پرداخت یارانه حمل و نقل راهکار توسعه صادرات است/ تاثیر ناوگان فرسوده بر قیمت تمام شده کالا
محمد لاهوتی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد درباره دلایل عدم توسعه صادرات در بازارهای منطقهای اظهار کرد: یکی از دلایل این موضوع مربوط به سبد کالاهای صادراتی کشور است که بخش زیادی از آن به صورت خام و یا به شکل نیمه ساخته صادر میشود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: البته در بخش کشاورزی فرصتهای خوبی داریم و موفقیتهای خوبی هم که در صادرات به عراق و افغانستان کسب کردیم که بخشی از آن مربوط به صنایع غذایی است که جزو بخش کشاورزی است.
وی ادامه داد: مابقی کالاهای صادراتی ما، کالاهای واسطهای تولید است، به عنوان نمونه کشوری مانند قطر که در همسایگی ما قرار دارد کشور صنعتی نیست و نیاز به کالای مصرفی دارد اما، صادرات کالاهای مصرفی کشور به اندازهای نیست که بتواند هدفگذاری که دولت یا بخش خصوصی مدنظر دارد را برآورده کند.
لاهوتی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ به دلیل اتفاقاتی که رخ داد برخلاف قوانین بالادستی برنامه ششم که دولت از ممنوعیت صادرات منع شده بود بنا بر مصلحت، صادرات برخی کالاها ممنوع و برخی محدود شد این موارد دلایلی بود که تاثیر خود را بر صادرات کشور گذاشته است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه یکی از اشکالات ساختاری کشور در تجارت خارجی بخش حمل و نقل است، خاطرنشان کرد: قیمتهای ما به شدت نسبت به قیمتهای منطقهای و جهانی بالاتر است و زیرساختها در این زمینه ایجاد نشده و ناوگان فرسوده ما امروز تاثیر خود را در قیمت تمام شده کالا به جا میگذارد.
وی گفت: حمل دریایی از نرخ ۴۲۰۰ تومانی به نرخ نیمایی افزایش پیدا کرده و عملا دو برابر شده و حمل و نقل زمینی نیز تا سه برابر در برخی از کشورها افزایش داشته است و این موارد تاثیرات خود را بر صادرات میگذارد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت باید خود را موظف به پرداخت یارانه در بحث حمل و نقل بداند و آن را پرداخت کند که میتواند کمک بسیاری در صادرات داشته باشد، همچنین بازسازی و نوسازی بخش حمل و نقل نیز باید آغاز شود.