چرا سیستم توزیع نوین و چرا فروشگاههای زنجیرهای؟
به گزارش گروه اقتصاد ، نوین سازی سیستم خرده فروشی در کشور طی سالهای نه چندان دور به ویژه در دهه نخست انقلاب با وجود جنگ تحمیلی و ضرورت تامین کالاهای اساسی، عرضه آن در شبکه توزیع و دسترسی راحت آحاد مردم در اقصی نقاط کشور، به علت فقدان شبکههای توزیع گسترده، کارآمد و شفاف، در زمره آمال و آرزوهای دولت بشمار میرفت، اما بالاخره این رویا با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و افزایش تعداد فروشگاههای زنجیرهای محقق شد.
بعدها با گسترش این نوع فعالیت و نیاز به وجود یک مرجع صنفی واحد برای ساماندهی امور ضروری، با دستور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و پیگیری مرکز اصناف و بازرگانان ایران و اتاق اصناف ایران، در تاریخ ۲۵فرودین سال ۹۵ با انتخابات اعضای هیات مدیره، اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای رسما تشکیل شد.
این اتحادیه در حال حاضر با ۱۲۹ عضو و بیش از ۴۰۰۰ شعبه در سراسر کشور بیش از ۵۰ هزار شغل ایجاد کرده و با مدیریت متمرکز و نوین سازی سامانه توزیع و استفاده از صندوقهای مکانیزه فروشگاهی گامی بزرگ در شفاف سازی مبادلات اقتصادی و مالیات شفاف برداشته و بزرگترین شبکه تامین و توزیع کالا در کشور را ایجاد کرده است؛ و حال چرا سیستم توزیع نوین؟ جواب کاملا روشن است، زیرا نظام خردهفروشی مدرن، شفافیت عملکرد، رونق در چرخه تولید، اشتغال و حفظ منافع مصرفکننده را در پی دارد.
اما چرا فروشگاههای زنجیرهای بازوی تحقق این رویا هستند؟جواب این سوال، مزایای فراوان برای مصرفکنندگان، تولیدکنندگان و دولت که کلیات آن، به شرح زیر است:
از منظر مصرف کننده:۱- کاهش قیمت مصرفکننده (حذف واسطهها) و افزایش کیفیت محصولات (رقابت)۲- توجه به سلیقه مصرفکننده (تمرکز در این فعالیت اقتصادی)۳- کاهش هزینههایی مثل صرف زمان ۴-ایجاد قدرت انتخاب برای مشتریان۵- استفاده از خدمات بیشتر و پاسخگو بودن (گردآوری محصولات متنوع در یک مکان و وجود دفاتر رسیدگی به شکایات مشتریان)۶-تأمین نظر و نیاز مصرفکنندگان.
از منظر تولید کننده:۱-حل مشکلات بنگاههای تولیدی با عقد قراردادهای بلندمدت و امکان برنامهریزی تولید برای زمان طولانیتر و اطمینان خاطر از فروش محصول تولیدی۲- کمک به گردش سرمایه در واحدهای تولیدی۳- شناخت بهتر سلیقه مشتری توسط بنگاههای تولیدی به واسطه بخش بازاریابی در فروشگاههای زنجیرهای منجر به حذف هزینه بازاریابی از هزینههای واحدهای تولیدی شده است۴- انتقال کالا به شهرهای دوردست بهوسیله شبکههای پخش مویرگی.
از منظر دولت:۱-پرداخت حقوق دولتی مثل مالیات۲- مالیات بر ارزشافزوده و اجاره واحدهای تجاری۳- ایجاد اشتغال پایدار۴- اطمینان بخشی از نحوه مناسب توزیع کالاها و خدمات با کیفیت و قیمت مناسب۵- کیفیت و خدمت۶ -ایجاد هماهنگی در اجرای بهینه سیاستهای توزیعی دولت خصوصاً در زمان بحران۷-کمک به ایجاد عدالت اجتماعی خصوصاً در مناطق محروم و امکان دسترسی آحاد مردم در شهرهای کم-جمعیت ۸- اطمینال خاطر از فروش کالای با اصالت و بهداشتی۹ - ایجاد شفافیت و نظارت بر عدم عرضه کالای قاچاق و بیکیفیت۱۰-روانسازی نظام توزیع۱۱- مدیریت حرفهای توزیع با ایجاد زیرساختهای لازم و بکار گرفتن نرمافزارهای روز و نوین، کاهش هزینههای توزیع و مبادله با این نگاه، قانونگذار در احکام برنامه ششم توسعه سهم فروشگاههای زنجیرهای از نظام خرده فروشی کشور را ۲۰درصد پیش بینی کرده است که با توجه به سهم حدود ۱۰ درصدی کنونی، راه زیادی تا تحقق این مهم مانده که در سایه همدلی، همراهی و آگاهی از مزایای فروشگاههای زنجیره ای، در آینده نزدیک شاهد پیشرفت میهن عزیزمان و تحقق آرزوی به حقمان خواهیم بود.
امیرخسرو فخریان ـ رییس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای