخص توسعه دولت الکترونیک ۱۰۶ به ۸۶ ارتقا یافته است.
**ثبت احوال بیشترین سرویس دهنده دولت الکترونیک
در ادامه نشست خبری امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات گفت: در گام نخست دولت الکترونیک تلاش شد که خدمات دهی سازمانها به صورت الکترونیک باشد و در گام دوم ارتباط سازمانها با هم برقرار شود.
وی افزود: اجرای دولت الکترونیک صرف ناظر به قوه مجریه نیست و نیروهای نظامی و انتظامی و قوه قضائیه و قوه مقننه را نیز شامل میشود.
معاون وزیر ارتباطات بیان کرد: بخشی از استعلام خدماتی که مردم به آن نیاز دارند مربوط به اطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی قوه قضائیه است که امیدواریم با ارتباط قوه قضائیه به GSB یا مرکر تبادل اطلاعات دولت این امر نیز میسر شود.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات عنوان کرد: دستگاههای مانند سازمان آموزش فنی و حرفه ای، حسابرسی، انستیتو پاستور و شرکت تولید نیروی برق حرارتی از جمله سازمانهایی بودند که بیشترین رشد در ارزیابی دور پنجم دولت الکترونیک را به خود اختصاص داده اند.
باقری اصل بیان کرد: در این میان خدمات و زیرخدمات مهمی همچون سازمان هدفمند سازی، خدمات حمایتی مربوط به سازمان نظام دامپزشکی، خدمات مربوط به سرویس استعلام اصالت، سازمان غذا و دارو، خدمات سازمان بهزیستی از جمله خدماتی هستند که همچنان الکترونیکی نشده اند.
وی در خصوص سنجش عملکرد وزارتخانهها و در زمینه دولت الکترونیک گفت: از میان ۱۹ نهاد مورد سنجش قرار گرفته وزارت اقتصاد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت راه و شهرسازی ۳ وزارتخانه فعال و وزارت دادگستری، وزارت نفت و وزارت امور خارجه ۳ وزارتخانه همتی برای دولت الکترونیک نداشته و کمک به تحقق شاخص توسعه دولت الکترونیک نکرده اند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: در بحث شاخص جهانی نیز رتبه ایران در شاخص توسعه دولت الکترونیک ۱۰۶ به ۸۶ ارتقا یافته است.
**ثبت احوال بیشترین سرویس دهنده دولت الکترونیک
در ادامه نشست خبری امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات گفت: در گام نخست دولت الکترونیک تلاش شد که خدمات دهی سازمانها به صورت الکترونیک باشد و در گام دوم ارتباط سازمانها با هم برقرار شود.
وی افزود: اجرای دولت الکترونیک صرف ناظر به قوه مجریه نیست و نیروهای نظامی و انتظامی و قوه قضائیه و قوه مقننه را نیز شامل میشود.
معاون وزیر ارتباطات بیان کرد: بخشی از استعلام خدماتی که مردم به آن نیاز دارند مربوط به اطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی قوه قضائیه است که امیدواریم با ارتباط قوه قضائیه به GSB یا مرکر تبادل اطلاعات دولت این امر نیز میسر شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات اظهار کرد: در صورتی که دولت الکترونیک به درستی به مرحله اجرا برسد شاهد خدمات الکترونیکی شهروندمحور و یکپارچه خواهیم بود.
معاون وزیر ارتباطات در توضیح امنیت سامانههای متصل به دولت الکترونیک گفت: تقسیم بندی به این صورت است که نظارت بر امنیت دستگاههای حیاتی و حساس با مرکز راهبردی افتای ریاست جمهوری، مسئولیت بر امنیت دستگاههای غیرحساس و غیرحیاتی با وزارت ارتباطات و نظارت بر کسب و کارهای عمومی با پلیس فتا است.
ناظمی بشترین دستگاه های سرویس دهنده را سازمان ثبت احوال کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت اقتصاد و بیشترین دریافت کنندگان اطلاعات را شهروندان، بانک مرکزی و وزارت صمت معرفی کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *