فرصتتجلییافتنارزشهنرروبهافزایش است
حبیب الله صادقی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: نگارخانهداران، کیوریتورها و مردم میتوانند در کنار تمرین جامعه برای تصویرسازی و انگاشت معرفتی در رونق فروش آثار هنری موثر باشد. از سویی دیگر تلاش هنرمند برای وجه ممتاز بودن، نگارش کتابهای متعدد و نقد و بررسی آثار در معرفی و فروش بیشتر تاثیرگذار است.
وی بیان کرد: منطق این گفتار منطق پلکانی ویژهای نیاز دارد. شاید تجربهای که در غرب یا بخش دیگری از جهان انجام میشود با آنچه در ایران شاهد بودهایم متفاوت باشد. مردم کشورهای غربی اثر هنری را به عنوان یک فرآیند و بخشی از دانش زیباییشناسی در سبد اقتصادیشان میگذارند، به طوریکی یکی از ملزومات اکثر آنها، کالای فرهنگی مثل نوار موسیقی، کتاب و... است. این ملزومات عموما شامل ابزاری میشود که زندگی مردم را لطیف میکند و در جهان آن خانواده تفاوت ایجاد میکند.
این هنرمند پیشکسوت افزود: در این میان بخشی از جامعه ما از مسیحیها و یهودیها تشکیل شده که به نوعی هنر را در سبد کالا تعریف کردهاند و بخشی از درآمد و هزینه زندگی خود را صرف خرید آثار هنری میکنند، اما این اتفاق متاسفانه تا پیروزی انقلاب در میان ما ایرانیها نیفتاد و جامعه ما این منظر را برای خود تعریف نکرد.
وی خاطرنشان کرد: گروهی در سالهای ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ بخشی از درآمد سرانه خانوادگیشان را برای خرید آثار هنری، گنجینهداری و موزهداری صرف کردند و بخشی از نقاشی دوره معاصر را مورد حمایت قرار دادند. بر همین اساس اگر نقاش مدرن از طریق مردم، دولت وقت یا جامعه روشنفکری مورد تشویق قرار نمیگرفت شاید ادامه کار برایشان محقق نمیشد.
صادقی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب و برپایی دوسالانههای سال ۱۳۶۰ به بعد، جامعه بنگاهداران، بانکها و بخشی از گروه متوسط جامعه برای تغییرات عاطفی، حسی و زندگی به نقاشی اواخر دوره کلاسیک و شاگردان کمالالملک مراجعه کردند. در ادامه نیز در حالی که شاید در کشورهای مختلف ۴۰ تا ۵۰ حراجی وجود داشته باشد، بحث برگزاری حراجی تهران مطرح شد. اکنون یکسری نقاشان که روند افزایش تفکر خلاقانه را دنبال میکنند آثارشان را در این حراجی ارائه میکنند تا پس از قیمتسنجی فروخته شود.
وی تاکید کرد: بر اساس اتفاقاتی که از پیروزی انقلاب اسلامی به بعد در حوزه هنر روی داده میتوان به این نتیجه رسید که در ایران یک جهش ارزشی در حال انجام است و فرصت تجلییافتن بر اساس آمار دانشآموختگان، ملزومات هنری و وضعیت اقتصاد هنر رو به افزایش است. البته در این میان ضرورت دارد که بانکها و مردم به هنر توجه کنند و خرید آثار را در سبد اقتصادیشان قرار دهند.
دبیر چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت با بیان اینکه جهان، جهان تصویر است و در این بین هنرهای تجسمی یکهتاز است، بیان کرد: سرمایههای ملی در جهان یک معنا دارد و تابلوی گلهای آفتابگردان پشتوانه یک بانک در ژاپن شده است بنابراین این ارزش افزوده را باید راویان و شارحان معرفی کنند.
وی در پایان گفت: باید هنرمند مورد احترام قرار گیرد و با خرید آثار هنری امکان ادامه کار برای وی فراهم شود. بخشی از سرانه اقتصاد ملی باید از آثار هنری حمایت کند و در این حوزه گردش مالی ایجاد شود. در حقیقت خرید و فروش آثار هنری صرفا به معنای عرضه و تقاضای کوچه و بازار نیست بلکه به مفهوم رفتار حرفهای است که باید مورد سنجش قرار گیرد.