طرح جامع حفاظت از سیل تدوین میشود
به گزارش گروه اقتصاد ، محمد اسلامی درباره اقدامات انجام شده برای سیل زدگان با اشاره به جلسه هیأت دولت با مقام معظم رهبری گفت: این جلسه به صورت فوق العاده از سوی مقام معظم رهبری تشکیل شد تا اتفاقات پیش آمده درباره سیل و اقدامات دستگاهها در حضور ایشان مرور شود.
وی ادامه داد: در این جلسه ستاد بحران گزارشهایی ارائه کرد و همچنین دستگاهها اقداماتی را که انجام داده بودند، مطرح کردند و ایشان نیز تدابیر لازم را بیان فرمودند، بیانات رهبری نصب عین و نقشه راه برای رسیدن به هدف مطلوب است.
وزیر راه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آینده نگری به منظور کاهش آسیبها گفت:آنچه در حال حاضر مهم است، رسیدگی به آلام مردم است، زمانی که سیل میآید زندگی را میبرد، باید همواره خدا را شکر کنیم، پیش بینیها و اطلاع رسانیها درست بود، همه چی درست پیش بینی شده بود و همه را اطلاع رسانی کرده بودند، نکته مهم این است که وقتی خانه و زندگی فردی از بین میرود و عزیزی را از دست میدهد به سادگی قابل جبران نیست. به خصوص که این اتفاق در ایام نوروز بود.
حدود ۱۴ هزار نفر از همکاران ما عید نداشتند و خانه نرفتند
اسلامی افزود:مقام معظم رهبری به همه دست اندرکاران کنترل وضعیت شهرهای سیل زده خدا قوت گفتند، نکته مهم این بود که مسئولین ارشد دولتی و نیروهای مسلح خودشان در صحنه بودند و در متن حادثه بودند و این از نکات برجسته سیل بود، هیچ مسئولی که در این ارتباط بود تعطیلات نداشت، حدود۱۴ هزار نفر از همکاران ما عید نداشتند و خانه نرفتند و آماده باش بودند و هنوز هم در آماده باش هستند، در هر صورت نکته مهم این بود که ایشان ضمن بیان نکات مهم فرمودند: و تأکید کردند، خدمت رسانی به مردم حفظ شود وبا همدلی و هماهنگی قدرت عملکرد بالاتر برود و مردم سریعتر سامان یابند.
وزیرراه گفت: یکی از نکات مهم در این دیدار این بود که ایشان بربحث عدم تعرض به رودخانهها و حریم رودخانهها تأکید کردند، جلوگیری از ساخت و ساز در نقاطی که آسیب پذیر است بسیار حائز اهمیت است، استحکام بخشیدن به سازه،های ساختمانی در نقاطی که احتمال خطر بیشتری دارد باید در دستور کار باشد، لایه روبی رودخانهها و لایه روبی سدها از دیگر نکات مهم است، همواره این مسائل مطرح بوده است.
وی درباره سیل نوروز ۹۸ گفت: حجم سیلاب و بارشهای امسال نسبت به دوره بلند مدت ۵۰ساله غیرقابل پیش بینی بود، وظیفه مشاوره این است که حجم بارشها و حجم آورد رودخانهها را بررسی کند، پلها و سازههایی که برای هدایت آب است را با آن حداکثری که در دوره ۵۰ساله و بلند مدت اتفاق افتاده طراحی میکند، سیلی که امسال رخ داده است، ۳برابر پیش بینی بوده است، نکته دوم این است که اکثر رودخانهها لایه روبی نشده بود، اگر لایه روبی شده بود چنین نمیشد، تعدادی از پلها سقوط کرد، این پلها پلهایی است که آب از هر جهت گوناگون به آن برخورد کرده است، تکیه گاه پل به کولهای است که بر روی آن سوار است به خاطر تعرضی که به رودخانهها شده است این پلها آسیب دید، تعداد زیادی از پلها خراب شدند، چون آب از ناحیه پایینتر از کول برخورد کرده بود و باعث خرابی شده بود.
وزیر راه گفت: رودخانه سه اندازه دارد، یک اندازه اندازه بستر رودخانه است، دوم اندازه حریم رودخانه وسوم اندازه بستر طغیانی است، اما این سه مسیر به دلیل عدم کنترل، عدم نظارت و عدم پیشگیری در زمان خودش مشکلاتی را ایجاد کرد، متأسفانه باور کردیم که بستر طغیانی هیچ وقت دیگراتفاق نمیافتد، باور کردیم که در خشکسالی رفته ایم و هیچ وقت دیگر از خشکسالی خارج نمیشویم، تا جایی آمدیم مسیلها را راه و خیابان ساختیم، ساخت و ساز در مسیر رودخانه باعث مشکلاتی میشود، به طور مثال همین اتفاقی که در شیراز رخ داد، آب در مسیر خودش آمده است ما مسیلها را راه و خیابان کرده ایم. آب راه خودش را به سمت رودخانه میرفت ما مسیر آب را اشغال کرده ایم. از این پس کسی نباید به خود اجازه دهد و تغییر و تحول در مسیر دهد.
