رسانه ملی با تبلیغات بیرویه مؤسسات، تربیت در مدارس را تحتالشعاع قرار داده است
به گزارش گروه جامعه ، رضوان حکیمزاده با اشاره به موضوع چالشهای تحقق اهداف پرورشی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، او افزود: تربیت تمام ساحتی در سند تحول بنیادین مورد تأکید است، اما آیا فضاهای مناسبی اعم از کارگاه هنری، ورزشی، آزمایشگاه و ... در مدارس در اختیارداریم؟
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: «برنامههای درسی ما تمام ساحتی است یا ساحتی را بیشتر موردتوجه قرار داده است؟ شاید نکته اساسی جدا کردن نقش تربیتی از کار معلمان بود. اکثر وقتیکه دانشآموزان در مدرسه میگذرانند با معلمان است. اگر بخواهیم نقش تربیتی را فقط به معلم پرورشی بسپاریم باعث میشود فرصتهایی که میتوانستیم از رهگذر نقش تربیتی معلمان داشته باشیم را از دست بدهیم.»
حکیمزاده افزود: «در سند تحول، تقدم باتربیت است، اما برای تغییر نگاه و رویکرد ذینفعان باید بیشتر تلاش شود. یکی از این ذینفعان خانوادهها هستند که اگر قبله آمال را کنکور و آموزش ببینند نمیتوان راه بهجایی برد.»
وی افزود: «حرکتهایی در آموزشوپرورش و از دوره ابتدایی شروعشده است که اگر سایر سازمانها با آن همجهت نباشند صد درصد توفیق نمییابد. تعلیم و تربیت فقط بر عهده وزارت آموزشوپرورش نیست. هماکنون تحتالشعاع قرار گرفتن تربیت از سوی رسانه ملی را با تبلیغات بیرویه مؤسسات که حتی پیشدبستانیها را هدف قرار داده است، شاهد هستیم.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش گفت: «بدون شک حرکت شتابزده یا عوام گرایانه نمیتواند کمکی کند. حذف آزمونها که مخاطبان زیادی پیداکرده بود، کار باارزش و بااهمیتی بود لذا این حرکت شروعشده است و میتوانیم به سمتی برویم و بهتدریج به دورههای دیگر تسری دهیم.»
حکیمزاده افزود: «برخی سیاستگذاریهای خلاف سند تحول مانند تنوع مدارس و طبقاتی کردن مدارس عدالت را در فراهم کردن فرصتهای خوب یادگرفتن برای همه بهطور یکسان نمیتواند فراهم کند.»