نماد گروه خودرویی سرمایه گذاری مناسب برای بلند مدت/رشد ارزش سهام خودروسازان در بورس
بازار بورس اوراق بهادار از ابتدای سال جاری روزهای طلایی را برای سرمایه گذاری پشت سر گذاشت و در این میان نمادهای اصلی همچون گروه خودرویی به تبع بازار شرایط مناسبی در مقایسه با سال گذشته را پشت سر میگذارند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بازار بورس اوراق بهادار از نخستین روزهای سال جاری عملکرد خوبی از خود به سرمایه گذاران نشان داد تا جایی که طبق آمار منتشر شده شاخص بورس از ابتدای سال جاری تاکنون افزایش حدود ۲۳ درصدی را از آن خود کرده است.
میزان رشدی که سبب شده کارشناسان اقتصادی به تشویق سرمایه گذاران برای ورود به این بازار اقدام کنند که این موضوع ورود نقدینگی سیار در اقتصاد به سوی بازار بورس را به دنبال دارد.
در این میان تغییرات گروههای اصلی بازار بورس بیش از سایر گروهها مورد توجه سهام داران بوده تا بتوانند با کمترین ریسک سرمایه گذاری کنند.
گروه خودروسازی به عنوان یکی از گروههای اصلی در بازار شناخته شده که در سال گذشته به دلیل شرایط این صنعت در حاشیه بازار قرار گرفته و جریان اصلی بازار را به دست سایر نمادها سپرده بودند.
بررسی دقیقتر گروه خودرویی نشان میدهد این گروه نیز در روزهای اخیر بی تاثیر از جهش شاخص بورس نبوده و در مقایسه با روزهای پایانی سال گذشته شرایط به مراتبط بهتری را میگذارد.
در همین راستا، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ، گفت: گروه خودروییها در بازار متاثر از تغییرات نرخ ارز بوده و هر گونه تغییر و تحولات در بازار ارز به صورت مستقیم بر روی هزینه شرکتها تاثیر گذار است.
وی افزود: دومین نکته برای این گروه موضوع همکاریهای خارجی است که با توجه به اینکه اکثر خودروسازیها از پلتفرمهای خارجی استفاده میکنند هر گونه خللی در همکاری با خارجیها بر روی نمادهای این گروه تاثیرگذار است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در سال گذشته شاهد آن بودیم که در یک بازه زمانی به نسبت طولانی قیمت خودرو تغییر نکرد و زیان شرکتهای خودرویی به مراتب افزایش یافت و در کنار آن کاهش تولید نیز اتفاق افتاد از همین رو خلایی در بازار برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان مشاهده شد.
دارابی با اشاره به اینکه خودروسازان در این شرایط میزان قابل ملاحظهای خودرو به صورت پیشفروش واگذار کرده اند که تولید و تحویل آنها مسئله مهمی است، اظهار کرد: این مسئله باعث شده این گروه نیازمند کمکهای ویژهای از سوی دولت باشند تا بتواند افت تولید خود را کنار زده و افزایش تولید داشته باشد و امیدوار باشیم که شرایط این گروه در روزهای آینده بهبود یابد.
دارابی تصریح کرد: در کنار نماد گروه خودروسازی، قطعهسازان وجود دارند که قیمت قطعات نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته که این گروه اگر بتوانند در بازار آزاد و خارج از زنجیره خودروسازها محصولات خود را بفروشند سود قابل توجهی از آن خود میکنند.
وی گفت: در حال حاضر با اختلاف وضعیت قطعهسازان بهتر از خودروسازیها بوده که این شرایط ریشه در کوچک بودن بنگاههای تولیدی قطعهسازان و هزینههای آنها دارد.
دارابی در خصوص آینده سهام گروه خودرویی اظهار کرد: در خصوص گروه خودروییها باید منتظر بمانیم تا گزارشهای ماهانه نشان دهد میزان تولید و عرضه محصولات آنها چگونه بوده و آیا میتوانند به تعهدات خود عمل کنند یا همچنان درگیر مسائل حاشیه خود هستند.
این فعال بازار سرمایه بیان کرد: در میان نمادهای مختلف گروه خودرویی میتوان گفت که شرایط برای تمامی آنها برابر است و برای خودروساز بزرگی مانند سایپا باید منتظر ماند و دید تا چه میزان تولید خود را افزایش میدهد.
دارابی در خصوص برنامه افزایش تولید گروه خودروسازی برای سال جاری و تاثیر آن بر روی سهام این گروه اعلام کرد: برنامهریزیهای مختلفی در این راستا صورت گرفته و پیش فروشهایی انجام شده که هم اکنون باید تنها به فکر اجرایی کردن این برنامه ریزیها باشند.
وی در خصوص تاثیر افزایش قیمت خودروها بر روی سهام این خودروها اظهار کرد: افزایش قیمت خودروها تا حدودی زیان این شرکتها را کاهش داده که این مسئله تاثیر مثبتی بر روی نماد این گروه در بازار بورس گذاشته است.
این کارشناس و فعال بازارسرمایه در توضیح افزایش سرمایه گروه خودروسازی و آثار آن بر روی نماد این گروه اعلام کرد: افزایش سرمایه گروه خودروییها اگر در بحث نقدی باشد یعنی دولت به صورت مستقیم به آنها کمک کند یا تسهیلات ارزان قیمت به آنها دهد تا به افزایش سرمایه نقدی بینجامد میتوان شاهد تاثیر مثبت بر روی سهام این گروه باشیم، اما اگر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی باشد تاثیر آنچنانی نخواهد گذاشت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *