تسهیلات ارزی خودروسازان پرداخت نشد/ ایجاد سامانه اعلام قیمت
معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال گذشته در نقدینگی مشکل داشتیم که متاثر از تحریمها بود، اما موضوع مالیات، بیمه و گمرک از دغدغههای دیگر بخش تولید بود که مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی گفت: هر افزایش ۱۰۰درصد نرخ حدود ۸۹.۵ درصد هزینه کالاهای وارداتی را افزایش میدهد.
زرندی با اشاره به ۷محور در نظر گرفته شده وزارت صنعت برای رونق تولید خاطرنشان کرد: توسعه و تعمیق تولید داخل، توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه معادن، توسعه شرکتهای دانش بنیان، مدیریت بازار و لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب و کار در داخل وزارت صنعت و تامین مالی و توسعه سرمایه گذاری محورهای برنامه وزارت صنعت هستند.
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ۳۵پروژه در بخش توسعه و تعمیق تولید برنامه ریزی شده است، گفت: از ۳۵میلیارد دلار واردات حوزه صنعت در سال ۹۷ بیشترین واردات در ۵۵ردیف تعرفه حدود ۱۲میلیارد دلار صورت میگیرد که عمدتا مربوط به قطعات منفصله خودرو بوده است.
وی درباره پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو اظهار کرد: در سال ۹۷ افزایش نرخ ارز موجب افزایش هزینهها شد بر این اساس دولت برای حمایت از قطعه سازان تصمیم به پرداخت تسهیلات با نرخ رایج گرفت.
زرندی ادامه داد: از تسهیلات در نظر گرفته شده ۴هزار میلیارد تومان ریالی بوده که حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده، اما مبلغ ارزی که حدود ۷هزار میلیارد تومان بود مبلغی پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری برای جایگزینی واردات را در برنامه کاری داریم که هدف گذاری ۳ میلیارد دلاری را انجام دادیم، گفت: رویکرد اصلی وزارت صنعت این است که تا حد امکان، واحد ایجادی جدید نداشته باشیم و به سمت فعال سازی و احیا و تکمیل ظرفیت واحدهای موجود برویم.
زرندی با اشاره به هدف گذاری برای توسعه و رشد ۲۵ درصدی صنایع نساجی و پوشاک خاطرنشان کرد: توسعه صنایع دریایی، ریلی و لوازم خانگی و ایجاد بیش از ۱۳ هزار واگن در دستور کار است.
معاون وزیر صنعت با اشاره به صادرات ۲۳.۴ میلیارد دلاری در سال گذشته به ۱۵ کشور همسایه گفت: برای توسعه صادرات غیرنفتی تصمیم گرفته شد تمرکز را بر بازار این کشورها قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در بهبود فضای کسب و کار اصلیترین کار وزارتخانه ساماندهی و توسعه سامانههای الکترونیکی است، افزود: بیشترین بهبود در تجارت فرامرزی صورت گرفته که از رتبه ۱۶۶ در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۱۲۱ در ۲۰۱۹ رسیدیم.
زرندی درباره ایجاد سامانه اعلام قیمت اظهار کرد: کار ایجاد این سامانه از سوی سازمان حمایت در حال طراحی و انجام است.
معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: برخی از افراد سودجود به دلیل نبود قیمت واحد قیمت مجازی را در بازار سامان دادند.
وی با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۶۴۰ طرح با پیشرفت کاری بالای ۶۰ درصد در وزارت صمت داریم تاکید کرد: از استانها خواسته شده سرمایه گذاران جدید را به سمت خرید واحدهای نیمه تمام و ارائه مدل برای افزایش ظرفیت واحدهای موجود ببرند.
زرندی با بیان اینکه عدم ساماندهی سرمایههای سرگردان سبب شد که خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای است تبدیل شو تصریح کرد: بر اساس قانون اختیارات تعیین قیمت خودرو بر عهده سازمان حمایت قرار داده شده و همچنان این رویه در حال اجرا است تا قانون جدیدی ابلاغ شود.
معاون وزیر صنعت درباره بازار لوازم خانگی و خروج برخی از شرکتهای خارجی افزود: برخی از شرکتهای خارجی که در زمان عادی در کشور در حال فعالیت بودند با برخی تهدیدها حضور خودر ا. محدود کردند که البته در لوازم خانگی این موضوع کمتر اتفاق افتاده است، دو برند در این رابطه با مشکلاتی مواجه شدند که با مدیریتی که صورت گرفته مشکلات برطرف شد.
وی ادامه داد: تحریمها در کوتاه مدت اثر منفی داشت که با گذشتن زمان این اثر کم شد.
زرندی با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی نگاه ویژهای به بخش معدن داریم تاکید کرد:هدف گذاری شده حدود ۱۵۰ واحد کوچک مقیاس را احیا کنیم و از سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکتهای معدنی خواستیم که برای تامین سرمایه آن مدل ارایه دهند.
معاون وزیر صنعت درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز گفت: برای توسعه صنعت به بازگشت ارز حاصل از صادرات نیاز داریم و این ارز باید برگردد.
وی تصریح کرد: در سال ۹۸ مقرر شد، صادرکنندگان غیرپتروشیمی ۵۰ درصد ارز خود را به سامانه نیما عرضه کنند، ۲۰ درصد به صورت اسکناس در اختیار خودشان قرار گیرد و ۳۰ درصد نیز به صورت واردات در برابر صادرات باشد.
زرندی با بیان اینکه اولویت برای داخلی سازی خودرو، خودروهای پرمصرف و پرتیراژ است گفت: حدود ۸۵ درصد از قطعات مورد نیاز خودروها در سالهای گذشته بومی سازی شد.
معاون وزیر صنعت ادامه داد: قطعه سازی خودرو در سرفصل تحریمها بود تا نارضایتی عمومی به وجود آید اما، در حال حاضرروی داخلی سازی قطعاتی که میزان داخلی سازی آنها کم بود تمرکز کردیم.