مترو عدالت محورترین وسیله حمل و نقل عمومی است
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محسن هاشمی رفسنجانی صبح امروز در مراسم افتتاح ایستگاه هلال احمر و بهرهبرداری از بخش شمالی خط ۷ مترو گفت: در آستانه سال جدید و ولادت حضرت علی (ع) هستیم و این عید را به مردم و حضار گرامی تبریک میگویم و از تلاش همه عزیزان برای راه اندازی خطوط مترو و ارائه سرویس مطمئن به مردم تشکر میکنم.
وی افزود: پروژه متروی تهران یکی از راهبردیترین پروژههای کشور است و با عنایت به اقتصاد مقاومتی هم اکنون ساخت تونل و تجهیزات ایستگاهی و تمام فعالیتهایی از این قبیل به صورت داخلی و بر اساس توانمندیهای خودمان انجام میشود.
هاشمی گفت: اگر به دنبال مقابله با تحریمها و تهدیدهای دشمن هستیم مترو میتواند به کاهش مصرف سوخت و اشتغال بیشتر در کشور کمک کند، اگر به دنبال حفظ محیط زیست هستیم هیچ وسیله نقلیهای به اندازه مترو در کاهش آلودگی هوای تهران موثر نیست و بالاخره اگر به دنبال عدالت اجتماعی هستیم مترو عدالتمحورتر از سایر وسایل نقلیه است و باید به دنبال گسترش و توسعه آن باشیم.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر عنوان کرد: خوب است در این روزها یادی از آیت الله هاشمی رفسنجانی بکنیم که در دهه اول انقلاب، موضوع متروی تهران را در هیئت دولت مطرح کردند و حتی در جلسهای با امام راحل از ایشان درخواست کمک نقدی برای مترو کردند و بالاخره متروی تهران در هیئت دولت تصویب شد و از آن زمان تاکنون افراد زیادی برای راه اندازی متروی تهران تلاش کردند. آقای ابراهیمی، آقای درویش و آقای قالیباف که به خصوص در چهار سال آخر برای خطوط ۶ و ۷ وقت زیادی گذاشتند و جا دارد از همه این عزیزان تشکر ویژه داشته باشیم.
وی افزود: در جلسهای که در خدمت مقام معظم رهبری بودم گفتم که متروی تهران هم اکنون با ۱۲۰ ایستگاه و حدود ۲۰۰ کیلومتر طول فعالیت میکند که با احتساب خطوط ریلی حومه تهران این رقم شاید به ۵۰۰ کیلومتر هم برسد. همچنین از ایشان خواستم کمک کنند این خطوط به صورت کامل تجهیز شوند.
هاشمی گفت: زمانی بود که وقتی یک ایستگاه را راهاندازی میکردیم خیلی خوشحال میشدیم چرا که در ابتدای راه بودیم و تجربه کم تری داشتیم، اما امروز نباید با راه اندازی ایستگاه و خط خوشحال شویم بلکه باید زمانی خوشحال شویم که از ظرفیت کامل مترو استفاده شود و خطوط مترو به صورت کامل تجهیز شود. مترو تهران این ظرفیت را دارد که روزانه ۵ میلیون سفر داشته باشد و ایستگاههای مترو میتوانند تبدیل به مجتمعهای ایستگاهی شوند و به روش TOD از آنها درآمد زایی کرد. من از شهرداری میخواهم که تجهیز خطوط مترو را همچنان در اولویت خود قرار دهد و دولت نیز کمک کند تا بتوانیم به اهداف خود برسیم. واقعیت این است که مجتمعهای ایستگاهی میتواند درآمدهای کلانی برای شهرداری داشته باشد.
وی با اشاره به کمک دولتهای مختلف به مترو گفت: دولتهای قبل همه به مترو کمک کردهاند و لازم است که دولت آقای روحانی نیز کمکهای نقدی خود را به مترو داشته باشد تا بتوانیم کارها را پیش ببریم.
رئیس شورای شهر با تاکید بر افتتاح و تجهیز کامل خط مترو تصریح کرد: وقتی خطی با ۳ هزار میلیارد تومان افتتاح میشود مسافرگیری در حد ۵۰ و ۱۰۰ هزار نفر در روز برای آن خیلی کم است و باید حداقل ۵۰۰ هزار یا یک میلیون سفر انجام دهد تا آثار آن را در جامعه ببینیم.
وی به سیستمهای تهویه هوا در متروها نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون سیستمهای تهویه هوا در کشور بومی شده است و حتی در «مپنا» خط تولید فن ۲.۵ بطری هم راه اندازی شده است که میتوان از آنها برای تجهیز خطوط مترو استفاده کرد.
هاشمی از معاون حمل و نقل و ترافیک و شرکت بهره برداری مترو خواست که منابع اندک مترو را به صورت اولویت دار و هدفمند برای بهره گیری بیشتر از ظرفیتها استفاده کنند و از مصرف پراکنده خودداری کنند.