میزان رضایت مردم از خدمات مراکز درمانی اعلام شد
محمد شریعتی، قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، در خصوص ارزیابی میزان رضایتمندی مراجعان از خدمات مراکز بهداشتی و درمانی تصریح کرد: در آخرین روزهای سال ۱۳۹۶ نظام پایش ارائه خدمات با فرستادن پیامک رضایت سنجی برای ارزیابی میزان رضایتمندی مراجعان به شبکه مراقبتهای بهداشتی و با هدف ارتقای کیفیت خدمت و افزایش رضایتمندی مراجعه کنندگان آغاز به کار کرد.
وی افزود: گزارشهای اولیه ارزیابی ارائه خدمات در سال ۹۷، حاکی از رضایت ۹۲ درصدی مردم از خدمات دریافتی حوزه درمان بود که این عدد در دوماه نخست امسال به ۹۷ درصد رسیده است.
شریعتی با بیان اینکه میزان رضایت در دانشگاههای علوم پزشکی مختلف و حتی در شهرستانهای یک استان متفاوت است، تصریح کرد: به دلایل مختلف میزان رضایت از یک فرد یا یک واحد ارائه کننده خدمات بهداشت با میزان رضایت از فرد دیگر یا واحد دیگر در همان مرکز یا شهرستان نیز تفاوت دارد، این تفاوتها از علل گوناگونی ناشی میشود و ارزیابی آنها در دستور کار قرار دارد.
وی به دلایل نارضایتی مراجعان به تفکیک ثبت در سامانه اشاره و خاطرنشان کرد: این علل میتواند از مدیریت شبکه تا مدیریت واحد ارائه خدمت، امکانات فیزیکی، تمیز نبودن محل، برخورد نامناسب ارائه دهنده خدمت، ندادن آموزشهای بهداشتی لازم، سرما یا گرمای زیاد مرکز و نظایر آن ناشی شود؛ که برخی از آنها با آموزش به مردم یا پزشکان به حداقل خواهد رسید و برخورد با اشکالات دیگر نیز در دستور کار است.
وی ادامه داد: به طور مثال اگر نواقص به واحد یا دانشگاهی مرتبط باشد از طریق نامه نگاری اداری و اگر به فرد مرتبط باشد با توجه به نوع رابطه استخدامی آنها اقدام خواهد شد.
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سامانه نظارت مردم بر ارائه خدمات بهداشتی از طریق شماره ۱۰۰۰۳۵ از دریافت کنندگان خدمات بهداشتی نظرسنجی میکند.