سن مجاز برای دریافت کارت ملی
به گزارش گروه جامعه ، سازمان ثبت احوال، کارت ملی هوشمند را با هدف تسهیل فرآیند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی و مبادلهی خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه کرده است. از ابتدای سال ۹۷، کارتهای ملی قبلی برای انجام هر یک از این خدمات فاقد اعتبار خواهند بود و به این ترتیب، دریافت این کارت تا پایان امسال برای تمامی واجدین شرایط ضروری است.
کارت هوشمند ملی دارای تراشهی الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از قبیل: اطلاعات شناسنامهای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را بهصورت امن و محافظتشده در حافظهی خود ذخیره دارد. این کارت برای هر ایرانی یک هویت دیجیتال ایجاد میکند و وجود آن برای دریافت خدمات دولت الکترونیکی لازم و ضروری است. امنیت بالای این کارت سبب میشود تا برای دریافت بسیاری از این نوع خدمات دیگر نیازی به مراجعهی حضوری نباشد و فرد بتواند خدمات را بهصورت غیر حضوری و از طریق اینترنت دریافت کند.
برای دریافت کارت هوشمند ملی پر کردن فرم غیر حضوری و حضور افراد در دفاتر الزامی است؛ یعنی هر فرد باید ابتدا بهصورت اینترنتی اطلاعات را وارد کند و سپس بهصورت حضوری اقدام کند و بعد از آماده شدن کارت هوشمند ملی خود، با در دست داشتن نمونهی قبلی برای دریافت کارت جدید اقدام کند. ب. هاین ترتیب هر فرد باید دو بار به دفاتر ثبت نام مراجعه کند. ثبت نام غیر حضوری از طریق سامانهی کارت هوشمند ملی انجام میشود.
تمام فرآیند دریافت کارت بهصورت خلاصه و به ترتیب شامل ثبتنام، نوبتگیری، تکمیل ثبتنام، صدور کارت و تحویل کارت است.
قبل از ثبتنام به نکات زیر دقت کنید:
آیا واجد شرایط ثبت نام هستید؟
قبل از اقدم به ثبت نام دقت کنید که واجدین شرایط به چهار گروه تقسیم میشوند:
۱. کلیه اتباع ایرانی بالای ۱۵ سال تمام که دارای شناسنامه معتبر عکسدار میباشند و تاکنون (کارت شناسایی ملی/کارت هوشمند ملی) دریافت نکردهاند. (کارت اولیها)
۲. کسانی که کارت شناسایی ملی خود را مفقود کرده یا یکی از اقلام اطلاعاتی مندرج در کارت شناسایی ملی خود را تغییر دادهاند، از قبیل: (نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، نام پدر)
۳. افرادی که تاریخ صدور کارت ملی آنها از ۸۰ تا ۸۹ است.
۴. کارتهای صادرشده از سال ۹۰ تا ۹۶ همچنان اعتبار خواهند داشت؛ ولی این افراد نیز میتوانند برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند.
توجه: برای افرادی که در خارج از کشور هستند، فعلا نمونه قدیمی صادر خواهد شد.
هزینهی صدور کارت و نحوهی پرداخت آن
حداکثر رقمی که مردم برای کارت ملی هوشمند باید بپردازند ۳۱ هزار تومان است و دریافت هر مبلغی بیشتر از این مقدار، جرم محسوب میشود. جزئیات این مبلغ بهصورت زیر است:
هزینه صدور کارت هوشمند ملی مطابق تعرفه دولتی ۲۰ هزار تومان است که در زمان پیش ثبتنام روی پورتال مربوطه بهصورت پرداخت الکترونیکی دریافت میشود؛ پس شما نیاز به کارت بانکی عضو شبکهی شتاب و رمز دوم کارت بانکی خود خواهید داشت. همچنین هزینه تکمیل مراحل درخواست کارت در دفاتر پستی و پیشخوان خدمات دولت، حداکثر ۹ هزار تومان است و چنانچه تحویل کارت هم توسط دفاتر مذکور انجام پذیرد، ۲ هزار تومان جداگانه دریافت میشود.
صدور کارت ملی هوشمند چقدر طول میکشد؟
کارت هوشمند طی ۱۵ روز تا یک ماه پس از درخواست صادر میشود.
توجه: افرادی که شش ماه از صدور کارت آنها گذشته است باید به شعبه مراجعه کنند و اگر این کار را نکنند، کارت آنها باطل میشود و برای تحویل باید پول مضاعفی پرداخت کنند.
حضور شخص متقاضی در دفتر ثبتنام الزامی است
حضور متقاضی در دفتر ثبت نام با در دست داشتن کارت ملی، اصل شناسنامه عکسدار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی است. همچنین نظر به اینکه در همه دفاتر ثبت نام، واحد عکسبرداری مستقر است، پیشنهاد میشود با آمادگی کامل مراجعه کنید.
متولد .1385/6/22
سن 17سالمه
شناسنامه عکس دار است و
کارت ملی دارم
ولی نمی توانم حساب بانکی باز کنم
و چیزهای دیگر
باید چکار کنم