نقدینگی مهمترین چالش صنعت خودرو/ سود بالا عامل تقاضای زیاد در بازار خودرو است
امیرحسن کاکایی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد درباره وضعیت صنعت خودرو در سال جاری اظهار کرد: امیدواریم دولت رویهای که در انتهای سال ۹۷ برای خودرو گرفت را ادامه داده و اجازه دهد تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار باشد و سعی کند تا موانع تولید برطرف شود، اگر این اتفاق بیفتد تولید خودرو پرتیراژ یک روند عادی خواهد یافت و قیمت این خودروها کاهش مییابد و به یک قیمت منطقی خواهد رسید.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه تقاضای زیاد بازار همه براساس نیاز نیست بلکه برای حفظ ارزش داراییها و سودی است که قیمت بازار دارد، افزود: اگر قیمت به حالت منطقی برگردد این صنعت با کمبود تقاضا مواجه خواهد شد و یکی از مشکلات خودروسازان در سال جاری همین خواهد بود.
وی با بیان اینکه خودروسازان برای اینکه خودروهایی با مدل جدید تولید کنند نیاز به نقدینگی خواهند داشت، اما با اقدامات اشتباهی که دولت انجام داد خودروسازان با زیان انباشته روبه رو شدند و توان سرمایه گذاری زیاد را نخواهد داشت در نتیجه تنوع تولید کاهش خواهد یافت.
کاکایی با اشاره به مشکلات نقل و انتقالات پول به دلیل تحریم خاطرنشان کرد: اگر این موضوع برطرف نشود خودروسازان برای تهیه قطعات و مواد اولیه نیز به مشکلات زیادی روبه رو خواهند شد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مشکلاتی که برای واردات فناوری با توجه به تحریم کشور با آن مواجه است، افزود: بنابراین باید این فناوریها توسعه یابد اما، بالطبع با توجه به مشکل نقدینگی، خودروسازان نمیتوانند برای آن سرمایه گذاری کنند.