ایجاد زبان مشترک در بین دست اندرکاران آموزش علوم پزشکی یکی از الزامات ماندگاری برنامه تحول و نوآوری است
به گزارش گروه جامعه باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته در آموزش علوم پزشکی خودکفا شده ایم گفت: لازم است تا به توسعه کیفیت در آموزش علوم پزشکی پرداخته شود و برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این موضوع را دنبال میکند.
لاریجانی با بیان اینکه برای اولین بار در جمهوری اسلامی برنامه اعتباربخشی حوزه آموزش اجرایی شد گفت: سال گذشته تمامی دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی اعتباربخشی شدند. این یک حرکت بسیار منظم و اثربخش بود. حرکت بعدی حوزه آموزش ضمن تداوم اعتباربخشیها این است که بتوانیم دانشکدهها و برنامههای آموزشی اعتباربخشی شوند.
وی به اهمیت بحث توسعه اخلاق حرفهای در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: لازم است بحثهای اخلاقی و تعهدات حرفهای در بین دانشجویان نهادینه شود. برنامه ریزیهایی در این زمینه انجام و برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور تدوین شده که بخش آموزش این سند را کمیته ملی اخلاق در آموزش پزشکی در کنار شورای عالی اخلاق پزشکی در کشور دنبال میکند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: به دنبال تصویب مصوبه آمایش سرزمینی حرکت جدیدی برای پیگیری امور آموزش در قالب آمایش آغاز و مأموریتهایی به مناطق و دانشگاهها سپرده شد.
وی افزود: این ماموریتها اولویتهای نقشه جامع علمی کشور است که پیگیری آن به دانشگاهها سپرده شده و لازم است دانشگاهها تلاشهای زیادی برای پیشبرد این ماموریتها داشته باشند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در ادامه گفت: بحث جذب دانشجوی بومی بحثی مهم است. ما مطابق با تکالیف قانونی وزارت بهداشت در این زمینه عمل میکنیم و هدف این است که نیازهای کشور تامین شود.
وی با عنوان این مطلب که آموزش مجازی در کشور در حال توسعه است، اظهار داشت: بنابراین است که به زودی تمام دانشگاهها دروسی که قابلیت ارایه به صورت مجازی دارد را در سامانه بارگذاری کنند و این برنامه در حین اجرا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
لاریجانی گفت: بحث زیرساختها مهم است و لازم است مسئولان دانشگاهها به آموزش توجه بیشتری داشته باشند. امیدواریم سهم آموزش از اعتبارات دانشگاهها ارتقا یابد.
وی خاطرنشان کرد: امروز تمامی مناطق آمایشی کشور این ظرفیت را دارند که آزمونها را به صورت الکترونیکی برگزار کنند. این برنامه مبالغ زیادی را صرفه جویی میکند و فرایند اجرایی برگزاری آزمونها را نیز ساماندهی بهتری مینماید.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به زودی بوردهای منطقهای در کشور ساماندهی میشود و ارتقای بوردها با حضور تمامی اعضای هیات علمی کشور هدفی است که در این کار دنبال میشود.
وی اضافه کرد: در آزمون پذیرش دستیار اخیر برای طرح سوال ۳ کمپین تشکیل و ۶ هزار سوال از بانک سوالات انتخاب شد و ۶۰۰ سوال توسط تیمهایی انتخاب شد و نهایتاً تیمی ۲۰۰ سوال آزمون را از بین این سوالات انتخاب کرد. بنا داریم در سایر آزمونها هم از این الگو برای ارتقای آزمونها استفاده کنیم.
لاریجانی عنوان کرد برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به طور مداوم رصد و ارزیابی میشود و گفت: مستندات مرتبط با این برنامه منتشر شده و هدف این است که متدولوژی و راه برای تمامی همکاران قابل دسترسی باشد و این مستندسازی بتواند بسترهای ماندگاری برنامهها را فراهم کند.
وی با تاکید بر اینکه در اجرای برنامه تحول آموزش، مشارکت تمامی مسئولان، اعضای هیات علمی و دانشجویان از ضروریات است گفت: لازم است زبان مشترکی دربین دست اندرکاران حوزه آموزش ایجاد شود و این مسیر در نظام سلامت ادامه یابد.
انتهای پیام /