درس ریاضی در کوشه رینگ نظام آموزشی
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، آمارهای نشان میدهد نمره ریاضی دانش آموزان در سالهای اخیر با کاهش رو به رو بوده به طوری که میانگین این نمره از ۳۳.۴ درصد از سال ۸۱ به ۷ درصد در سال ۹۷ سقوط کرده است. با توجه به جذب استعدادهای به رشته تجربی حتی میانگین نمره ریاضی دانش آموزان در رشته تجربی هم از نمره ریاضی در رشته ریاضی بیشتر شده است.
دو عامل مهم در این سقوط تاثیر گذار بوده اند یکی موسسات کنکوری ودیگری رتبههای نجومی در رشتههای پزشکی است که به گفته برخی کارشناسان طرح تحول سلامت هم به این امر دامن زده است.
چند وقتی است که نمرههای پایین دانش آموزان در درس ریاضی صدای اعتراض و حتی هشدار کارشناسان و مسئولین را بلند کرده است. ریاضیات درسی که هدف آن بارور کردن قوه اندیشه و استدلال است و روزگاری محوریترین درس مدارس بوده است، اما امروزه از گوشه رینگ نظام آموزشی فقط نظاره گر افت هر روزه نمرات ریاضی دانش آموزان مدارس و دانشگاهها است.
عبدالرسول عمادی معاون سابق متوسطه آموزش و پورورش در این رابطه در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، گفت: اطلاعات مربوط به درس ریاضی را در طی سالهای ۱۳۹۲ تا دو ماه گذشته که مربوط به ۵ و ۶ سال اخیر است نشان دهنده روند نزولی نمره ریاضی دانش آموزان بوده است.
عمادی گفت: بخش عمده دلیل این امر این است که حقوق شاغلین بخش خدمات و بهداشت و پزشکی افزایش پیدا کرده است و نکته دیگر این است که دانشگاههای علوم پزشکی ظرفیت را محدود نگه میدارند که به دلیل است که گروههای تخصصی پزشکان حساسیت روی جمعیت دارند و در این صددند که جمعیت افزایش پیدا نکند. این امر باعث میشود ظرفیت دانشگاههای برای رشتههای تجربی کمتر باشد و در نتیجه زمینه اشتغال هم بهتر است.
عمادی در ادامه بیان کرد: خطری که وجود دارد این است که وقتی نخبگان وارد این عرصه نشوند به تدریج از جمعیت مهندسان و طراحان صنعتی کاسته میشود و آینده صنعت کشور با خطر مواجه میشود.
دکتر مگردیچ تومانیان رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم در این رابطه گفت: در دانشگده فنی ریاضی و مهندسی درس میدهم و نمرات بالای دانشجویان در این درس بین ۶ تا ۱۰ هستند.
دانش آموزان رشته ریاضی در این درس نمرات پایین تری نسبت به دانش آموزان رشته تجربی دارند. به گفته کارشناسان میانگین نمره خام دانش آموزان رشته ریاضی در درس ریاضی از ۳۳ درصد در سال ۸۱ به ۷ درصد در سال ۹۷ سقوط کرده است.
۸۰ درصد شرکت کنندهها زیر ۱۰ درصد در کنکور تست میزنند
افشین خاصه خان، کارشناس ریاضی آموزش و پرورش گفت: در درس ریاضی ۸۰ درصد شرکت کنندهها زیر ۱۰ درصد در کنکور تست میزنند که این امر یک فاجعه است؛ و تقریبا درصد دانش آموزان در طی دهه ۹۰ حدودا یک رقمی شده است.
رد پای موسسات کنکوری در نمره پایین دانش آموزان
بسیاری از کارشناسان دلیل نمره پایین دانش آموزان را کنکور میداند. گفته میشود از سال ۹۰ که جای پای این موسسات کنکوری در مدارس محکمتر شد نمرههای ریاضی روند نزولی به خود گرفته است. خاصه خوان در این رابطه گفت: بزرگترین دلیل این افت نمره ریاضی کتاب گرایی است و با وجود اینکه در سال ۹۸ به سر میبریم جزوه نویسی در بعضی مدارس هنوز جمع نشده است. کتابهای کمک درسی هر چه قدر زیادتر شد درصدها پایینتر آمدند. عامل دیگر کاهش نمره ریاضی کوچ دانش آموزان مستعد به رشته تجربی بوده است تا جایی که معدود نمرات بالای ریاضی ترجیح میدهند در رشته تجربی دبیرستان درس بخوانند.