اسلامی گفت: مطابق گزارش وزارت نیرو در حال حاضر بیش از ۷۳ درصد مخازن سدها پر شده اند، اکنون درتر سالی هستیم، بنابراین نباید سهل انگارانه با این موضوع برخورد کنیم. در شهرسازی به این نیازمند هستیم که باید کنترل کنیم، نمیشود شهرسازی در اختیار مدیریت شهرسازی باشد و آنها کاربریها را تغییر دهد، تغییر سرانههای بی رویه و غیر مجاز که اتفاق میافتد این روزها خودش را نشان میدهد. وزارت راه و وزارت کشور باید کنترل کنند.
مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل باید در دستور کار قرار گیرد
وی بیان کرد: باید الزامات و دستورالعملهایی را در شهرسازی در دستور کار قرار داد، مهندسی رودخانه و طرح جامع حفاظت از سیل باید در دستور کار قرار گیرد. به کمک هیأت دولت باید دستورالعملها و بخشنامههایی را در راستای شهرسازی صحیح به کار بگیریم.
وزیر راه بیان کرد: برای داشتن شهرسازی بهتر، باید معماری گذشته را رعایت کنیم. مانند ساخت و سازهایی که در شهرهای شمالی کشور بود، هیچگاه طبقه اول ساختمان طبقه سکونت نبود، همواره تمام خانهها در سطحی بالاتر با داشتن چند پله بود، دو شبانه روز در لرستان بودم مردم در درود میگفتند، پلی درجاده کمربندی این شهر بود که آب تا آن پل آمده بود. پل دیگری در راه آهن بود که بسیار بلند قامت بود. زمانی که فردی میخواهند پلی را طراحی کند، باید حداکثر آبی که میتواند از مسیر عبور کند را ببیند و قامت پل را برای عبور و مرور حجم آب در نظر بگیرید. زمانی که راه آهن را طراحی میکردند. خط پروژهای که برای راه آهن طراحی میکردند، تراز آن ریل آنقدر بالا است که هیچ وقت آب نباید آن را بگیرد. برای جاده هم همین است. زمانی که آب بسیار زیاد است نباید جاده به زیر آب برود این اصول مهندسی راه سازی است. اما در شهر درود جایی که شهرارتفاع پایین تری نسبت به جاده دارد، باید پل بلند قامتتر میگذاشتند.
بررسیهای فنی را درباره راههایی که در سیل آسیب دیدند انجام خواهیم داد
وی اشاره کرد: کمیته فنی برای ساخت راهها باید شناسایی و وضعیت آسیب پذیری را بررسی کند. بعد از تعطیلات بررسیهای فنی را درباره تمام راههایی که در سیل آسیب دیدند انجام خواهیم داد.
اسلامی بیان کرد:مهمترین اقداماتی که در حال حاضر باید انجام دهیم این است که مسیر عبور و مرور مردم را با ساخت جادههای فرعی و موقت هموار سازیم. ۵۰۰ نقطه ریزش و رانش کوه وجود داشت که خاک برداریها را انجام دادیم تا رفت و آمدها آسان شود.
وی گفت: تمام مسیرهایی که پلهای آن آسیب دیده است به صورت عبور موقت برقرار کردیم. برای تمام راههایی که با سیل از بین رفته بود مسیر جایگزین باز کرده ایم. بر اساس آخرین اطلاعاتی که تا این لحظه داریم در استان ایلام بود که ۱۹روستا به دلیل اینکه راههای ارتباطی شان با سیل از بین رفته بود، محاصره شده بودند، روز گذشته اولین راه فرعی باز شد و عبور و مرور برقرار شد.
اسلامی بیان کرد: راههای فرعی و موقت عبور و مرور را برقرار کردیم. در این مرحله به دنبال این هستیم که راههای موقت و فرعی جایگزین راههای ازبین رفته شود. سیل پلدختر فوق العاده سخت بوده است. ۳بامداد پریروز همکاران موفق شدند که اولین مسیر فرعی به پلدختر باز شود. دیروز تا ساعت ۱۲ ظهر دومین مسیرفرعی به پلدختر باز شد. نیروهای امدادی از دیروزساعت ۵ بامداد وارد پلدختر شدند.
بنیاد مسکن در حال انجام خود در مناطق سیل زده است
وزیر راه گفت: یکی از نکات مهم در گلستان این بود که رودخانهها لایه روبی نشده بودند. جریان رسوب دریای خزر از طریق غرب به شرق است و به پاشنه دریای خزر میآید که محل ورود دو رودخانه است تمام رسوبات آنجا تجمع کرده است. به همین دلیل بندر گز و بندر ترکمن را از دست داده بودیم. در این سیل با تجمع رسوبات مشکلات بسیاری ایجاد شد.
وی درباره همکاری تمام دستگاهها زیرمجموعه ستاد بحران گفت: تمام نهادها کمک میکنند. ستاد بحران متشکل از دستگاههای اجرایی است که زیربناها به آن مربوط میشود (وزارت راه، وزارت نیرو و وزارت کشور). این دستگاه باید اقدامات پیش گیرانه انجام دهند و علاوه بر این موضوع باید مقابله با بحران کنند. اورژانس و هلال احمر هم هدایت کننده کمکهای مردمی هستند در صحنه حضور دارند. دولت با نیروهای مسلح یکبارچه هستند و زیریک پرچم فعالیت میکنند. تعدادی از نیروها به صورت شبانه روزی فعالیت کردند. حدود ۵۰هزار واحد مسکونی در سیل آسیب دیده است که باید احداث یا ترمیم شود. بنیاد مسکن طبق مصوبه دولت با (کمکهای بلاعوض وپراخت تسهیلات) وظایفی را بر عهده دارد که در حال انجام است.