عباس سلطانیان، مدیر کل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این رابطه گفت: در سال ۹۷ و ۹۸ در مجموع دوره دوم متوسطه پوشش تحصیلی ما در رشته ریاضی ۱۵ و نیم درصد است در تجربی ۴۳ دو نیم درصد و در علوم انسانی ۴۰.۲۴ دهم درصد است و در رشته علوم و معارف اسلامی ۸ دهم درصد است. سال گذشته نزدیک به ۶۸۰ هزار نفر در تجربی شرکت کردند. کارشناسان بازار اشتغال را علت اصلی این امر میدانند.
نکته مهمتر این است که دانشجوهای نخبه و رتبههای برتر کنکور ریاضی هم مجبور به تغییر رشته شده اند. در سالهای اخیر اجرای طرحهایی در وزارت بهداشت باعث شده که دریافتی پزشکان به میزان زیادی افزایش پیدا کند. موسی رضا ثروتی نماینده سابق مجلس آینده شغلی مطمئن و درآمد ماهیانه با مبالغ بالا و تضمین شده برای پزشکان را از پیامدهای اجرای این طرحها دانست.
این استاد دانشگاه شریف گفت: فارق التحصیلان رشته برق معمولا ۲۰ میلیون تومان حقوق دارد و معمولا بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون آن هم در رتبهها بالا، ولی در مقابل جراحانی را داریم که هنوز جوهر مدرک آن خشک نشده و ماهی بالای ۵۰ میلیون تومان تا ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون کارانه دریافت میکند که به دلیل افزایش تعرفهها است.
زنگ خطر کمبود نیروی انسانی در مشاغل مهندسی
به گزارش خبرنگار میزان، نمرات پایین درس ریاضی و گرایش نامتوازن به رشتههای تجربی زنگ خطر کمبود نیروی انسانی در مشاغل مهندسی و تربیت مهندسان کم سواد و در نتیجه ناکارآمدی در توسعه و سازندگی کشور در سالهای آتی را به صدا درآورده است.
سهراب پور رئیس دانشگاه صنعتی شریف در این رابطه گفت: ایران قبلا مهد مهندسی دنیا بوده است، ولی الان نگران وضعیت ایران هستیم.
متخصصین و کارشناسان در فرهنگستان علوم و در کمیسیونی با عنوان بپبرد ریاضی کشور دور جمع جمع شدند تا وزارت علوم آموزش و پرورش را مطلع کنند که مشکل از کجاست و برای رفع آن راهکار بدهند.
دکتر تومانی رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم گفت: مهمترین ارکان دانشگاه فرهنگیان است به خاطر اینکه آنها که میخواهند معلم شوند باید از اینجا بیرون آیند، ولی متاسفانه دانشگاه فرهنگیان به دانشجو معلمان ریاضی آموزش نمیدهد و وقتی به مدرسه وارد میشوند چیزی برای آموزش به بچهها ندارد. مشکل دیگر اینکه این همه دانشگاه داریم که لیسانس ریاضی دارند و تخصص خوب میدهد مثل دانشگاه تهران و. ولی دانشجویا نمیتوانند از آنها فارق التحصیل شوند. ۴۰ درصد بیکاری فارق التحصیلان نتیجه این امر است.
به گزارش خبرنگار میزان، عدم وجود معلمین خوب باعث میشود اثر گذاری خوبی از دبیرستان شروع نشود و در نتیجه دانش آموزانی که از این سیستم خارج میشوند و به مراکز فنی و حرفهای وارد میشوند توانایی کافی ندارند.
مدیران اجرایی و تصمیمی گیرنده باید سازوگار دقیق و اساسی مثل ایجاد اشتغال و امید به آینده و کم کردن حباب درآمدی در برخی از رشتههای دیگر اجرا کنند چرا که توجه نکردن به توازن در رشتههای تحصیلی میتواند تاثیرات مهمی بر انتخابهای تحصیلی و شغلی دانش آموزان بگذارد؛ و آینده کشور هم با دردسر بزرگی مواجه میشود.